10 C
Czech
Středa 29. října 2025

Spoluzakladatel společnosti Ben & Jerry’s tvrdí, že Unilever zablokoval zmrzlinu na podporu Palestiny

Reklama
Reklama

Spoluzakladatel značky Ben & Jerry’s Ben Cohen tvrdí, že Unilever zablokoval plán na novou příchuť, která by vyjádřila solidaritu s Palestinou. Ohlásil proto vlastní sorbet s vodním melounem a rozjel kampaň za větší nezávislost značky. Spor znovu otevírá otázku, jak daleko smí komerční značka zajít v aktivismu a kdo o tom rozhoduje.

Reklama

Ben Cohen tvrdí, že vedení mateřské firmy utlumuje hlas Ben & Jerry’s v politických tématech. Označuje to za zásah do svobody projevu a varuje, že právě teď je potřeba, aby firmy hájily hodnoty míru a důstojnosti. V krátkém videu oznámil, že sám vyrobí melounový sorbet a požádal fanoušky o název a recepturu.

Příchuť na podporu míru v Gaze

Připravovaná příchuť měla podpořit mír v Gaze a vyjádřit solidaritu s Palestinci. Příchuť melounu zvolil Cohen kvůli barvám shodným s palestinskou vlajkou. Podle něj návrh prošel u nezávislé správní rady Ben & Jerry’s, ale manažeři projekt zastavili. Značka podle Cohena ztrácí samostatnost, kvůli níž ji s Jerrym Greenfieldem v roce 1978 zakládali.

Unilever a jeho zmrzlinová divize Magnum kontrují, že Ben & Jerry’s neprodají a že stále ctí unikátní trojjedinou misi značky. Tvrdí, že nezávislí členové rady nikdy nenesli odpovědnost za obchodní strategii. Dodávají, že návrh „palestinské“ příchuti letos v létě vyhodnotili jako časově nevhodný.

Spor, který trvá roky

Ben & Jerry’s se dlouhodobě vyjadřují k politice a lidským právům. V roce 2021 odmítli prodávat zmrzlinu na izraelských okupovaných územích. Následný spor s vlastníkem vedl k prodeji izraelské pobočky místnímu licenčnímu partnerovi, což umožnilo pokračování prodeje na Západním břehu. Letos značka označila izraelské jednání v Gaze za genocidu, k čemuž se nedávno přiklonila i nezávislá vyšetřovací komise OSN.

Cohen mezitím ohlásil sérii malých šarží pod vlastní aktivistickou značkou Ben’s Best. První příchuť bude právě melounová a má upozornit na potřebu obnovy, míru a důstojnosti v regionu. Před lety už pod touto značkou podpořil kampaň Berniemu Sandersovi v USA.

Značka proslula angažovanými příchutěmi i dříve. Vznikly třeba „Save Our Swirled“ k pařížské klimatické konferenci, „I Dough, I Dough“ po legalizaci manželství pro všechny v USA nebo „Home Sweet Honeycomb“ pro podporu uprchlíků v Evropě. Cohen tvrdí, že tuto linii vedení Unileveru rozrušilo a mluví o „útoku na smysl“ zmrzliny s posláním.

Jerry skončil, Ben usiluje o prodej značky

Unilever vzkazuje, že chce držet původní dohodu z roku 2000, kdy značku za 326 milionů dolarů koupil a současně zachoval její nezávislou správní radu pro společenské otázky. V byznysu si však ponechal rozhodování o produktu a exekuci. Magnum zopakovalo, že Ben & Jerry’s se mají soustředit na témata blízká komunitám, třeba na podmínky uprchlíků ve Spojeném království nebo na obranu svobody projevu v USA.

Napětí zvýšil i plán Unileveru vyčlenit Magnum do samostatné firmy se sídlem v Amsterdamu a sekundárními listingy v Londýně a New Yorku. Proces se kvůli americkému vládnímu „shutdownu“ opozdil, ale koncern věří, že ho ještě letos dotáhne. Cohen mezitím žádá, aby Ben & Jerry’s prodali skupině „sociálně smýšlejících“ investorů, kteří značce vrátí hlas.

Jerry Greenfield v září na protest odešel z role ambasadora a řekl, že srdce značky se pod tlakem korporátní moci ztrácí. Cohen zůstává a chce bojovat zevnitř i v kuchyni. Nový sorbet má být malý, ale symbolický. A má připomenout, že u Ben & Jerry’s vždy šlo o víc než o smetanu a cukr.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Amazon chystá největší propouštění v historii firmy

Amazon se připravuje na masivní vlnu propouštění, která zasáhne desítky tisíc zaměstnanců. Firma chce zefektivnit provoz a reagovat na rychlý nástup umělé inteligence, která mění vnitřní fungování i personální politiku.

NFL a Lululemon uvádějí prémiovou kolekci sportovního oblečení

Značka Lululemon se spojuje s ligou amerického fotbalu NFL a vstupuje do nové éry sportovní módy. Kolekce pro všech 32 týmů přináší spojení luxusu, výkonu a fanouškovské vášně a otevírá značce dveře k milionům nových zákazníků.

Trump dorazil do Japonska, naděje na obchodní příměří s Čínou rostou

Americký prezident Donald Trump přistál v Tokiu, kde pokračuje v asijském turné zaměřeném na obchod a diplomacii. Vrcholem cesty má být jednání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem, které by mohlo přinést příměří v obchodní válce.

Ferrari představilo digitální hypercar F76 a chystá token pro exkluzivní klienty

Ferrari slaví další triumf v Le Mans a vstupuje do nové éry. Ukázalo F76, první hypercar vytvořený výhradně pro virtuální svět, a oznámilo vznik vlastního tokenu, který propojí svět technologií a nejvěrnějších fanoušků značky.

Manhattanské byty ztrácí lesk. Každý třetí majitel prodal se ztrátou

Manhattanský trh s luxusními byty dostává ránu. Data ukazují, že třetina majitelů, kteří prodali svůj byt během posledního roku, skončila v mínusu. Přestože New York zůstává jedním z nejdražších realitních trhů světa, jistota výnosu už neplatí.

Trumpova milost pro zakladatele Binance otřásla kryptosvětem

Kryptomiliardář Changpeng Zhao, známý jako CZ, se po prezidentské milosti Donalda Trumpa znovu stal jednou z nejvlivnějších postav finančního světa. Zakladatel Binance, největší kryptoburzy na světě, si předtím odpykal čtyřměsíční trest za porušení pravidel proti praní špinavých peněz. Nyní se k němu obrací pozornost investorů, politiků i kritiků, kteří vidí v rozhodnutí Bílého domu víc než jen gesto milosti.

ExxonMobil žaluje Kalifornii kvůli klimatickým zákonům

Ropná společnost ExxonMobil se obrátila na federální soud v Kalifornii. Tvrdí, že dva nové zákony o klimatickém reportingu porušují její právo na svobodu projevu. Kalifornie podle ní nutí firmy k přijetí názoru, že právě ony nesou hlavní vinu za klimatickou krizi.

Americká ekonomika se dělí na dvě části

Američané utrácejí čím dál rozdílněji. Bohatší vrstvy dál posilují, zatímco domácnosti s nižšími příjmy začínají brzdit. Na jedné straně rostou zisky firem, prémiové produkty i luxusní služby, na druhé se šetří na potravinách, autech i cestování. Ekonomové tomu říkají „K-shaped“ – dvě větve, z nichž jedna stoupá, druhá klesá.

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

NEJNOVĚJŠÍ

Amazon chystá největší propouštění v historii firmy

Amazon se připravuje na masivní vlnu propouštění, která zasáhne desítky tisíc zaměstnanců. Firma chce zefektivnit provoz a reagovat na rychlý nástup umělé inteligence, která mění vnitřní fungování i personální politiku.

NFL a Lululemon uvádějí prémiovou kolekci sportovního oblečení

Značka Lululemon se spojuje s ligou amerického fotbalu NFL a vstupuje do nové éry sportovní módy. Kolekce pro všech 32 týmů přináší spojení luxusu, výkonu a fanouškovské vášně a otevírá značce dveře k milionům nových zákazníků.

Trump dorazil do Japonska, naděje na obchodní příměří s Čínou rostou

Americký prezident Donald Trump přistál v Tokiu, kde pokračuje v asijském turné zaměřeném na obchod a diplomacii. Vrcholem cesty má být jednání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem, které by mohlo přinést příměří v obchodní válce.

Ferrari představilo digitální hypercar F76 a chystá token pro exkluzivní klienty

Ferrari slaví další triumf v Le Mans a vstupuje do nové éry. Ukázalo F76, první hypercar vytvořený výhradně pro virtuální svět, a oznámilo vznik vlastního tokenu, který propojí svět technologií a nejvěrnějších fanoušků značky.
Reklama
Reklama
Reklama