Egypt, Jordánsko, Kuvajt, ale i Indonésie nebo Maroko. Napříč muslimskými zeměmi se šíří bojkot západních značek. Netýká se jen řetězců rychlého občerstvení, ale například i pracích prostředků. Informovala o tom agentura Reuters či Al-Jazeera.
V Káhiře uklízí zaměstnanec stoly v prázdné restauraci McDonald’s. Pobočky dalších západních řetězců rychlého občerstvení v egyptské metropoli také vypadají opuštěné. Všechny zasáhla do značné míry spontánní bojkotová kampaň na místní úrovni. Důvodem je izraelská vojenská ofenziva v pásmu Gazy.
Watch: Western brands, including Starbucks and McDonald’s, are facing boycott in Arab countries over Israel-Hamas war in Gaza as people stop buying their products in solidarity with Palestinians.
— Al Arabiya English (@AlArabiya_Eng) November 23, 2023
Read more: https://t.co/nvqODlesTj pic.twitter.com/LCQci72U7J
Západní značky pociťují dopad v Egyptě a Jordánsku. Existují náznaky, že se kampaň šíří v některých dalších arabských zemích včetně Kuvajtu a Maroka. Účast v jednotlivých zemích je nerovnoměrná, pouze malé dopady byly pozorovány v Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech.
Některé společnosti, na které je kampaň zaměřena, jsou vnímány jako společnosti, které zaujaly proizraelské postoje. Jiné mají údajně finanční vazby na Izrael nebo tam investují.
V Egyptě tržby klesly o 70 procent
Výzvy k bojkotu šířené na sociálních sítích se rozšířily o desítky společností a produktů, což přimělo nakupující přejít k místním alternativám.
V Egyptě, kde je kvůli bezpečnostním omezením malá šance, že lidé vyjdou do ulic, někteří považují bojkot za nejlepší nebo jediný způsob, jak vyjádřit svůj názor.
„Cítím, že i když vím, že to nebude mít masivní dopad na válku, pak je to to nejmenší, co můžeme jako občané různých národů udělat, abychom neměli pocit, že máme ruce od krve,“ cituje agentura Reuters Rehama Hameda (31) z Káhiry. Ten bojkotuje americké řetězce rychlého občerstvení a některé čisticí prostředky.
Zaměstnanec korporátních kanceláří McDonald’s v Egyptě, který si nepřál být jmenován, uvedl, že říjnové a listopadové tržby egyptské franšízy klesly nejméně o 70 procent ve srovnání se stejnými měsíci loňského roku.
Lidé kupují raději místní značky
Indonésané začali McDonald’s a další podniky bojkotovat v polovině října poté, co McDonald’s Israel na sociálních sítích oznámil, že během války s Hamasem rozdal izraelské armádě tisíce jídel zdarma, píše server Al-Jazeera.
V Jordánsku zastánci bojkotu někdy vstupují do poboček McDonald’s a Starbucks, aby přesvědčili vzácné zákazníky, ať se k bojkotu přidají. Objevila se videa, na kterých to vypadá, že izraelští vojáci perou oblečení ve známých značkách pracích prostředků. Diváci jsou vyzýváni k jejich bojkotu.
„Nikdo tyto produkty nekupuje,“ řekl Ahmad al-Zaro, pokladní ve velkém supermarketu v hlavním městě Ammánu. Zákazníci si prý místo nich vybírají místní značky.
V Kuwait City v úterý večer při prohlídce sedmi poboček Starbucks, McDonald’s a KFC byly všechny téměř prázdné. V Rabatu, hlavním městě Maroka, pracovník pobočky Starbucks říká, že počet zákazníků tento týden výrazně klesl. Žádná přesná čísla ovšem neuvedl.
McDonald’s i Starbucks se hájí. Franšízy patří místním
Společnost McDonald’s ve svém prohlášení minulý měsíc uvedla, že byla „zděšena“ dezinformacemi ohledně jejího postoje ke konfliktu a že její dveře jsou otevřené všem. Egyptská franšíza zdůraznila své egyptské vlastnictví a přislíbila 20 milionů egyptských liber (650 000 dolarů) na pomoc Gaze.
Zatímco McDonald’s je synonymem pro Spojené státy, většinu jeho restaurací po celém světě vlastní místní. Majitelé franšíz v mnoha muslimských zemích vyjádřili podporu Palestincům a přislíbili peníze na podporu úsilí o pomoc v Gaze.
Společnost Starbucks se na žádost o komentář odvolala na prohlášení na svých webových stránkách o svých operacích na Blízkém východě, které bylo aktualizováno v říjnu. V něm stojí, že společnost je nepolitická organizace a odmítlo fámy, že poskytuje podporu izraelské vládě nebo armádě.