Spoluzakladatel značky Ben & Jerry’s Ben Cohen tvrdí, že Unilever zablokoval plán na novou příchuť, která by vyjádřila solidaritu s Palestinou. Ohlásil proto vlastní sorbet s vodním melounem a rozjel kampaň za větší nezávislost značky. Spor znovu otevírá otázku, jak daleko smí komerční značka zajít v aktivismu a kdo o tom rozhoduje.
Ben Cohen tvrdí, že vedení mateřské firmy utlumuje hlas Ben & Jerry’s v politických tématech. Označuje to za zásah do svobody projevu a varuje, že právě teď je potřeba, aby firmy hájily hodnoty míru a důstojnosti. V krátkém videu oznámil, že sám vyrobí melounový sorbet a požádal fanoušky o název a recepturu.
Unilever / Magnum stopped Ben & Jerry’s from creating a flavor for Palestine — so I’m doing it
— Ben Cohen (@YoBenCohen) October 28, 2025
myself.
I’ve got a watermelon, an empty pint, and I need your help:
Name the flavor or suggest ingredients
Or design the pint packaging
Tag @yobencohen, @MagnumGlobal use… pic.twitter.com/L3h6Z4Hzw6
Příchuť na podporu míru v Gaze
Připravovaná příchuť měla podpořit mír v Gaze a vyjádřit solidaritu s Palestinci. Příchuť melounu zvolil Cohen kvůli barvám shodným s palestinskou vlajkou. Podle něj návrh prošel u nezávislé správní rady Ben & Jerry’s, ale manažeři projekt zastavili. Značka podle Cohena ztrácí samostatnost, kvůli níž ji s Jerrym Greenfieldem v roce 1978 zakládali.
Unilever a jeho zmrzlinová divize Magnum kontrují, že Ben & Jerry’s neprodají a že stále ctí unikátní trojjedinou misi značky. Tvrdí, že nezávislí členové rady nikdy nenesli odpovědnost za obchodní strategii. Dodávají, že návrh „palestinské“ příchuti letos v létě vyhodnotili jako časově nevhodný.
Spor, který trvá roky
Ben & Jerry’s se dlouhodobě vyjadřují k politice a lidským právům. V roce 2021 odmítli prodávat zmrzlinu na izraelských okupovaných územích. Následný spor s vlastníkem vedl k prodeji izraelské pobočky místnímu licenčnímu partnerovi, což umožnilo pokračování prodeje na Západním břehu. Letos značka označila izraelské jednání v Gaze za genocidu, k čemuž se nedávno přiklonila i nezávislá vyšetřovací komise OSN.
Cohen mezitím ohlásil sérii malých šarží pod vlastní aktivistickou značkou Ben’s Best. První příchuť bude právě melounová a má upozornit na potřebu obnovy, míru a důstojnosti v regionu. Před lety už pod touto značkou podpořil kampaň Berniemu Sandersovi v USA.
Značka proslula angažovanými příchutěmi i dříve. Vznikly třeba „Save Our Swirled“ k pařížské klimatické konferenci, „I Dough, I Dough“ po legalizaci manželství pro všechny v USA nebo „Home Sweet Honeycomb“ pro podporu uprchlíků v Evropě. Cohen tvrdí, že tuto linii vedení Unileveru rozrušilo a mluví o „útoku na smysl“ zmrzliny s posláním.
Jerry skončil, Ben usiluje o prodej značky
Unilever vzkazuje, že chce držet původní dohodu z roku 2000, kdy značku za 326 milionů dolarů koupil a současně zachoval její nezávislou správní radu pro společenské otázky. V byznysu si však ponechal rozhodování o produktu a exekuci. Magnum zopakovalo, že Ben & Jerry’s se mají soustředit na témata blízká komunitám, třeba na podmínky uprchlíků ve Spojeném království nebo na obranu svobody projevu v USA.
Napětí zvýšil i plán Unileveru vyčlenit Magnum do samostatné firmy se sídlem v Amsterdamu a sekundárními listingy v Londýně a New Yorku. Proces se kvůli americkému vládnímu „shutdownu“ opozdil, ale koncern věří, že ho ještě letos dotáhne. Cohen mezitím žádá, aby Ben & Jerry’s prodali skupině „sociálně smýšlejících“ investorů, kteří značce vrátí hlas.
Jerry Greenfield v září na protest odešel z role ambasadora a řekl, že srdce značky se pod tlakem korporátní moci ztrácí. Cohen zůstává a chce bojovat zevnitř i v kuchyni. Nový sorbet má být malý, ale symbolický. A má připomenout, že u Ben & Jerry’s vždy šlo o víc než o smetanu a cukr.

