Ceny v nejkolísavějším segmentu námořní dopravy klesají. Maloobchodníci by však neměli očekávat úlevu až do jarní sezóny nového vyjednávání smluv, uvádějí odborníci z oboru. Analýzu přinesla agentura Reuters.
Spotové sazby, které pokrývají od 10 % do 40 % zásilek námořních kontejnerů a jsou považovány za klíčový ukazatel zdraví tohoto odvětví, zažívají volný pád. Důvodem je nadcházející recese v kombinaci se splasknutím dovozní bubliny v USA, která souvisela s pandemií.
Náklady na odeslání kontejneru z Asie do Spojených států na spotovém trhu citlivém na poptávku klesly o více než 80 % ze zářijového maxima. To se podle platformy pro rezervaci nákladní dopravy Freightos pohybovalo nad 20 000 USD za 40stopý kontejner.
Some ocean shipping rates collapsing, but real price relief is months away @LisaBaertlein https://t.co/akgkDd3SuY pic.twitter.com/IpbGDFL8wg
— Reuters Energy and Commodities (@ReutersCommods) January 9, 2023
Velcí dopravci jako Mediterranean Shipping a A.P. Moller-Maersk také očekávají dodání stovek nových kontejnerových lodí. To zvyšuje riziko, protože dopravci již mají více lodí, než potřebují na pokrytí klesající poptávky, píše server U.S. News.
„Po letech pandemie covid-19, kdy měli dopravci absolutní kontrolu, je na trhu pocit doby návratnosti,“ řekl Peter Sand, hlavní analytik platformy Xeneta pro srovnávání sazeb letecké a námořní přepravy.
Masivní snížení cen nenastane
Nicméně nejlepší zákazníci jako Walmart, Home Depot a Amazon nebudou nutně diktovat podmínky během jednání o smlouvách, ke kterým dochází obvykle kolem května, uvádějí podle agentury Reuters odborníci. Částečně je to proto, že přepravci, kteří každoročně přepravují tisíce kontejnerů, chtějí předvídatelné ceny.
Velcí dopravci „vstupují do nákupní sezóny… chtějí vědět, kolik bude jejich přeprava stát. Nemají zájem hrát na (spotovém) trhu“ nakupováním za nižší sazby, řekl expert na přepravu John McCown.
Ve stejné době Maersk a další dopravci informovali investory, že budou nadále zvyšovat sazby a rušit cesty, aby reflektovali klesající poptávku.
„Americký spotřebitel by neměl očekávat, že to povede k masivnímu snížení cen. To se prostě nestane,“ řekl Jason Miller, profesor na Michigan State University.
Sazby v roce 2023 poklesnou na polovinu
Dopravci zvýšili sazby a užívali si rekordní zisky během pandemického nárůstu poptávky po přepravních službách. Mnoho dopravců upřednostňovalo náklady s vyššími spotovými sazbami. Tento trend se však začal ke konci loňského roku posouvat v důsledku poklesu dovozu maloobchodního zboží, jako je nábytek, spotřebiče a oděvy.
Generální ředitel kontejnerové přepravní společnosti Ocean Network Express Jeremy Nixon v prosinci uvedl, že krátkodobé spotové sazby „klesají“.
Podle námořní poradenské společnosti Drewry, která očekává, že smluvní sazby v roce 2023 poklesnou na polovinu, mezitím sazby dlouhodobých smluv skončily v roce 2022 asi o 20 % níže, než byl pandemický vrchol. Ten činil více než 8 000 USD za kontejner. Předpověď do budoucna zní 3 200 USD. Pro srovnání předpandemická sazba byla 1 500 USD za kontejner.
Několik faktorů by mohlo podpořit dlouhodobé smluvní sazby, včetně otřesů způsobených propuknutím nové vlny pandemie covid-19 v Číně, války na Ukrajině a vysokých nákladů na pracovní sílu.