1.3 C
Czech
Úterý 31. ledna 2023

Air India se blíží historické objednávce až 500 tryskových letadel

Air India se blíží k zadání významných objednávek na až 500 dopravních letadel v hodnotě desítek miliard dolarů od Airbusu i Boeingu. Uskutečňuje ambiciózní renesanci pod konglomerátem Tata Group. Informovala o tom agentura Reuters či server The Indian Express.

Objednávky zahrnují až 400 tryskových letadel s úzkým trupem a 100 nebo více s širokým trupem, včetně desítek Airbusů A350 a Boeingů 787 a 777. Pod podmínkou anonymity to uvedly zdroje agentury Reuters. Obří dohoda má být dokončena v příštích dnech.

Hodnota takové dohody by mohla překročit 100 miliard dolarů, včetně jakýchkoli opcí, a zařadit se mezi největší u jedné letecké společnosti z hlediska objemu. Zastínila by tak kombinovanou objednávku na 460 letadel Airbus a Boeing od American Airlines před více než deseti lety.

I po významných očekávaných slevách by dohoda měla hodnotu desítek miliard dolarů a omezila by volatilní rok pro letecké giganty. Po jejich letadlech je po pandemii opět poptávka, ale kteří čelí rostoucím průmyslovým a ekologickým tlakům.

Airbusu by to také umožnilo zajistit si domov pro některé výrobní sloty A350 původně vyhrazené pro ruský Aeroflot a nyní otevřené kvůli sankcím vůči Moskvě souvisejícím s válkou.

Společnosti Airbus a Boeing se odmítly vyjádřit. Air India vlastněná Tata Group neodpověděla na žádost o komentář.

Air India zaostává na domácím trhu za IndiGo

Potenciální zakázka přichází několik dní poté, co Tata oznámila spojení Air India s Vistara, společným podnikem se Singapore Airlines. Cílem je vytvořit většího full-service dopravce a posílit svou přítomnost na domácím i mezinárodním nebi.

Dohoda s Vistarou poskytla Tatě flotilu 218 letadel, čímž se Air India podle serveru The Indian Express stala největším mezinárodním dopravcem v zemi. Na domácím trhu však stále zaostává za IndiGo, který je lídrem v oboru.

Nákupem zadlužené Air India také získala společnost Tata přístup k cenným letovým právům a přistávacím slotům, zejména do destinací ve Spojených státech a Evropě.

Společnost chce konkurovat Emirates

Maskot maharádža společnosti Air India byl kdysi synonymem pro bohatě zdobená letadla a hvězdné služby. Ale jeho reputace v polovině 21. století klesla s narůstajícími finančními problémy.

Společnost Air India, založená JRD Tata v roce 1932, byla znárodněna v roce 1953. Tata znovu získala kontrolu v lednu a od té doby pracuje na oživení své pověsti letecké společnosti světové třídy.

Objednávka odráží strategii znovu získat solidní podíl cest mezi velkou indickou zámořskou diasporou a městy jako Dillí a Bombaj. Těm dominují zahraniční rivalové, jako jsou Emirates. Air India chce také získat větší podíl na regionálním leteckém provozu a na domácím trhu a zahájit bitvu na obou frontách s IndiGo.

Překážky růstu

Těchto 500 letadel, která budou dodány v průběhu příštího desetiletí, nahradí a rozšíří flotily na nejrychleji rostoucím trhu letecké dopravy na světě. Zároveň přispějí k cíli premiéra Narendry Modiho rozšířit ekonomiku na 5 bilionů dolarů.

Experti však varují, že ambicím Air India obnovit silnou globální pozici stojí v cestě mnoho překážek. Patří mezi ně křehká domácí infrastruktura, nedostatek pilotů a tvrdá konkurence se zavedenými dopravci z Perského zálivu a dalšími.

Generální ředitel Campbell Wilson minulý měsíc potvrdil rozhovory o „velkém rozšíření“ flotily Air India v průběhu příštích pěti let a řekl: „S rizikem hrubého podhodnocení bude investice značná.“

Sledujte nás na sítích

Venezuela zpřísňuje pravidla prodeje ropy. Všechny dodávky musí být zaplaceny předem

Venezuelská státní ropná společnost PDVSA po měsíčním zastavení většiny vývozu ropy a paliva zpřísňuje podmínky pro kupující. Požaduje platbu předem před naložením v hotovosti, zboží nebo službách.

Aerolinky Flybe už podruhé zkrachovaly, pomoc personálu nabízejí Ryanair a EasyJet

Britské aerolinky Flybe již podruhé zkrachovaly. Pomoc jejich bývalým zaměstnancům nabídli dva letečtí giganti Ryanair a EasyJet. Lákají na pozice palubního personálu, pilotů, inženýrů, pozemního a kancelářského personálu. Aerolinkám se po pandemii daří, do leteckého průmysl se vrací optimismus.

Pákistánská rupie po odstranění stropu směnného kurzu prudce klesá. Země se zoufale snaží zajistit financování od MMF

Pákistánská rupie ve čtvrtek vůči dolaru klesla o 9,6 %. Údaje centrální banky ukázaly největší jednodenní pokles za více než dvě desetiletí. Tento propad by mohl přesvědčit Mezinárodní měnový fond, aby obnovil půjčky této zemi.

NEJNOVĚJŠÍ

Venezuela zpřísňuje pravidla prodeje ropy. Všechny dodávky musí být zaplaceny předem

Venezuelská státní ropná společnost PDVSA po měsíčním zastavení většiny vývozu ropy a paliva zpřísňuje podmínky pro kupující. Požaduje platbu předem před naložením v hotovosti, zboží nebo službách.

Aerolinky Flybe už podruhé zkrachovaly, pomoc personálu nabízejí Ryanair a EasyJet

Britské aerolinky Flybe již podruhé zkrachovaly. Pomoc jejich bývalým zaměstnancům nabídli dva letečtí giganti Ryanair a EasyJet. Lákají na pozice palubního personálu, pilotů, inženýrů, pozemního a kancelářského personálu. Aerolinkám se po pandemii daří, do leteckého průmysl se vrací optimismus.

Pákistánská rupie po odstranění stropu směnného kurzu prudce klesá. Země se zoufale snaží zajistit financování od MMF

Pákistánská rupie ve čtvrtek vůči dolaru klesla o 9,6 %. Údaje centrální banky ukázaly největší jednodenní pokles za více než dvě desetiletí. Tento propad by mohl přesvědčit Mezinárodní měnový fond, aby obnovil půjčky této zemi.