14.4 C
Czech
Středa 7. června 2023

Noví dodavatelé se předhánějí v zapojení do trhu s elektromobily

Globální automobilový průmysl vyčlenil 1,2 bilionu dolarů na vývoj elektrických vozidel. To poskytuje novým dodavatelům jedinečnou příležitost získat smlouvy na vše od bateriových sad po motory. Zprávu přinesla agentura Reuters či server Canada Today.

Startupy specializující se na baterie a nátěry pro ochranu dílů elektromobilů a dodavatelé tradičně zaměření na specializovaný motoristický sport nebo závody Formule 1 se ženou za kontrakty na elektromobily. Výrobci automobilů navrhují platformy tak, aby vydržely deset let, takže velkoobjemové modely mohou generovat velké příjmy po celá léta.

Nová generace elektromobilů má přijít kolem roku 2025. Mnoho výrobců automobilů hledalo pomoc při zaplnění mezer ve své odbornosti a poskytlo tak příležitost novým dodavatelům.

„Vrátili jsme se do dob Henryho Forda, kdy se všichni ptali ‚jak zajistíte, aby tyto věci fungovaly správně?'“, říká Nick Fry, generální ředitel inženýrské a technologické firmy McLaren Applied pro F1. „To je obrovská příležitost pro společnosti, jako jsme my.“

Příležitosti u výrobců s menším objemem

McLaren Applied, koupený od McLarenu soukromou investiční společností Greybull Capital v roce 2021, adaptoval účinný měnič vyvinutý pro závody F1 pro elektromobily. Invertor pomáhá řídit tok elektřiny do a z baterie.

Invertor IPG5 z karbidu křemíku váží pouhých 5,5 kg a může prodloužit dojezd EV o více než 7 %. Fry říká, že McLaren Applied spolupracuje s přibližně 20 výrobci automobilů a dodavateli. Měnič se objeví ve velkoobjemových luxusních EV modelech od ledna 2025.

Výrobci automobilů pro masový trh často upřednostňují vývoj komponent pro elektromobily sami a vlastní technologií. Po letech nedostatku dílů souvisejících s pandemií se bojí přílišného spoléhání na dodavatele. „Prostě si nemůžeme dovolit spoléhat na třetí strany, které za nás tyto investice provedou,“ řekl Tim Slatter, šéf Fordu v Británii.

Tradiční dodavatelé, jako jsou německé těžké váhy Bosch a Continental, rovněž masivně investují do elektromobilů a dalších technologií. Snaží si udržet náskok v rychle se měnícím odvětví.

Menší společnosti však podle serveru Canada Today tvrdí, že stále existují příležitosti, zejména u výrobců s malým objemem. Ti si nemohou dovolit velké investice do elektromobilů. Stejně tak u luxusních automobilů.

Chorvatský Rimac, výrobce elektrických hyperaut, částečně vlastněný německou Porsche AG, který také dodává bateriové systémy a komponenty hnacího ústrojí dalším výrobcům automobilů, říká, že nezveřejněná německá automobilka použije bateriový systém Rimac ve vysoce výkonném modelu. A to s roční produkcí kolem 40 000 kusů, počínaje letošním rokem.

„Musíme být o 20 %, 30 % lepší než oni, a pak s námi spolupracují,“ říká CEO Mate Rimac. „Pokud mohou vyrobit 100kilowatthodinovou baterii, musíme my vyrobit 130kilowattovou sadu ve stejných rozměrech za stejnou cenu.“

Není čas ztrácet čas

Někteří dodavatelé jako Actnano se sídlem v Cambridge v Massachusetts mají dlouhodobé vztahy s průkopníkem elektromobilů Tesla. Actnano vyvinul povlak, který chrání díly EV před kondenzací. Jeho podnikání se rozšířilo na pokročilé asistenční systémy pro řidiče. A také na další výrobce automobilů včetně společností Volvo, Ford, BMW a Porsche.

Startup CelLink se sídlem v Kalifornii vyvinul zcela automatizovanou, plochou a snadno instalovatelnou „flex kabeláž“ namísto kabelového svazku pro seskupování a vedení kabelů ve vozidle. Generální ředitel Kevin Coakley neidentifikoval zákazníky, ale řekl, že kabelové svazky CelLink byly nainstalovány v přibližně milionu elektromobilů. Takové množství má podle agentury Reuters pouze Tesla.

Coakley uvedl, že CelLink spolupracuje s americkými a evropskými výrobci automobilů a s evropským výrobcem baterií na kabeláži baterií.

Od motorů k elektronickým nápravám

Jiní se zaměřují na malosériové výrobce. Například britský startup Ionetic, který vyvíjí bateriové sady, které by byly pro menší společnosti příliš drahé, aby je vyrobily samy. „V současné době stojí elektrifikace příliš mnoho peněz, a proto vidíte, že někteří výrobci odkládají zahájení elektrifikace,“ řekl generální ředitel James Eaton.

Od roku 1971 vyvíjí Swindon Powertrain výkonné motory pro motorsport. Nyní však vyvinula také bateriové sady, elektrické pohonné jednotky či elektronické nápravy. Spolupracuje s přibližně 20 zákazníky, včetně výrobců automobilů a výrobci letadel s elektrickým vertikálním vzletem a přistáním.

„Uvědomil jsem si, že pokud nepřijmeme realitu, skončíme prací pro muzea,“ řekl generální ředitel Raphael Caille.

Sledujte nás na sítích

S prestižním univerzitním titulem za kasou: Čínští absolventi snižují své ambice na skomírajícím trhu práce

Absolventka aplikované matematiky Liang Huaxiao se dva roky snažila získat práci u jednoho z čínských technologických gigantů. Pak zkusila zákaznický servis a prodej. Poté se ucházela o asistentské role v pekárně a v kosmetickém salonu. Mladí lidé v Číně jsou z trhu práce zoufalí.

Díky AI může nyní každý být programátorem, říká šéf Nvidie

Umělá inteligence znamená, že každý se nyní může stát počítačovým programátorem. Vše, co potřebuje, je mluvit s počítačem. Řekl to v pondělí generální ředitel Nvidia Corp Jensen Huang, když oslavoval konec „digitální propasti“.

NEJNOVĚJŠÍ

S prestižním univerzitním titulem za kasou: Čínští absolventi snižují své ambice na skomírajícím trhu práce

Absolventka aplikované matematiky Liang Huaxiao se dva roky snažila získat práci u jednoho z čínských technologických gigantů. Pak zkusila zákaznický servis a prodej. Poté se ucházela o asistentské role v pekárně a v kosmetickém salonu. Mladí lidé v Číně jsou z trhu práce zoufalí.

Díky AI může nyní každý být programátorem, říká šéf Nvidie

Umělá inteligence znamená, že každý se nyní může stát počítačovým programátorem. Vše, co potřebuje, je mluvit s počítačem. Řekl to v pondělí generální ředitel Nvidia Corp Jensen Huang, když oslavoval konec „digitální propasti“.