10.2 C
Czech
Neděle 6. října 2024

Evropská komise schválila Česku 75 miliard korun na modernizaci energetických zdrojů

Česká republika získala od Evropské komise schválení pro významný program státní podpory zaměřený na modernizaci energetických zdrojů. S celkovým rozpočtem 3,2 miliardy eur (75 miliard korun) se plánuje podpora nových a modernizovaných elektráren umožňujících kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.

Akcionáři Shellu schválili slabší cíle v oblasti emisí a odmítli sladění s Pařížskou dohodou

Akcionáři společnosti Shell schválili nový plán energetické transformace společnosti, který obsahuje mírnější cíle v oblasti emisí uhlíku. Zároveň odmítli usnesení, které by vyžadovalo, aby ropný a plynárenský gigant sladil své cíle s cíli Pařížské dohody o klimatu.

Nový plynovod mezi Francií a Španělskem nevyřeší energetické problémy, říkají odborníci

Reklama

Podle analytiků je nepravděpodobné, že by podvodní plynovod spojující přístavy v Barceloně a Marseille v krátkodobém horizontu pomohl zmírnit evropskou energetickou krizi. Článek přinesl server Euronews či agentura Reuters.

Reklama

Plynovod BarMar se bude používat hlavně k čerpání zeleného vodíku a dalších obnovitelných plynů do evropské sítě. Zelený vodík se vyrábí průchodem elektrického proudu vodou, aby se rozdělil vodík a kyslík, v procesu zvaném elektrolýza. Je považován za zelený, protože elektřina pochází z obnovitelných zdrojů energie, které neprodukují žádné škodlivé emise. Vodík uvolňuje pouze neškodnou vodní páru, zatímco fosilní paliva při spalování vypouštějí škodlivé skleníkové plyny.

Lodní společnost Maersk plánuje do roku 2030 ve Španělsku vyrábět až 2 miliony tun e-metanolu ročně, aby zásobila svou flotilu nákladních lodí a snížila svou uhlíkovou stopu. Projekt v hodnotě 10 miliard eur bude pravděpodobně zahrnovat investice ze Španělska a z Evropských fondů obnovy.

Francie, Španělsko a Portugalsko také doufají, že by plynovod umožnil přepravu určitého množství zemního plynu, které by pomohlo zmírnit evropské problémy s dodávkami pramenící z války na Ukrajině.

Reklama

Výstavba bude trvat déle

„Toto je projekt, který musí být extrémně bezpečný… Náš odhad je, že bychom potřebovali asi čtyři až pět let,“ řekla podle agentury Reuters minulý měsíc španělská ministryně energetiky Teresa Riberaová na briefingu v Madridu.

Dodala, že spojení mezi Španělskem a Francií, stejně jako mezi vstupním bodem v Marseille a sítí vodíkových potrubí ve střední Evropě, musí být teprve dokončeno.

Francouzská ministryně energetiky Agnès Pannier-Runacher souhlasila a potvrdila, že projekt nebude spuštěn do roku 2030.

„Bude to trvat déle (než MidCat), konečný termín je rok 2030. Projekt má jeden cíl: Schopnost přepravovat vodík namísto vývoje plynové infrastruktury, která by mohla být později přeměněna na vodík,“ řekla španělskému listu El Pais minulý měsíc.

Pro španělské, francouzské a portugalské společnosti, které budou stavět plynovod, byl stanoven prosincový termín k předložení podrobného plánu. Očekává se, že další podrobnosti budou odhaleny na konferenci, které se tyto tři země zúčastní 9. prosince.

Společný projekt Španělska, Portugalska a Francie byl dohodnut minulý měsíc. Nahradil projekt MidCat, plynovod, který měl podle plánu vést přes Pyreneje ze Španělska do Francie.

MidCat byl vetován Francií kvůli ekologickým škodám způsobeným navrhovaným potrubím vedoucím přes jihozápad země, uvádí server Euronews.

Plynovod není nutný, stačí přesměrovat lodě

Jorge Sanz, prezident Komise expertů pro energetickou transformaci, zpochybnil potřebu plynovodu mezi Barcelonou a Marseille.

„Pro přepravu plynu z Barcelony do Marseille není nutné stavět plynovod mezi Barcelonou a Marseille. Můžete odklonit lodě (které přepravují plyn), takže místo vykládky v Barceloně tak činí přímo v Marseille,“ řekl Sanz Euronews.

Řekl, že pokud Francie nepřizpůsobí svou infrastrukturu plynovodů přepravě zeleného vodíku, pak plynovod mezi Barcelonou a Marseille nebude sloužit žádnému účelu.

„Francie nemá v plánu provést tuto investici, protože zelený vodík bude mít menší počet spotřebitelů. Jeho použití je omezené a investice do sítí pro jeho přepravu bude obtížné získat zpět,“ dodal Sanz.

Současnou krizi to nevyřeší

Ačkoli je toto odvětví stále v plenkách, Španělsko prosazuje zelený vodík, protože má k dispozici infrastrukturu obnovitelné energie a bohaté zdroje sluneční, větrné a vodní energie – stejně jako prostor. Prostor je klíčový, protože solární elektrárny nebo větrné turbíny často vyžadují velké plochy půdy.

Německo je velkým výrobcem solární energie, ale je 1,4krát menší než Španělsko a s 84 miliony obyvatel má mnohem méně prostoru pro rozsáhlá pole solárních panelů. Pro srovnání, Španělsko má 47 milionů obyvatel a velké části venkova jsou prázdné.

Španělsko má oproti ostatním evropským zemím ještě jednu výhodu. Má rozsáhlou síť pro přepravu zemního plynu a terminály pro zkapalněný zemní plyn (LNG), které lze využít k přepravě zeleného vodíku. V současnosti jsou nevýhodou zeleného vodíku vysoké náklady na výrobu plynu, což znamená, že zemní plyn je levnější.

Fernando Garcia, analytik utilit z RBC Capital Markets se sídlem v Londýně, uvedl, že trasa BarMar „jasně“ nevyřeší krátkodobé problémy s dodávkami v Evropě. „Nevím, jestli bude (BarMar) připraven v roce 2030, ale jasně, že to nebude v roce 2023 nebo 2024. Takže to znamená, že to nebude mít dopad na současnou krizi,“ řekl Euronews.

„Zelený vodík je v současné době drahá technologie, která je v Evropě v rané fázi,“ dodal.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

EU uvalí až 45procentní cla na čínská elektrická vozidla

Představitelé Evropské unie schválili přísná cla na elektromobily dovážené z Číny. Vyvolala tak všeobecné obavy v automobilovém průmyslu. Toto rozhodnutí, proti němuž se ostře postavily významné země vyrábějící automobily včetně Německa, znamená významný posun v obchodní politice EU. Může potenciálně vést k eskalaci obchodního napětí mezi Evropou a Čínou.

Investiční strategie uprostřed ekonomické nejistoty: Tipy pro orientaci v dnešní finanční situaci

Vzhledem k tomu, že globální ekonomika čelí bezprecedentním výzvám, investoři hledají účinné strategie, jak se orientovat ve finanční nejistotě. Výkyvy na trhu, inflace a měnící se chování spotřebitelů jsou jen některé z faktorů, které mohou ovlivnit investiční rozhodnutí. Pochopení těchto proměnných je zásadní pro ty, kteří chtějí minimalizovat rizika a zároveň maximalizovat potenciál výnosu.

Cena ropy roste v reakci na útok Íránu na Izrael. Panují obavy o dodávky

V dramatické eskalaci geopolitického napětí ceny ropy prudce rostou poté, co Írán provedl raketový útok proti Izraeli. Eskalace vyvolala obavy z širšího konfliktu, který by mohl výrazně ovlivnit celosvětové dodávky ropy.

Vaping: Průvodce Historii a Výběrem Zařízení | Mixvape

Vaping: Historie, Fakta a Jak Vybrat Ideální Zařízení Jak vznikla elektronická cigareta Historie vapingu začíná v 60. letech 20. století, kdy vědci začali hledat alternativní způsoby...

NEJNOVĚJŠÍ

EU uvalí až 45procentní cla na čínská elektrická vozidla

Představitelé Evropské unie schválili přísná cla na elektromobily dovážené z Číny. Vyvolala tak všeobecné obavy v automobilovém průmyslu. Toto rozhodnutí, proti němuž se ostře postavily významné země vyrábějící automobily včetně Německa, znamená významný posun v obchodní politice EU. Může potenciálně vést k eskalaci obchodního napětí mezi Evropou a Čínou.

Investiční strategie uprostřed ekonomické nejistoty: Tipy pro orientaci v dnešní finanční situaci

Vzhledem k tomu, že globální ekonomika čelí bezprecedentním výzvám, investoři hledají účinné strategie, jak se orientovat ve finanční nejistotě. Výkyvy na trhu, inflace a měnící se chování spotřebitelů jsou jen některé z faktorů, které mohou ovlivnit investiční rozhodnutí. Pochopení těchto proměnných je zásadní pro ty, kteří chtějí minimalizovat rizika a zároveň maximalizovat potenciál výnosu.

Cena ropy roste v reakci na útok Íránu na Izrael. Panují obavy o dodávky

V dramatické eskalaci geopolitického napětí ceny ropy prudce rostou poté, co Írán provedl raketový útok proti Izraeli. Eskalace vyvolala obavy z širšího konfliktu, který by mohl výrazně ovlivnit celosvětové dodávky ropy.

Vaping: Průvodce Historii a Výběrem Zařízení | Mixvape

Vaping: Historie, Fakta a Jak Vybrat Ideální Zařízení Jak vznikla elektronická cigareta Historie vapingu začíná v 60. letech 20. století, kdy vědci začali hledat alternativní způsoby...
Reklama
Reklama
Reklama