Britský výrobce luxusních aut Aston Martin varoval, že rok 2025 nebude podle představ investorů. Firma se potýká s dopady amerických cel a zpomalující poptávky na klíčových trzích. Místo očekávaného růstu tak přichází další vlna úspor a přehodnocování investic.
Aston Martin, symbol britského luxusu a technické preciznosti, oznámil, že jeho výsledky za fiskální rok 2025 zůstanou pod očekáváním trhu. Kromě slabší globální ekonomiky hraje hlavní roli obchodní politika USA, která prostřednictvím cel výrazně zdražuje dovoz zahraničních vozů. Automobilka přitom nemá výrobu v Americe, a tak se její modely stávají na tamním trhu méně konkurenceschopné.
Tarify a útlum poptávky zasahují zisky
Společnost očekává pokles velkoobchodních dodávek v řádu středních až vyšších jednotek procent oproti loňsku, kdy prodala více než šest tisíc vozů. Výsledkem by měla být ztráta přesahující 110 milionů liber, což odpovídá spodní hranici odhadů analytiků. Firma také ustoupila od slibu, že ve druhé polovině roku vytvoří kladný volný cash flow.
Výrobce přiznal, že nižší prodeje jsou nejvýraznější v Severní Americe a Asii, kde cla a vyšší výrobní náklady zvedají konečné ceny vozů. Podle vedení se firma potýká i se zpožděními ve výrobě a náročnějšími homologacemi nových modelů. To vše nutí automobilku k okamžité revizi nákladů a investic. Kapitálové výdaje mají klesnout z původních 400 na přibližně 375 milionů liber.
Front and centre in the Eternal City.
— Aston Martin (@astonmartin) September 30, 2025
Aston Martin Valhalla takes Rome.
Discover: https://t.co/UfHexcVZaf#AstonMartin #Valhalla #MASTERYDRIVEN pic.twitter.com/85540q4Z5w
Nový model Valhalla má být symbolem obratu
Navzdory nepříznivému výhledu chce Aston Martin letos spustit výrobu hybridního supersportu Valhalla. První dodávky jsou plánovány na konec roku, ale jen v počtu kolem 150 kusů – méně, než firma původně očekávala. Model má ukázat směr k elektrifikaci a modernizaci portfolia, což by mělo posílit budoucí ziskovost.
Vedení zároveň prodalo část podílu v divizi AMR GP, čímž získalo více než 100 milionů liber. Likvidita společnosti tak na konci třetího čtvrtletí dosáhla zhruba 250 milionů liber. Podle vyjádření managementu to poskytne dostatečnou finanční rezervu na překlenutí slabšího období. „V roce 2026 očekáváme výrazné zlepšení ziskovosti i cash flow,“ uvedlo vedení.
Aston Martin se tak nachází v klíčové fázi, kdy se rozhoduje o jeho budoucím směřování. Kombinace globálních ekonomických tlaků, celních bariér a rostoucích nákladů testuje odolnost značky, která si dlouhodobě zakládá na exkluzivitě. Rok 2025 bude zkouškou, zda dokáže přetavit tradici v moderní, udržitelný byznys.