Indičtí výrobci automobilů v rámci obchodní dohody s Británií navrhli snížit daňovou sazbu na dovážená auta na 30 %. Jde o bezprecedentní krok, který by mohl usnadnit přístup na jeden z nejchráněnějších automobilových trhů na světě. Uvedly to zdroje agentury Reuters.
Je to poprvé, co indičtí výrobci automobilů podpořili takové škrty. Ustoupili tlaku vlády, která po nich chce, aby se vzdali své protekcionistické pozice a snížili vstupní bariéry. Uvedly to zdroje agentury Reuters s přímou znalostí věci.
Dovozní daně od 60 % do 100 % na čtvrtém největším automobilovém trhu na světě patří celosvětově k nejvyšším. To kritizuje například společnost Tesla, která kvůli vysokým clům odložila plány vstupu na trh.
Exclusive: Indian car makers have proposed cutting to 30% the tax rate on imported cars as part of a trade deal with Britain, an unprecedented move that could ease access to one of the world's most protected automobile markets https://t.co/iP3TmzJCga
— Reuters (@Reuters) October 7, 2022
Snížení na 30 % za deset let
Lobby skupina Společnost indických výrobců automobilů (SIAM) napsala vládě, že podporuje postupné škrty na 30 % během pěti let, ovšem s pětiletým odkladem bez snižování, uvedly tři zdroje pod podmínkou anonymity.
Zatím není jasné, zda Indie předložila nabídku Británii v probíhajících obchodních jednáních. Ta mají brzy skončit, podepsání konečné dohody se podle agentury Bloomberg očekává do konce měsíce.
Skupina SIAM, která sdružuje výrobce automobilů od indického nejprodávanějšího Maruti Suzuki až po velké společnosti jako Tata Motors a Mahindra & Mahindra, na žádost o komentář okamžitě neodpověděla.
Nevyjádřilo se ani ministerstvo obchodu, které obchodní jednání vede.
Ochrana vlastního trhu
Indičtí výrobci automobilů se léta bránili snižování daní, aby ochránili svůj trh. Tvrdili, že takový krok by znamenal konec investic do domácí výroby, protože by dovoz zlevnil a byl by tak snazší pro globální výrobce automobilů.
Výrobci se ovšem obávají, že zatímco Británie má jen málo továren na výrobu aut, mohl by takový krok vytvořit precedens pro jednání s například Evropskou unií, Japonskem či Jižní Koreou, uvádí zdroje.
Posun v postoji přichází týdny poté, co ministr obchodu Piyush Goyal důrazně řekl vedoucím pracovníkům společností, jako jsou Maruti Suzuki, Tata Motors a Mahindra, že Indie potřebuje předložit Británii nějakou nabídku, co se týká automobilů.
„Poselství od Goyala bylo jasné – pokud firmy nepřijdou s návrhem na snížení daní, udělá to za ně vláda,“ řekl jeden z lidí, který se zúčastnil srpnové schůzky ministra a vedení firem.
Plán na snížení daňových sazeb na 30 % během 10 let však „nestačí“, uvedl vládní zdroj a zároveň připustil, že nesnížení daňových sazeb tentokrát „není možné“.
Indický tlak přichází ve snaze posílit globální obchodní vazby, o čemž vypovídá i nedávné podepsání dohod s Austrálií a Spojenými arabskými emiráty. Jejich cílem je přilákat investice od společností, které se snaží diverzifikovat mimo Čínu.