Dvě obří železniční společnosti chtějí vytvořit první transkontinentální nákladní trať v USA. Spojení ale naráží na odpor ze strany zaměstnanců i odborů. Ti varují před dopady na bezpečnost, pracovní podmínky a celé odvětví.
Union Pacific a Norfolk Southern oznámily fúzi, která by vytvořila první americkou nákladní železnici napříč celými Spojenými státy. Dohoda za 85 miliard dolarů má spojit sítě obou firem do jednoho celonárodního koridoru. Podle vedení firem by takový model přinesl rychlejší služby, méně překládání zboží a větší konkurenceschopnost vůči kamionové dopravě.
Union Pacific and @NScorp are creating America’s first transcontinental railroad to transform the U.S. supply chain, unleash American manufacturing strength, drive economic growth and preserve union jobs. CEO letter: https://t.co/FCw47asKBH
— Union Pacific (@UnionPacific) July 29, 2025
Odbory varují před důsledky
Největší železniční odborová organizace v USA, SMART Transportation Division, oznámila, že s fúzí zásadně nesouhlasí. Poukazuje na dlouhodobé problémy se zdravotními a bezpečnostními standardy u Union Pacific. Firma podle nich vede v počtu nehod, zranění a úmrtí a vytváří prostředí, kde agresivní provozní poměry převažují nad bezpečností.
Vedle bezpečnosti poukazují odbory i na možné propouštění a zhoršení pracovních podmínek. Uvádějí také příklady údajné šikany a pomstychtivého chování vůči zaměstnancům. Naproti tomu Norfolk Southern je vnímána jako firma, která v posledních letech investuje do výcviku, transparentnosti a stabilních pracovních podmínek.
Vznikne monopolní hráč?
Odborníci upozorňují, že spojení dvou z celkem čtyř hlavních nákladních železnic v USA může narušit konkurenční prostředí. Regulátoři budou zkoumat, jak fúze ovlivní dostupnost služeb, ceny a flexibilitu pro zákazníky. V minulosti podobná spojení podle dopravních expertů vedla k výpadkům služeb a nárůstu cen.
Další tlak přichází i z jiné železničářské unie, BLET, která varuje před plány Union Pacific nasazovat mexické strojvůdce na amerických tratích u hranic. Unie upozorňuje na bezpečnostní rizika a žádá zásah prezidenta i amerických úřadů.
Klíčové bude rozhodnutí regulačního úřadu
O schválení fúze rozhodne Surface Transportation Board. Ta už v minulosti schválila spojení Canadian Pacific s Kansas City Southern, ale současný návrh má větší dopad a méně prostoru pro kompromis. Pokud STB fúzi potvrdí, může jít o přelomový okamžik v dějinách americké dopravy – nebo také o spouštěč hlubších problémů v celém železničním sektoru.