Air India se blíží k zadání významných objednávek na až 500 dopravních letadel v hodnotě desítek miliard dolarů od Airbusu i Boeingu. Uskutečňuje ambiciózní renesanci pod konglomerátem Tata Group. Informovala o tom agentura Reuters či server The Indian Express.
Objednávky zahrnují až 400 tryskových letadel s úzkým trupem a 100 nebo více s širokým trupem, včetně desítek Airbusů A350 a Boeingů 787 a 777. Pod podmínkou anonymity to uvedly zdroje agentury Reuters. Obří dohoda má být dokončena v příštích dnech.
#AirIndia is close to placing landmark orders for as many as 500 jetliners worth tens of billions of dollars from both #Airbus and #Boeing as it carves out an ambitious renaissance under the #TataGroup conglomerate, industry sources said on December 11.https://t.co/AjvZjdcDIZ
— The Hindu (@the_hindu) December 12, 2022
Hodnota takové dohody by mohla překročit 100 miliard dolarů, včetně jakýchkoli opcí, a zařadit se mezi největší u jedné letecké společnosti z hlediska objemu. Zastínila by tak kombinovanou objednávku na 460 letadel Airbus a Boeing od American Airlines před více než deseti lety.
I po významných očekávaných slevách by dohoda měla hodnotu desítek miliard dolarů a omezila by volatilní rok pro letecké giganty. Po jejich letadlech je po pandemii opět poptávka, ale kteří čelí rostoucím průmyslovým a ekologickým tlakům.
Airbusu by to také umožnilo zajistit si domov pro některé výrobní sloty A350 původně vyhrazené pro ruský Aeroflot a nyní otevřené kvůli sankcím vůči Moskvě souvisejícím s válkou.
Společnosti Airbus a Boeing se odmítly vyjádřit. Air India vlastněná Tata Group neodpověděla na žádost o komentář.
Air India zaostává na domácím trhu za IndiGo
Potenciální zakázka přichází několik dní poté, co Tata oznámila spojení Air India s Vistara, společným podnikem se Singapore Airlines. Cílem je vytvořit většího full-service dopravce a posílit svou přítomnost na domácím i mezinárodním nebi.
Dohoda s Vistarou poskytla Tatě flotilu 218 letadel, čímž se Air India podle serveru The Indian Express stala největším mezinárodním dopravcem v zemi. Na domácím trhu však stále zaostává za IndiGo, který je lídrem v oboru.
Nákupem zadlužené Air India také získala společnost Tata přístup k cenným letovým právům a přistávacím slotům, zejména do destinací ve Spojených státech a Evropě.
Společnost chce konkurovat Emirates
Maskot maharádža společnosti Air India byl kdysi synonymem pro bohatě zdobená letadla a hvězdné služby. Ale jeho reputace v polovině 21. století klesla s narůstajícími finančními problémy.
Společnost Air India, založená JRD Tata v roce 1932, byla znárodněna v roce 1953. Tata znovu získala kontrolu v lednu a od té doby pracuje na oživení své pověsti letecké společnosti světové třídy.
Objednávka odráží strategii znovu získat solidní podíl cest mezi velkou indickou zámořskou diasporou a městy jako Dillí a Bombaj. Těm dominují zahraniční rivalové, jako jsou Emirates. Air India chce také získat větší podíl na regionálním leteckém provozu a na domácím trhu a zahájit bitvu na obou frontách s IndiGo.
Překážky růstu
Těchto 500 letadel, která budou dodány v průběhu příštího desetiletí, nahradí a rozšíří flotily na nejrychleji rostoucím trhu letecké dopravy na světě. Zároveň přispějí k cíli premiéra Narendry Modiho rozšířit ekonomiku na 5 bilionů dolarů.
Experti však varují, že ambicím Air India obnovit silnou globální pozici stojí v cestě mnoho překážek. Patří mezi ně křehká domácí infrastruktura, nedostatek pilotů a tvrdá konkurence se zavedenými dopravci z Perského zálivu a dalšími.
Generální ředitel Campbell Wilson minulý měsíc potvrdil rozhovory o „velkém rozšíření“ flotily Air India v průběhu příštích pěti let a řekl: „S rizikem hrubého podhodnocení bude investice značná.“