Podle Evropské komise se automobilky Volkswagen, BMW a Daimler domluvily na kartelu. V něm se měly dobrovolně vyhýbat dalšímu využití technologie na odstraňování emisí a zároveň tedy přirozené soutěži. Uvedl to server Reuters.
Evropská unie proto ve čtvrtek rozhodla o udělení pokuty ve výši 875 milionů eur, tedy asi miliardy dolarů. Společnost Daimler se však platbě nejspíše vyhne, jelikož členství v kartelu sama přiznala.
Pro Evropskou unii (EU) se jedná o poměrně zásadní krok, jelikož jde o první právní zásah do technologické diskuse mezi průmyslovými společnostmi. Příčinou je porušování antimonopolních zákonů třemi velkými automobilkami a zároveň nedodržování principů na odstranění emisí z výfukových plynů jejich vozidel. Ve čtvrtek proto Evropská komise rozhodla o tom, že Volkswagen zaplatí pokutu 502 milionů eur, zatímco firmě BMW naúčtovala 373 milionů eur. Automobilka Daimler se platbě vyhne, jelikož s komisí dobrovolně spolupracovala.
Před deseti lety se automobilky měly dohodnout na standardech designu pro technologii zvanou AdBlue. Jedná se o přísadu, která se využívá na odstranění oxidu dusíku z výfukových plynů produkovaných auty na naftu. Jejich používání však společnosti omezily a tím pádem se vyhnuly možnosti odstranit více emisí než požaduje EU. Zároveň tak zabránily soutěži v technologickém rozvoji čištění emisí pomocí oxidu dusíku. „V současné době je menší znečišťování důležitou součástí jakéhokoli auta. Tenhle kartel se ale zaměřil na eliminaci soutěže v takto zásadním parametru,“ uvedla vedoucí antimonopolního týmu Evropské komise Margrethe Vestager.
Nebojíme se ve jménu Green Deal zakročit, varuje Evropská unie
Podle dosavadních zpráv veškeré strany přiznaly svou účast na kartelu a dohodly se s EU na zaplacení pokuty. Tedy kromě společnosti Daimler, která měla původně zaplatit asi 861 milionů dolarů. „Inovace v odstraňování emisí z automobilů je důležitá proto, aby Evropa dosáhla milníků stanovených v Green Deal. Naše rozhodnutí proto ukazuje, že nebudeme váhat zakročit proti kartelům snažícím se tento cíl znemožnit,“ dodala Margrethe Vestager. Automobilka Volkswagen však v současnosti zvažuje, zda nepřistoupí k odvetným krokům. Podle ní EU zásahem do technické spolupráce automobilek vytvořila „zpochybnitelný precedent“.
Automobilka BMW pak v prohlášení uvedla, že Evropská komise „upustila od většiny obvinění z porušení antimonopolních zákonů“. Dodala také, že potvrdila nevinu společnosti při podvádění u emisních testů. V minulosti se totiž Volkswagen pod takzvaným Dieselgate skandálem přiznal, že využíval technologii pro podvádění u emisních testů EU. Doopravdy tak vozidla produkovala mnohem více škodlivých látek, než automobilka dokládala. Zaplatit musela společnost v návaznosti více než 32 miliard eur.