Volkswagen, největší německý zaměstnavatel a jeden z nejuznávanějších výrobců automobilů na světě, stojí na pokraji monumentální změny. Společnost se potýká s výrazným poklesem prodeje a rostoucí konkurencí ze strany čínských výrobců automobilů, a proto nyní zvažuje uzavření nejméně tří továren v Německu a propuštění desítek tisíc zaměstnanců.
Potenciální kroky společnosti by mohly ohrozit pracovní místa mnoha lidí a dále ovlivnit již tak problémovou ekonomiku. Jejich důsledky jsou závažné nejen pro společnost, ale i pro širší ekonomické prostředí.
Breaking News: Volkswagen could close as many as three factories in Germany and lay off thousands of workers amid slumping sales and competition from China.https://t.co/qGDMwUYUL4
— The New York Times (@nytimes) October 28, 2024
Na nedávném shromáždění v domovském závodě Volkswagenu ve Wolfsburgu odhalila Daniela Cavallo, nejvyšší představitelka zaměstnanců, znepokojivé plány společnosti. „Společnost chce zavřít nejméně tři továrny VW, zmenšit všechny zbývající závody, zbavit se klíčových oblastí a navíc realizovat silné škrty v platech zbývajících zaměstnanců,“ uvedla.
Potenciální uzavření továren by znamenalo historicky první krok v 87leté historii společnosti a vyvolalo by obavy o budoucnost zaměstnanců i místních ekonomik, které jsou na přítomnosti Volkswagenu závislé.
Pokles poptávky v objemu výroby dvou továren
Tato strategie přichází v době bezprecedentní konkurence a dramatických změn spotřebitelských preferencí. Zejména s tím, jak čínští výrobci získávají podíl na trhu. Vzhledem k tomu, že německý automobilový trh zažívá po pandemii výrazný pokles poptávky, zaznamenal Volkswagen pokles o přibližně 500 000 kusů. Finanční ředitel Arno Antlitz to spojil přímo s výrobními kapacitami dvou z deseti německých závodů. „Jedná se v podstatě o rozsah dvou továren,“ vyjádřil se Antlitz a zdůraznil naléhavost situace společnosti.
Volkswagen v reakci naznačil potřebu „komplexních opatření k obnovení konkurenceschopnosti“, jak sdělil Gunnar Kilian z představenstva. O konkrétních strategiích se však společnost nadále nezmiňuje, dokud nebude dosaženo dohody se zástupci zaměstnanců. Tato nejistota zaměstnance znervózňuje. Vyjádřila to i Britta Johnová, zástupkyně odborové organizace IG Metall, která se svěřila: „Já i moji kolegové se bojíme o svá pracovní místa… Situace je opravdu skličující.“
Zatímco Volkswagen prochází tímto bouřlivým obdobím, situaci pozorně sleduje také německá vláda. Mluvčí kancléře Olafa Scholze naznačil, že k těmto potížím mohla přispět „chybná rozhodnutí vedení“. Vzhledem k prognózám, které ukazují možný pokles německé ekonomiky, je pro Volkswagen stále důležitější přehodnotit své strategie a zároveň vyvážit stabilitu pracovních sil a udržet si historický odkaz přední značky v automobilovém průmyslu.
Nadcházející týdny, zejména středeční jednání o mzdách, se mohou ukázat jako klíčové nejen pro určení dalšího směřování Volkswagenu, ale také pro jeho dopad na živobytí mnoha zaměstnanců a německou ekonomiku jako celek.