0.1 C
Czech
Úterý 23. prosince 2025
TechnologieBritánie se chystá na vysokorychlostní vlaky, stavět bude na japonské technologii i...

Británie se chystá na vysokorychlostní vlaky, stavět bude na japonské technologii i evropských zkušenostech

Nejen kimono a origami se nedílně pojí se Zemí vycházejícího slunce. Rychlé japonské vlaky sledují s údivem a záviděníhodným pohledem mnozí. Británie se nyní chystá vyrábět vysokorychlostní vlaky ve své domovině. HS2 Ltd, jež za projektem stojí, podepsala se společnostmi Hitachi a Alstom smlouvu v hodnotě 2 miliardy liber na jejich výrobu. Informuje o tom BBC.

Vysokorychlostní vlaky pohybující se rychlostí 225 km/h by měly cestování po britské železnici proměnit. „Cestujícím nabídnou bezkonkurenční úroveň spolehlivosti, rychlosti a pohodlí a pomohou v boji proti změně klimatu,“ píše se na webové stránce projektu.

Za rozvoj a propagaci nové britské vysokorychlostní železniční sítě odpovídá dle vládních stránek společnost High Speed Two (HS2) Ltd. V první části plánu by měla trasa vést z Londýna do hrabství West Midlands.

HS2 Ltd stojící za projektem, jež má v zemi vytvořit a podpořit 2 500 pracovních míst, nyní podepsala kontrakt v hodnotě 2 miliardy liber s japonskou nadnárodní společností Hitachi a francouzskou nadnárodní společností Alstom.

Dle dohody by měly firmy vyrobit 54 vlaků. Začít vyrábět by se mělo v závodě Hitachi v Newton Aycliffe a dokončení jako je testování a druhá fáze vybavení by mělo probíhat v závodech Alstom v Derby a Crewe, uvádí BBC.

Konkurenční společnost Siemens se vůči smlouvě ohradila. Bude nyní požadovat náhradu škody způsobené výběrovým řízením. HS2 se ale bude „důrazně“ bránit, uvádí BBC.

Dle ministra dopravy Granta Shappse to znamená britskou železniční revoluci. „Dnešní oznámení staví Británii pevně do čela revoluce vysokorychlostní železnice s miliardovou investicí do nejmodernějších vlaků, které budou sloužit komunitám po celé zemi od Londýna až po Glasgow,“ uvedl.

Vzorem Japonsko i zkušenosti evropských vysokorychlostních sítí

Stavět se dle prohlášení HS2 ale nebude jen na japonské technologii rychlovlaků, ale i na zkušenostech evropských vysokorychlostních sítí. Vzniknout by tak měly jedny z nejrychlejších, nejtišších a energeticky nejúčinnějších vlaků na světě, kritických pro budoucnost nízkouhlíkové dopravy Spojeného království.

Jednotlivé vlaky budou dlouhé kolem 200 m. Bude ale možné dva spojit a mít tak 400 m dlouhý vlak s až 1 100 místy k sezení. Jezdit budou po nové síti HS2 i na stávajících tratích. Díky vysoké rychlosti zkrátí dobu jízdy mezi některými stanicemi i o polovinu.

Očekává se, že první vlak by měl být hotový kolem roku 2027 a po testování by se první cestující mohli svézt o dva až šest let později, dodává BBC.

Reklama

Doporučujeme

Americká ekonomika překvapila. Ve 3. čtvrtletí rostla nejrychleji za poslední dva roky

Spojené státy uzavřely třetí čtvrtletí s nečekaně silným růstem. Zatímco bohatí dál utráceli, Fed váhá, co dál, a spotřebitelé ztrácejí důvěru. Výsledky přicházejí v době, kdy se řeší i dopad Trumpových cel.

Jim Beam dočasně zastaví výrobu v hlavní palírně kvůli přebytku bourbonu a clům

Jim Beam, jedna z nejznámějších bourbonových značek na světě, od 1. ledna na rok zastaví výrobu ve své hlavní palírně v Clermontu v Kentucky. Firma krok vysvětluje přebytkem zásob a potřebou investic do areálu, zároveň ale odkrývá, jak těžké je plánovat výrobu v době cel a nejisté poptávky.

Uber a Lyft budou testovat robotaxi Baidu ve Velké Británii

Velká Británie se dál profiluje jako klíčový evropský trh pro autonomní dopravu. Uber a Lyft oznámily spolupráci s čínskou technologickou skupinou Baidu na testování samořiditelných taxíků v Londýně. Zkušební provoz má odstartovat v roce 2026.

Ben & Jerry’s se hádá s Magnum o kontrolu nad nezávislou radou

Nezávislí členové rady Ben & Jerry’s tvrdí, že nový vlastník Magnum Ice Cream se je snaží odstranit a převzít řízení značky. Magnum to odmítá a mluví o posílení pravidel a integrity. Spor se z právní roviny rychle přelévá i do reputační války.

Trh práce v USA brzdí drahé peníze a nábor přes AI přidává chaos

Americký trh práce ztrácí dech a kanceláře to cítí jako první. Mnozí ukazují na AI, jenže pod povrchem pracuje obyčejná ekonomika. Firmy si hlídají rozpočty, protože úvěry zdražily a nejistota roste. Do toho přichází nábor přes AI, který má šetřit čas, ale často jen zvyšuje stres na obou stranách.

Putin na konci roku znovu tlačí své podmínky a ekonomika ho k míru nenutí

Vladimir Putin zakončil rok čtyřhodinovou tiskovou maratonkou a znovu mluvil jazykem křivd i požadavků. Zároveň čelí ekonomice, která se zadýchává, ale pořád běží. Západní sankce dál koušou, jenže zatím ne tak, aby Kreml změnil kurz. A Evropa mezitím poslala Ukrajině další velké peníze.

Delaware znovu přiklepl Muskovi obří odměnu z Tesly

Elon Musk si v Delaware znovu otevřel cestu k odměně, která vznikla už v roce 2018. Soudní spor trval roky, mezitím se změnila hodnota balíku i nálada kolem Tesly. Teď přišlo rozhodnutí, které Muskovi vrací jednu z největších výplat v dějinách byznysu.

Facebook testuje placené sdílení odkazů

Facebook zkouší nový model, který může výrazně změnit sdílení obsahu na sociálních sítích. Někteří uživatelé v USA a Británii nově narazili na limit počtu odkazů, které mohou bezplatně zveřejnit. Kdo chce sdílet víc, musí zaplatit měsíční předplatné.

Trump Media vstupuje do jaderné fúze v šestimiliardové dohodě s TAE

Trump Media & Technology Group se pouští do zcela nového byznysu. Firma stojící za sociální sítí Truth Social se dohodla na all-stock fúzi s fúzní energetickou společností TAE Technologies v hodnotě přes 6 miliard dolarů.

Švýcarské město, kde můžete většinu věcí platit bitcoiny

Švýcarské Lugano se profiluje jako evropské centrum kryptoměn. Bitcoinem se tu platí v obchodech, restauracích i za vybrané městské služby. Město sází na inovace a svobodu plateb, část veřejnosti ale zůstává skeptická.

EU plánuje zmírnit zákaz nových benzínových a naftových automobilů

Evropská unie ustupuje od původního plánu zakázat od roku 2035 prodej všech nových benzinových a naftových aut. Evropská komise navrhuje, aby bezemisní bylo 90 procent nových vozů, nikoli sto. Změna má vyjít vstříc automobilkám, ale vyvolává kritiku ekologických organizací.

Pojištěné škody z přírodních katastrof letos znovu přesáhnou 100 miliard dolarů

Rok 2025 směřuje k dalšímu rekordnímu účtu za přírodní katastrofy. Pojištěné škody podle odhadů znovu překročí 100 miliard dolarů, přičemž hlavní zátěž nesou Spojené státy. Největší dopad měly požáry v Kalifornii a silné bouře v USA.

Netflix obhajuje převzetí Warner Bros. Zaměstnancům slibuje růst, nikoli propouštění

Netflix se pokouší uskutečnit jednu z největších mediálních akvizic posledních let. Plánované převzetí studií Warner Bros. vyvolává otázky napříč Hollywoodem i mezi zaměstnanci samotné firmy. Vedení Netflixu však ujišťuje, že nejde o konec tradičního průmyslu, ale o krok, který má posílit tvorbu, pracovní místa i budoucnost filmů v kinech.

USA chtějí výjimku z unijních pravidel pro emise metanu do roku 2035

Spojené státy tlačí na Evropskou unii, aby jejich plyn a ropa nemusely až do roku 2035 plnit klíčové povinnosti podle unijního zákona o emisích metanu. EU přitom dál navyšuje dovoz amerického LNG, aby nahradila ruské dodávky, a zároveň odmítá zákon oslabit. Spor teď dopadá na obchod i energetickou bezpečnost.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama