6.1 C
Czech
Pátek 31. října 2025

Taylor Swift vybudovala impérium

Taylor Swift už dávno není jen zpěvačka. Z bývalé country hvězdy se stala globální značka, která ovlivňuje hudební průmysl, film i lokální ekonomiky. Každý její krok se proměňuje v milionový byznys a dokazují to i čísla: miliardové turné, rekordní filmy a vlastní katalog písní. Swift dnes řídí podnik, který má promyšlenou strategii, jasné řízení a loajální zákazníky v podobě fanoušků.

USA: 71 % zaměstnanců tvrdí, že růst jejich mezd nedrží krok s inflací

Reklama
Reklama

Téměř tři ze čtyř zaměstnanců v USA tvrdí, že životní náklady převyšují jejich platy a mzdy. To jsou výsledky průzkumu sponzorovaného Bank of America, který byl v úterý poprvé sdílen se CNN. Jedná se o 58% nárůst oproti únoru. Informaci přineslo i zpravodajství CBS News.

Reklama

Průzkum, o kterém informovalo CNN, byl proveden v červenci. Uvádí, že polovina zaměstnanců účastnících se plánu 401(k) v posledních šesti měsících podnikla kroky, aby se vyrovnali s finanční zátěží. 401(k) plán je americký daňově zvýhodněný penzijní plán.

21 % z nich uvádí, že využívají nouzové úspory, aby zaplatili účty. 21 % pracuje více hodin, 20 % hledá lépe placenou práci. A 6 % z nich se uchyluje k výběru hotovosti ze svého penzijního spoření.

Mzdy rostou, ale ne dost

I když růst mezd během pandemie vzrostl nejvíce za poslední roky, zaměstnanci tvrdí, že jejich výdělky nedrží krok s nejvyšší inflací za poslední desetiletí. „Trh práce je velmi silný, tempo růstu mezd je nejlepší za zhruba 20 let, ale inflace je nejvyšší za 40 let,“ řekl řekl pro CBS News Greg McBride, hlavní finanční analytik Bankrate. „Mnoho domácností tedy zaznamenává zvýšení platů, které by za normálních okolností vypadalo dobře, ale místo toho jsou zavaleny vyššími výdaji.“

Průzkum Bank of America zjistil, že navzdory tomu, že jsou zaměstnáni, je 62 % pracovníků ve stresu ohledně svých financí.

„Hlavním přispěvatelem k tomuto stresu je inflace,“ řekla Lorna Sabbiaová, ředitelka sekce pro penze a osobní majetek v Bank of America.

Zjištění vykreslují obraz pracovní síly, která je pod značným finančním tlakem. A to navzdory důkazům o prosperujícím trhu práce a odolných spotřebitelských výdajích.

Trh práce zažívá boom

Vysoká inflace nahlodává výplaty a kazí náladu spotřebitelů. Přestože ceny benzínu v posledních měsících poklesly, ceny potravin, nájemného a energií zůstávají vysoké.

Celkově spotřebitelské ceny v srpnu meziročně vzrostly o 8,3 %, uvádí Bureau of Labor Statistics. To není daleko od 40letého maxima 9,1 % stanoveného v červnu.

Trh práce naopak zažívá boom, alespoň prozatím. Míra nezaměstnanosti v červenci klesla na 3,5 %, což je nejnižší úroveň od roku 1969. Nábor zaměstnanců zůstává silný a propouštění je relativně neobvyklé. Přesto i Federální rezervní systém varuje před ztrátou pracovních míst, zatímco se pokouší bojovat s vysokou inflací masivním zvyšováním úrokových sazeb.

Finanční zdraví dosáhlo pětiletého minima

Procento zaměstnanců, kteří se cítí finančně dobře, kleslo v průzkumu Bank of America na 44 %. To je nejnižší úroveň za pět let a výrazně pod únorovou úrovní 57 %.

Zhoršení bylo výraznější u menšin. Jen 32 % černošských zaměstnanců uvedlo, že se cítí finančně dobře, oproti 50 % v únoru. Každý třetí hispánský zaměstnanec uvedl, že se cítí finančně dobře, což je pokles ze 47 % v únoru.

Nejvíce se zhoršilo hodnocení finančního zdraví mezi mladšími Američany. Generace Z a mileniálové (ve věku 18 až 44 let) zaznamenaly pokles o 15 procentních bodů ve srovnání s 10 body u osob ve věku 55 let a více.

Mnoho Američanů uvažuje o změně zaměstnání

Průzkum Bank of America zjistil, že 21 % zaměstnanců uvažuje o změně zaměstnání a 9 % to už udělalo. Hlavními důvody byly kompenzace, syndrom vyhoření a rovnováha mezi pracovním a soukromým životem.

Ekonomika bude pravděpodobně klíčovým tématem letošních podzimních voleb v polovině období. Pouze jeden ze čtyř Američanů tvrdí, že ekonomika je v „dobrém“ nebo „výborném“ stavu. Uvádí to výsledky průzkumu Washington Post/ABC News zveřejněné o víkendu. Asi tři ze čtyř Američanů tvrdí, že ekonomika buď „není moc dobrá“, nebo je „špatná“.

Neplacení účtů za energie

Vysoké ceny energií nadále vrhají stín na ekonomiku. Američané jsou v šoku, protože vysoké ceny zemního plynu a uhlí spolu s vysokou poptávkou uprostřed letošních veder zvýšily jejich účty za energie.

Samostatná zpráva Bank of America zjistila, že průměrná měsíční platba za energie vzrostla v srpnu meziročně o 16,3 %.

Účty za energie se vyšplhaly natolik, že některé rodiny mají potíže s placením. 17 % domácností buď zmeškalo, nebo provedlo pozdní platbu za energie. Toto číslo se zvyšuje na 25 % u těch, kteří vydělávají méně než 50 000 dolarů.

Pokud ceny energií zůstanou vysoké, tyto domácnosti „by mohly být pod tlakem, aby snížily své ostatní výdaje.“

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Novo Nordisk vstoupilo do bitvy s Pfizerem o biotechnologii Metsera

Dánský výrobce léků na hubnutí Novo Nordisk rozvířil farmaceutický trh. Společnost podala nevyžádanou nabídku na převzetí americké biotechnologické firmy Metsera, která vyvíjí nové generace léků proti obezitě.

Samsung uvádí internetový prohlížeč pro PC

Samsung vstupuje do nové éry. Po letech vývoje rozšiřuje svůj mobilní prohlížeč Samsung Internet i na počítače. Cílem je nabídnout jednotné a bezpečné prostředí, které propojí všechny zařízení v rámci Galaxy ekosystému.

Spoluzakladatel společnosti Ben & Jerry’s tvrdí, že Unilever zablokoval zmrzlinu na podporu Palestiny

Spoluzakladatel značky Ben & Jerry's Ben Cohen tvrdí, že Unilever zablokoval plán na novou příchuť, která by vyjádřila solidaritu s Palestinou. Ohlásil proto vlastní sorbet s vodním melounem a rozjel kampaň za větší nezávislost značky. Spor znovu otevírá otázku, jak daleko smí komerční značka zajít v aktivismu a kdo o tom rozhoduje.

Amazon chystá největší propouštění v historii firmy

Amazon se připravuje na masivní vlnu propouštění, která zasáhne desítky tisíc zaměstnanců. Firma chce zefektivnit provoz a reagovat na rychlý nástup umělé inteligence, která mění vnitřní fungování i personální politiku.

NFL a Lululemon uvádějí prémiovou kolekci sportovního oblečení

Značka Lululemon se spojuje s ligou amerického fotbalu NFL a vstupuje do nové éry sportovní módy. Kolekce pro všech 32 týmů přináší spojení luxusu, výkonu a fanouškovské vášně a otevírá značce dveře k milionům nových zákazníků.

Trump dorazil do Japonska, naděje na obchodní příměří s Čínou rostou

Americký prezident Donald Trump přistál v Tokiu, kde pokračuje v asijském turné zaměřeném na obchod a diplomacii. Vrcholem cesty má být jednání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem, které by mohlo přinést příměří v obchodní válce.

Ferrari představilo digitální hypercar F76 a chystá token pro exkluzivní klienty

Ferrari slaví další triumf v Le Mans a vstupuje do nové éry. Ukázalo F76, první hypercar vytvořený výhradně pro virtuální svět, a oznámilo vznik vlastního tokenu, který propojí svět technologií a nejvěrnějších fanoušků značky.

Manhattanské byty ztrácí lesk. Každý třetí majitel prodal se ztrátou

Manhattanský trh s luxusními byty dostává ránu. Data ukazují, že třetina majitelů, kteří prodali svůj byt během posledního roku, skončila v mínusu. Přestože New York zůstává jedním z nejdražších realitních trhů světa, jistota výnosu už neplatí.

NEJNOVĚJŠÍ

Novo Nordisk vstoupilo do bitvy s Pfizerem o biotechnologii Metsera

Dánský výrobce léků na hubnutí Novo Nordisk rozvířil farmaceutický trh. Společnost podala nevyžádanou nabídku na převzetí americké biotechnologické firmy Metsera, která vyvíjí nové generace léků proti obezitě.

Samsung uvádí internetový prohlížeč pro PC

Samsung vstupuje do nové éry. Po letech vývoje rozšiřuje svůj mobilní prohlížeč Samsung Internet i na počítače. Cílem je nabídnout jednotné a bezpečné prostředí, které propojí všechny zařízení v rámci Galaxy ekosystému.

Spoluzakladatel společnosti Ben & Jerry’s tvrdí, že Unilever zablokoval zmrzlinu na podporu Palestiny

Spoluzakladatel značky Ben & Jerry's Ben Cohen tvrdí, že Unilever zablokoval plán na novou příchuť, která by vyjádřila solidaritu s Palestinou. Ohlásil proto vlastní sorbet s vodním melounem a rozjel kampaň za větší nezávislost značky. Spor znovu otevírá otázku, jak daleko smí komerční značka zajít v aktivismu a kdo o tom rozhoduje.
Reklama
Reklama
Reklama