Tesla podala odvolání proti verdiktu floridského soudu, který ji označil za částečně odpovědnou za smrtelnou nehodu z roku 2019. Automobilka má podle rozhodnutí zaplatit přes 240 milionů dolarů kvůli selhání funkce Autopilot. Firma ale tvrdí, že vinu by měl nést řidič.
Spor se týká nehody v Key Largo, kdy Model S narazil do zaparkovaného vozu, u něhož stáli dva lidé. Jedna z obětí, dvaadvacetiletá Naibel Benavides, při srážce zemřela a její partner utrpěl těžká zranění. Porota v srpnu rozhodla, že část odpovědnosti nese Tesla, protože její technologie nefungovala tak, jak zákazníci očekávali.
Výše odškodného stanovená soudem přesahuje 240 milionů dolarů, z toho 200 milionů připadá na takzvané represivní odškodnění, které má výrobce odradit od dalšího nebezpečného chování. Tesla se proti verdiktu ostře ohradila. Podle firmy šlo o „výsledek, který odporuje zdravému rozumu“ a riziko měl nést především řidič, který během jízdy upustil telefon a nesoustředil se na řízení.
Tesla asks for $243 million verdict to be tossed in fatal Autopilot crash suit https://t.co/Szr3zManJt
— CNBC (@CNBC) August 29, 2025
Silná právní ofenziva
Automobilka pověřila případem tým špičkových právníků. Do čela odvolání se postavili Theodore Boutrous Jr. a Miguel Estrada z kanceláře Gibson Dunn a bývalý generální advokát USA Paul Clement, který už více než stokrát vystupoval před Nejvyšším soudem. Tesla žádá zrušení verdiktu, případně nové projednání nebo alespoň výrazné snížení pokuty.
Obhajoba tvrdí, že floridské právo tak vysoké represivní odškodnění neumožňuje a že žalobci postavili argumenty na nepřesných expertních posudcích. „Tesla nikdy neposkytla důkazy o úmyslném či hrubě nedbalém jednání,“ uvedli právníci v podání soudu.
Přelomový případ pro automobilky
Advokáti zastupující rodinu obětí trvají na tom, že verdikt je spravedlivý a měl by být potvrzen. Tvrdí, že Tesla uváděla zákazníky v omyl, když systém nazvala Autopilotem, přestože dokáže pouze asistovat řidiči a v žádném případě nezajistí plně autonomní jízdu.
Proces přitom sleduje celé odvětví. Výrobci automobilů se obávají, že pokud soudy uznají částečnou odpovědnost firem za nehody i v případech, kdy řidiči chybují, může to znamenat obrovská právní rizika pro rozvoj autonomních technologií.

