Největší maloobchodní řetězec v USA reaguje na tlak spotřebitelů i vlády. Do roku 2027 plánuje kompletně přeformulovat stovky potravin pod svými značkami a zbavit je syntetických barviv a dalších aditiv.
Walmart oznámil, že postupně odstraní umělá barviva a více než třicet dalších přísad z produktů svých privátních značek. Změna se dotkne řad Great Value, Marketside, Freshness Guaranteed a prémiové Bettergoods. Celkem půjde o více než tisíc položek od cereálií po mražená jídla.
Podle vedení firmy zákazníci stále častěji hledají potraviny s jednoduchým a srozumitelným složením. „Naši zákazníci nám dali jasně najevo, že chtějí produkty s jednoduššími a známějšími ingrediencemi – a my jsme je vyslyšeli,“ uvedl prezident Walmart U.S. John Furner.
Reakce na spotřebitele i vládu
Rozhodnutí zapadá do širšího trendu, který v USA nabírá na síle. Zákaz syntetických barviv a aditiv prosazuje i administrativa Roberta F. Kennedyho Jr. pod heslem „Make America Healthy Again“. Podle kritiků mohou mít některá barviva souvislost s dětskou hyperaktivitou nebo alergiemi.
Walmart se tak připojuje k dalším potravinářským gigantům jako Kraft Heinz, Nestlé nebo Conagra Brands, kteří v posledních měsících oznámili podobné kroky. Díky velikosti řetězce se ale očekává, že jeho rozhodnutí ovlivní i celý dodavatelský řetězec.
Praktické výzvy a nové receptury
Nahradit syntetická barviva přírodními alternativami není jednoduché. Přírodní zdroje barev jsou dražší, méně stabilní a často ovlivňují chuť výrobku. Walmart přiznal, že největší potíže působí hlavně nápoje a cukrářské výrobky, kde je potřeba dosáhnout výrazných barev i konzistence.
První změny už ale zákazníci mohou vidět. Sýrové dipy Great Value nyní využívají papriku a annatto místo žlutých barviv číslo 5 a 6, u cereálií Fruit Spins se barva nově získává z beta-karotenu, spiruliny nebo ovocných šťáv.
Odborníci krok vítají, ale upozorňují, že půjde o běh na dlouhou trať. Podle Briana Ronholma z Consumer Reports je seznam zakázaných látek „dobře promyšlený a pozitivní“, klíčové ale bude, zda Walmart skutečně dodrží slíbený termín. Pokud plán do roku 2027 splní, může to výrazně změnit podobu amerických regálů a nastavit nový standard pro celý potravinářský průmysl.