18.4 C
Czech
Čtvrtek 1. června 2023

Británie zažívá značný propad ve výrobě automobilů, produkce klesla na nejnižší úroveň od roku 1956

Z údajů britského Sdružení výrobců a obchodníků s automobily (Society of Motor Manufacturers and Traders; SMMT) vyplývá, že Velká Británie zažívá značný propad ve výrobě automobilů. V loňském roce totiž jejich produkce klesla na nejnižší úroveň od roku 1956.

Odvětví automobilového průmyslu se v uplynulých měsících potýkalo s celosvětovými problémy v dodávkách komponentů. Nejinak tomu bylo ve Velké Británii. SMMT uvedlo, že za konečnými čísly stojí z velké části nedostatek mikročipů a narušení způsobené pandemií koronaviru. Výroba se dostala na o 34 % nižší úroveň než před pandemií.

Do budoucna je ale dle BBC sdružení optimistické. V plánu jsou totiž investice v hodnotě téměř 5 miliard liber, z nichž mnohé směřují do elektromobilů nebo technologií. I tak se ale v letošním roce musí automobilky připravit na některé výzvy. Nepříjemností by například mohly být vysoké náklady na energii.

Podle údajů SMMT se v loňském roce ve Velké Británii vyrobilo téměř 860 000 nových automobilů, což je méně než v prvním pandemickém roce. Tehdy byla výroba o 6,7 % vyšší.

Kromě nedostatku čipů, kterých potřebuje automobil klidně až 3 000 k ovládání řady prvků, byl problémem také nedostatek zaměstnanců vzhledem k vládním opatřením spojeným s pandemií covid-19.

Navzdory tomuto mizernému roku panuje optimismus,“ uvedl dle BBC výkonný ředitel SMMT Mike Hawes.

Upozornil také na problémy spojené s brexitem. „Průmysl udělal vše, co mohl, aby se připravil, a do značné míry to proběhlo relativně hladce,“ řekl dle serveru v pořadu BBC Today.

Nicméně to podle něj přineslo například dodatečnou administrativu, což si vyžádalo další lidi a vyšší náklady pro všechny, ať už pro vývoz nebo dovoz. V analýze BBC uvedl Theo Leggett, že se navíc výrobci zdráhali v Británii investovat.

Elektromobilům se dařilo

Navzdory propadu ve výrobě, se produkovalo mnohem více elektrických a hybridních automobilů. Jejich výroba vzrostla o téměř 30 % a tvořila téměř čtvrtinu všech vyrobených automobilů, uvádí BBC. Od roku 2030 má totiž Británie v plánu zakázat prodej aut na benzin a naftu.

Výroba dodávek na tom byla také dobře a její produkce se dostala na úroveň jen o 3 % nižší než před pandemií. Společnosti byly totiž mnohdy nuceny začít využívat více dodávek kvůli vzrůstu nákupů přes internet.

Nezávislé prognózy vypracované pro SMMT naznačují, že výroba v příštím roce vzroste o téměř 20 % na více než jeden milion vozidel,“ uvádí BBC.

Nedostatek čipů by měl být dle odhadů ale nadále problémem. Nicméně jen do první poloviny roku a poté se zmírnit.

Sledujte nás na sítích

Díky AI může nyní každý být programátorem, říká šéf Nvidie

Umělá inteligence znamená, že každý se nyní může stát počítačovým programátorem. Vše, co potřebuje, je mluvit s počítačem. Řekl to v pondělí generální ředitel Nvidia Corp Jensen Huang, když oslavoval konec „digitální propasti“.

Ryanair předpovídá silné léto po téměř rekordním ročním zisku

Ryanair dosáhl v roce do 31. března téměř rekordního celoročního zisku. Je opatrně optimistický, že robustní letní poptávka zajistí v příštích 12 měsících další mírný růst i přes zvýšené náklady na palivo.

NEJNOVĚJŠÍ

Díky AI může nyní každý být programátorem, říká šéf Nvidie

Umělá inteligence znamená, že každý se nyní může stát počítačovým programátorem. Vše, co potřebuje, je mluvit s počítačem. Řekl to v pondělí generální ředitel Nvidia Corp Jensen Huang, když oslavoval konec „digitální propasti“.

Ryanair předpovídá silné léto po téměř rekordním ročním zisku

Ryanair dosáhl v roce do 31. března téměř rekordního celoročního zisku. Je opatrně optimistický, že robustní letní poptávka zajistí v příštích 12 měsících další mírný růst i přes zvýšené náklady na palivo.