Druhý elektromobil čínské Xiaomi s názvem YU7 zaznamenal okamžitý úspěch. Jen tři minuty po zahájení prodeje si vůz předobjednalo přes 200 tisíc zájemců. Záloha 5 000 jüanů se brzy stává nevratnou, takže nejde jen o nezávazné kliknutí. Zájem o YU7 otřásl trhem a pro Teslu může mít vážné následky.
Xiaomi nasadila agresivní cenovou politiku. Základní verze YU7 stojí výrazně méně než Model Y od Tesly. Přesto nabídne vyšší dojezd, až 835 kilometrů na jedno nabití. Model Y se stejnou výbavou ujede maximálně 719 kilometrů. Xiaomi navíc nabízí chytré řízení bez příplatku, zatímco Tesla si za něj účtuje 64 tisíc jüanů.
Xiaomi's shares soared to a record high after receiving strong initial orders for its new YU7 electric SUV. The surge increases pressure on Tesla in China, fueling speculation that it may need to cut prices to stay competitive https://t.co/OPZWo4DDer pic.twitter.com/USfQx9Laul
— Reuters (@Reuters) June 27, 2025
Zájem o YU7 potvrdila i návštěvnost showroomů. V Pekingu se kolem nového SUV tlačily desítky lidí. „Mohli bychom se s otcem střídat – já bych jezdil s YU7, on s mým Modelem Y,“ uvedl mladý bankéř Otto Shi, který zvažuje, že Teslu vymění právě za Xiaomi.
Tesla má vážného soupeře
Z pohledu výbavy si YU7 zakládá na komfortu. Má extrémně tichou kabinu díky dvojitému akustickému sklu a aktivnímu potlačení hluku. Auto lépe zvládá i extrémní horka díky elektrochromatické střeše, která snižuje zahřívání interiéru. V zadní řadě sedadel nechybí ani úložné šuplíky – maličkost, která potěší.
Na burze má Xiaomi našlápnuto stejně dobře jako na silnici. Akcie vystřelily na rekordní hodnoty a od začátku roku přidaly přes 70 procent. Aktuálně má firma hodnotu zhruba 190 miliard dolarů.
A Tesla? Té v Číně padá tržní podíl – z 15 procent v roce 2020 na letošních 7,6 procent. Analytici Citi předpovídají, že americký výrobce bude muset zlevnit, nabídnout software zdarma nebo přidat další pobídky. A to rychle. Xiaomi totiž podle všeho nezpomalí. Tesla tak má po letech konečně vážného soupeře.