16.7 C
Czech
Neděle 5. května 2024

Ryanair a Wizz Air často nejsou po započtení dodatečných nákladů nejlevnější variantou, uvádí analýza

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air, které jsou známé svými levnými tarify, se po započtení dodatečných nákladů často ukazují jako dražší než jejich konkurenti. Uvádí to nedávná analýza organizace Which?.

Ryanair předpovídá silné léto po téměř rekordním ročním zisku

Ryanair dosáhl v roce do 31. března téměř rekordního celoročního zisku. Je opatrně optimistický, že robustní letní poptávka zajistí v příštích 12 měsících další mírný růst i přes zvýšené náklady na palivo. Informovala o tom agentura Reuters či Financial Times.

Největší evropská letecká společnost podle počtu cestujících očekává, že 10% nárůst přepravy v letošním roce více než vykompenzuje nárůst účtu za ropu o 1 miliardu eur. Společnost to uvedla v pondělí, když vykázala mírně lepší než očekávaný roční zisk po zdanění ve výši 1,43 miliardy eur.

Ryanair také dodal, že může získat více ze špičkových letních tarifů, přičemž letní evropská kapacita na krátké vzdálenosti má být 5–10 % pod úrovní před pandemií.

„Není pochyb o tom, že lidé, kteří byli zavřeni na dva roky doma kvůli pandemii covidu-19, se vracejí na cesty. Cestování nepovažují za luxus, ale za nezbytnost a rodiny se letos v létě vracejí na pláže Evropy,“ řekl generální ředitel Michael O’Leary v prezentaci pro investory.

Vysoká čísla rezervací na léto

Již v prosinci O’Leary předpovídal nápor amerických a asijských turistů. Podle jeho názoru relativní síla amerického dolaru a konec většiny omezení na hranicích povzbudily cestující na dlouhé vzdálenosti, aby si znovu začali rezervovat cesty do Evropy. „Vzhledem k tomu, že se nyní vracejí asijští turisté a silný americký dolar povzbuzuje Američany k prozkoumávání Evropy, vidíme silnou poptávku po letech na Velikonoce a léto 2023,“ citoval ho server Financial Times.

Finanční ředitel Neil Sorahan uvedl, že se neobjevily žádné známky ekonomických obav, které by zasáhly prodej letenek. „Když se podíváte zpět na světovou finanční krizi, je zřejmé, že ať lidé šetří peníze na čemkoli, cestování k těm věcem nepatří,“ řekl.

I ostatní velké evropské letecké společnosti poukázaly na vysoká čísla letních rezervací. To ukazuje, že spotřebitelé upřednostňují cestování, přestože příjmy jsou stlačeny vyšší inflací.

Akcie Ryanairu, které letos vzrostly o 27 %, byly na začátku obchodování o 1,4 % vyšší. O’Leary varoval, že si není zcela jistý, zda to bude pokračovat a že zima a začátek roku 2024 mohou být náročnější.

Dodal však, že velké nahromadění dodávek letadel pravděpodobně omezí růst evropské kapacity na další nejméně čtyři roky a vytvoří „obrovské příležitosti růstu“ pro Ryanair. Ten během příštích tří let přidá 110 nových letadel Boeing do své flotily.

Na příští sezónu by již měla být dodána všechna nová letadla

Zpoždění dodávek Boeingu by mohlo přesunout část jeho očekávaného růstu do nižší výnosové druhé poloviny letošního roku. Také bude vyžadovat uvážlivé snížení kapacity, přičemž dopravce očekává, že v červnu a červenci bude mít nedostatek až 10 nových letadel.

Finanční ředitel Neil Sorahan řekl agentuře Reuters, že irská letecká společnost je spokojená s tím, že zvýší počet cestujících na 185 milionů z rekordních 168,6 milionu v minulém finančním roce. Zpoždění dodávek by mohlo potenciálně snížit počet cestujících v první polovině o 750 000, dodal.

O’Leary očekává, že všechna letadla potřebná na léto 2024 dorazí do konce května příštího roku a že dodávky budou příští léto „hladší“. Mnohamiliardová dohoda uzavřená s Boeingem tento měsíc na až 300 letadel umožní do března 2034 zvýšit provoz na 300 milionů cestujících ročně, předpověděl Ryanair.

Zisk Ryanairu za celý rok po zdanění ve výši 1,43 miliardy eur byl mírně lepší, než očekávali analytici i vlastní prognóza společnosti ve výši 1,425 miliardy eur. Společnost vykázala v loňském finančním roce zasaženém pandemií ztrátu 355 milionů eur. Nyní se však přiblížila k překonání rekordního zisku 1,45 miliardy eur dosaženého v roce do 31. března 2018.

Sledujte nás na sítích

Gazprom se propadl do první čisté ztráty po 24 letech kvůli propadu prodeje do Evropy

Ruský státem kontrolovaný plynárenský gigant vykázal v roce 2023 ohromující ztrátu 5,5 miliardy liber, což představuje první čistou roční ztrátu od roku 1999. Tento výrazný propad přichází v důsledku ruské invaze na Ukrajinu, která vedla k drastickému snížení prodeje plynu.

Zisky Amazonu prudce vzrostly díky umělé inteligenci a prodeji reklamy

Společnost Amazon.com ve své poslední čtvrtletní zprávě překonala odhady Wall Street. Výrazně k tomu přispěl rostoucí zájem o umělou inteligenci (AI), zejména v rámci divize cloud computingu. To vedlo k 5procentímu nárůstu akcií Amazonu v průběhu odpoledního obchodování.

Tesla překonává regulační překážky v Číně a otevírá tak cestu k zavedení samořídícího softwaru

Americký gigant v oblasti elektromobilů Tesla úspěšně překonal klíčové regulační překážky v Číně. Připravil tak půdu pro zavedení svého samořídicího softwaru v této zemi. Tento vývoj přichází v návaznosti na nečekanou návštěvu generálního ředitele Elona Muska na druhém největším trhu společnosti Tesla.

NEJNOVĚJŠÍ

Gazprom se propadl do první čisté ztráty po 24 letech kvůli propadu prodeje do Evropy

Ruský státem kontrolovaný plynárenský gigant vykázal v roce 2023 ohromující ztrátu 5,5 miliardy liber, což představuje první čistou roční ztrátu od roku 1999. Tento výrazný propad přichází v důsledku ruské invaze na Ukrajinu, která vedla k drastickému snížení prodeje plynu.

Zisky Amazonu prudce vzrostly díky umělé inteligenci a prodeji reklamy

Společnost Amazon.com ve své poslední čtvrtletní zprávě překonala odhady Wall Street. Výrazně k tomu přispěl rostoucí zájem o umělou inteligenci (AI), zejména v rámci divize cloud computingu. To vedlo k 5procentímu nárůstu akcií Amazonu v průběhu odpoledního obchodování.

Tesla překonává regulační překážky v Číně a otevírá tak cestu k zavedení samořídícího softwaru

Americký gigant v oblasti elektromobilů Tesla úspěšně překonal klíčové regulační překážky v Číně. Připravil tak půdu pro zavedení svého samořídicího softwaru v této zemi. Tento vývoj přichází v návaznosti na nečekanou návštěvu generálního ředitele Elona Muska na druhém největším trhu společnosti Tesla.