Továrna na elektromobily americké společnosti Tesla v braniborské obci Grünheide nedaleko Berlína, která byla oficiálně zprovozněna před týdnem, je impulzem pro celý region. Zahraničním novinářům to řekl braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach, podle kterého se tato německá spolková země těší dokonce většímu zájmu investorů než před pandemií nemoci covid-19.
„Braniborsko se dostalo do zeměpisných atlasů, což mě osobně velmi těší,“ řekl Steinbach o tom, že závod Tesly upoutal na Braniborsko mezinárodní pozornost. „V posledních dvou letech, nehledě na koronavirus a válku na Ukrajině, jsme v situaci, kdy se o nás investoři zajímají dokonce více než před pandemií,“ řekl. Poznamenal nicméně, že firmy uvažující o Braniborsku se s následky pandemie přece jen potýkají.
„Investice kvůli tomu odkládají. A to je pro ně největší překážka usadit se v Braniborsku,“ řekl zemský ministr. S rozvojem braniborských průmyslových zón ale počítá a v této souvislosti zmínil očekávaný příchod kanadsko-německé společnosti Rock Tech. Ta chce v Gubenu u hranic s Polskem vybudovat lithiovou rafinerii, kde by mohlo být od roku 2024 zpracováváno ročně okolo 24.000 tun suroviny na hydroxid lithný používaný jako elektrolyt v bateriích. Šéf firmy Dirk Harbecke loni na podzim k investičním plánům v Braniborsku řekl, že produkce v Gubenu by vystačila na 500.000 elektrovozů.
To, že si zakladatel společnosti Tesla Elon Musk vybral Braniborsko, výrazně posílilo pověst této spolkové země, je přesvědčen Steinbach. „Už nemusíme dokazovat to, co v otázkách schvalování a dalších procesů slíbíme, můžeme ukázat, že to u nás funguje,“ řekl. „Soutěže o získání investorů jsou tak pro nás výrazně snadnější,“ dodal.
Výběrové řízení, ve kterém si Tesla nakonec pro svou továrnu vybrala Grünheide, označil Steinbach za napínavé. „A to už tím vypsáním, kdy Musk v tweetu uvedl, že chce stavět v Evropě,“ řekl. Uvedl, že Braniborsko nabídlo čtyři místa a že za úspěchem stály tři věci.
„Měli jsme štěstí s pozemkem, který byl již v územním plánu deklarován pro industriální výstavbu. Díky tomu jsme měli 1,5 roku až dva roky náskok, tak dlouho trvá změna určení pozemku,“ řekl Steinbach. „Za druhé to byla blízkost Berlína, což je atraktivní. A tou třetí věcí byla naprostá důvěra, protože od nás nic předem neuniklo do tisku. To Tesla velmi ocenila.“
Steinbach je přesvědčen, že Tesla pomůže Braniborsku nejen s průmyslovou budoucností, ale povede k rozvoji obcí. „Továrna Tesly s plánovanými 12.000 pracovníky bude motorem zaměstnanosti, což bude mít efekt i pro okolní obce, kde budou chtít zaměstnanci bydlet,“ řekl.
Ale právě z okolních obcí a od místních ekologických spolků se ozývá nesouhlas s továrnou a jejím plánovaným rozšířením kvůli vysoké spotřebě vody, protože region patří k nejsušším v Německu. V podkladech pro povolení se uvádí roční spotřeba až 1,4 milionu kubických metrů vody, což odpovídá roční spotřebě města s 40.000 obyvateli. Kritici zmiňují rovněž riziko znečištění místních toků a vodních zdrojů.
Steinbach ale poukazuje na to, že Tesla všechny podmínky splnila a že se zásobováním vodou nebudou problémy. „Pro továrnu je vody dost. To se potvrdilo již před soudem, takže to není jen nějaké tvrzení zemské vlády,“ uvedl.
Podle ministra bude z Tesly těžit nejen Braniborsko, ale celé Německo. „Příchod Tesly byl budíčkem pro tradiční německý automobilový průmysl, který příliš dlouho lpěl na spalovacích motorech. Tesla tak pro toto odvětví znamená, že musí dohnat technologický náskok a zrychlit vývoj. To je ale pro tradiční průmysl pozitivní,“ dodal.
Tesla zprovozněním továrny získala výrobní základnu na jednom z nejkonkurenčnějších automobilových trhů světa – přímo na domácí půdě automobilek Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz.