11.9 C
Czech
Pondělí 26. února 2024

Nejnovější trendy v oblasti práce s daty přinese konference Power BI Day 2024

Praha, 13. února 2024 – Většina firem a institucí disponuje ohromným množstvím dat. Ale ne každý umí data efektivně využívat. Odborná konference Power BI Day je určena datovým analytikům, finančním manažerům a všem, kteří pracují s daty a reporty na pokročilé úrovni. Její osmý ročník připravila Počítačová škola GOPAS na 20. března 2024.

Noví dodavatelé se předhánějí v zapojení do trhu s elektromobily

Globální automobilový průmysl vyčlenil 1,2 bilionu dolarů na vývoj elektrických vozidel. To poskytuje novým dodavatelům jedinečnou příležitost získat smlouvy na vše od bateriových sad po motory. Zprávu přinesla agentura Reuters či server Canada Today.

Startupy specializující se na baterie a nátěry pro ochranu dílů elektromobilů a dodavatelé tradičně zaměření na specializovaný motoristický sport nebo závody Formule 1 se ženou za kontrakty na elektromobily. Výrobci automobilů navrhují platformy tak, aby vydržely deset let, takže velkoobjemové modely mohou generovat velké příjmy po celá léta.

Nová generace elektromobilů má přijít kolem roku 2025. Mnoho výrobců automobilů hledalo pomoc při zaplnění mezer ve své odbornosti a poskytlo tak příležitost novým dodavatelům.

„Vrátili jsme se do dob Henryho Forda, kdy se všichni ptali ‚jak zajistíte, aby tyto věci fungovaly správně?'“, říká Nick Fry, generální ředitel inženýrské a technologické firmy McLaren Applied pro F1. „To je obrovská příležitost pro společnosti, jako jsme my.“

Příležitosti u výrobců s menším objemem

McLaren Applied, koupený od McLarenu soukromou investiční společností Greybull Capital v roce 2021, adaptoval účinný měnič vyvinutý pro závody F1 pro elektromobily. Invertor pomáhá řídit tok elektřiny do a z baterie.

Invertor IPG5 z karbidu křemíku váží pouhých 5,5 kg a může prodloužit dojezd EV o více než 7 %. Fry říká, že McLaren Applied spolupracuje s přibližně 20 výrobci automobilů a dodavateli. Měnič se objeví ve velkoobjemových luxusních EV modelech od ledna 2025.

Výrobci automobilů pro masový trh často upřednostňují vývoj komponent pro elektromobily sami a vlastní technologií. Po letech nedostatku dílů souvisejících s pandemií se bojí přílišného spoléhání na dodavatele. „Prostě si nemůžeme dovolit spoléhat na třetí strany, které za nás tyto investice provedou,“ řekl Tim Slatter, šéf Fordu v Británii.

Tradiční dodavatelé, jako jsou německé těžké váhy Bosch a Continental, rovněž masivně investují do elektromobilů a dalších technologií. Snaží si udržet náskok v rychle se měnícím odvětví.

Menší společnosti však podle serveru Canada Today tvrdí, že stále existují příležitosti, zejména u výrobců s malým objemem. Ti si nemohou dovolit velké investice do elektromobilů. Stejně tak u luxusních automobilů.

Chorvatský Rimac, výrobce elektrických hyperaut, částečně vlastněný německou Porsche AG, který také dodává bateriové systémy a komponenty hnacího ústrojí dalším výrobcům automobilů, říká, že nezveřejněná německá automobilka použije bateriový systém Rimac ve vysoce výkonném modelu. A to s roční produkcí kolem 40 000 kusů, počínaje letošním rokem.

„Musíme být o 20 %, 30 % lepší než oni, a pak s námi spolupracují,“ říká CEO Mate Rimac. „Pokud mohou vyrobit 100kilowatthodinovou baterii, musíme my vyrobit 130kilowattovou sadu ve stejných rozměrech za stejnou cenu.“

Není čas ztrácet čas

Někteří dodavatelé jako Actnano se sídlem v Cambridge v Massachusetts mají dlouhodobé vztahy s průkopníkem elektromobilů Tesla. Actnano vyvinul povlak, který chrání díly EV před kondenzací. Jeho podnikání se rozšířilo na pokročilé asistenční systémy pro řidiče. A také na další výrobce automobilů včetně společností Volvo, Ford, BMW a Porsche.

Startup CelLink se sídlem v Kalifornii vyvinul zcela automatizovanou, plochou a snadno instalovatelnou „flex kabeláž“ namísto kabelového svazku pro seskupování a vedení kabelů ve vozidle. Generální ředitel Kevin Coakley neidentifikoval zákazníky, ale řekl, že kabelové svazky CelLink byly nainstalovány v přibližně milionu elektromobilů. Takové množství má podle agentury Reuters pouze Tesla.

Coakley uvedl, že CelLink spolupracuje s americkými a evropskými výrobci automobilů a s evropským výrobcem baterií na kabeláži baterií.

Od motorů k elektronickým nápravám

Jiní se zaměřují na malosériové výrobce. Například britský startup Ionetic, který vyvíjí bateriové sady, které by byly pro menší společnosti příliš drahé, aby je vyrobily samy. „V současné době stojí elektrifikace příliš mnoho peněz, a proto vidíte, že někteří výrobci odkládají zahájení elektrifikace,“ řekl generální ředitel James Eaton.

Od roku 1971 vyvíjí Swindon Powertrain výkonné motory pro motorsport. Nyní však vyvinula také bateriové sady, elektrické pohonné jednotky či elektronické nápravy. Spolupracuje s přibližně 20 zákazníky, včetně výrobců automobilů a výrobci letadel s elektrickým vertikálním vzletem a přistáním.

„Uvědomil jsem si, že pokud nepřijmeme realitu, skončíme prací pro muzea,“ řekl generální ředitel Raphael Caille.

Sledujte nás na sítích

Japonské akcie dosahují rekordních hodnot. Je teď ten správný čas investovat?

Japonské akcie dosáhly nebývalého maxima a index Nikkei 225 překonal své předchozí rekordní maximum z prosince 1989. Tento prudký růst hlavního indexu japonského akciového trhu byl podpořen rokem soustavného růstu, mírnou inflací a podpůrnou politikou centrální banky.

Brexit stojí britské vývozce potravin do EU 170 milionů liber navíc

Britským potravinářským podnikům vyvážejícím do Evropské unie (EU) vznikly kvůli byrokracii spojené s brexitem dodatečné náklady na vývoz ve výši 170 milionů liber. To způsobilo výrazný pokles vývozu, zejména u menších výrobců.

Indičtí zemědělci pokračují v protestním pochodu do Dillí kvůli cenám plodin

Indičtí zemědělci, kteří již týden protestují, odmítli vládní návrh na výkup některých plodin za garantované ceny po dobu pěti let. Protestující, kteří se minulý týden zastavili přibližně 200 kilometrů od Dillí, oznámili, že tento týden obnoví svůj pochod do hlavního města.

Britský poštovní skandál století: Ministryně obchodu obviňuje bývalého šéfa pošty ze lži

Britská ministryně obchodu Kemi Badenoch obvinila bývalého předsedu poštovního úřadu Henryho Stauntona ze lži ohledně řešení skandálu Horizon. Spor vznikl poté, co Staunton v rozhovoru prohlásil, že mu vysoký vládní úředník dal pokyn, aby odložil výplatu kompenzací pro podřízené poštmistry a umožnil tak konzervativcům "dokulhat" do příštích voleb.

NEJNOVĚJŠÍ

Japonské akcie dosahují rekordních hodnot. Je teď ten správný čas investovat?

Japonské akcie dosáhly nebývalého maxima a index Nikkei 225 překonal své předchozí rekordní maximum z prosince 1989. Tento prudký růst hlavního indexu japonského akciového trhu byl podpořen rokem soustavného růstu, mírnou inflací a podpůrnou politikou centrální banky.

Brexit stojí britské vývozce potravin do EU 170 milionů liber navíc

Britským potravinářským podnikům vyvážejícím do Evropské unie (EU) vznikly kvůli byrokracii spojené s brexitem dodatečné náklady na vývoz ve výši 170 milionů liber. To způsobilo výrazný pokles vývozu, zejména u menších výrobců.

Indičtí zemědělci pokračují v protestním pochodu do Dillí kvůli cenám plodin

Indičtí zemědělci, kteří již týden protestují, odmítli vládní návrh na výkup některých plodin za garantované ceny po dobu pěti let. Protestující, kteří se minulý týden zastavili přibližně 200 kilometrů od Dillí, oznámili, že tento týden obnoví svůj pochod do hlavního města.

Britský poštovní skandál století: Ministryně obchodu obviňuje bývalého šéfa pošty ze lži

Britská ministryně obchodu Kemi Badenoch obvinila bývalého předsedu poštovního úřadu Henryho Stauntona ze lži ohledně řešení skandálu Horizon. Spor vznikl poté, co Staunton v rozhovoru prohlásil, že mu vysoký vládní úředník dal pokyn, aby odložil výplatu kompenzací pro podřízené poštmistry a umožnil tak konzervativcům "dokulhat" do příštích voleb.