Japonská nadnárodní IT společnost Fujitsu údajně od roku 2019 získala s organizacemi napojenými na ministerstvo financí ve Velké Británii zakázky v hodnotě přes 3,4 miliardy liber. A to navzdory svému zapojení do skandálu s chybou v systému Post Office, vyplývá ze zjištění poslanců parlamentu.
Výbor Commons Treasury Committee odhalil, že tyto zakázky v hodnotě přibližně 1,4 miliardy liber byly zadány až poté, co Nejvyšší soud zjistil četné chyby a omyly v softwaru Horizon společnosti Fujitsu.
Fujitsu won £1.4bn in new government contracts after court ruling on Post Office software bugs https://t.co/uuU7VQL5oI
— The Guardian (@guardian) February 11, 2024
Smlouvy má uzavřené i Bank of England
Výbor si minulý měsíc vyžádal podrobnosti o smlouvách se společností Fujitsu od organizací, jako jsou HM Revenue and Customs (HMRC), Financial Conduct Authority (FCA) a Bank of England (BoE). V sobotu odhalil, že všechny tři tyto organizace utratily značné částky se společností Fujitsu Services Ltd nebo subjekty vlastněnými společností Fujitsu Global.
HMRC poskytl společnosti Fujitsu od rozhodnutí z roku 2019 osm smluv v hodnotě 1,39 miliardy GBP. Šest smluv, které byly uzavřeny před tímto rozhodnutím, zůstalo aktivních i po roce 2019, ale od té doby již skončily.
FCA souhlasila se smlouvami v hodnotě přibližně 630 milionů GBP z roku 2007, které pokračovaly i po rozsudku Vrchního soudu. A stále udržuje šest smluv v celkové hodnotě přibližně 9 milionů GBP. Bank of England potvrdila smlouvu v hodnotě 417 000 GBP z roku 2019, která skončila v srpnu 2020.
Vyšetřování skandálu s chybným softwarem pošty
Výbor se dotazoval, zda byla při výběrovém řízení zvážena role společnosti Fujitsu ve skandálu Horizon. Také zda se v souvislosti s tímto skandálem uvažovalo o vypovězení smluv. Pouze FCA však potvrdil, že zvažoval ukončení smlouvy se společností Fujitsu kvůli špatným výsledkům. Nakonec se však rozhodl její služby zachovat.
Harriett Baldwinová, předsedkyně výboru a poslankyně za torye, prohlásila: „Objevili jsme některé informace, které podle mého názoru přesahují rámec toho, co je známo úřadu vlády. Doufám, že to napomůže transparentnosti a kontrole role společnosti Fujitsu jako dodavatele pro veřejný sektor.“
V rámci skandálu byly v letech 1999-2015 kvůli chybnému účetnímu systému společnosti Fujitsu neprávem stíhány stovky zaměstnanců pošty po celém Spojeném království. Je znám jako nejrozsáhlejší justiční omyl v britské historii. V roce 2019 Nejvyšší soud rozhodl, že software obsahoval „chyby, omyly a nedostatky“.
Společnost Fujitsu od té doby nabídla poškozeným „hlubokou omluvu“ a zavázala se přispět na výplatu odškodnění pro neprávem odsouzené. Společnost rovněž souhlasila s tím, že pozastaví podávání nabídek na práci u nových vládních zákazníků. A to dokud nebude uzavřeno probíhající zákonné vyšetřování skandálu.