Legendární plastová karta, která v roce 1994 poslala do důchodu kovové žetony, míří na konec své služby. New York už sází na bezkontaktní OMNY a od nového roku přestane MetroCard prodávat.
MetroCard se v New Yorku stal malou každodenní zkouškou. Stačilo špatně otočit proužek, zrychlit nebo zpomalit a turniket dal člověku jasně najevo, že to nebylo ono. Tři dekády po zavedení ale karta mizí ze scény. Poslední den, kdy ji cestující koupí nebo dobijí, připadá na 31. prosince 2025.
Dopravce MTA tak uzavírá kapitolu, která začala výměnou žetonů z roku 1953. Tehdy lidé vhazovali do turniketů mosazné mince a město řešilo i takovou banalitu, jak zdražit jízdné bez přestavby automatů. MetroCard přinesl uloženou hodnotu, různé typy jízdného i zásadní novinku v podobě bezplatných přestupů. A hlavně změnil návyk, Newyorčané se museli naučit správný úhel a rychlost.
Od žetonů k ikoně, kterou si lidé schovávali
MetroCard rychle přerostl v suvenýr a sběratelský předmět. MTA vydal stovky připomínkových edic a do hry zapojil i popkulturu, od hudebníků po seriály a sportovní milníky. Některé karty cílily přímo na fanoušky a dokázaly vytvořit fronty u stanic. Sběratelé to popisují prostě: „Je to trapné. Člověk má pocit, že není opravdový Newyorčan, když to neumí správně projet.“
Karta se dostala i do muzea a do umění. Kurátoři v Brooklynu připomínají její odkaz výstavou, zatímco umělci z ní dělají mozaiky a plastiky. Thomas McKean zpracoval hromady použitých karet do obrazů a objektů, protože ho prý chytil jejich materiál i estetika. Mezitím se z nepovedeného průjezdu stala společenská scénka, kterou si veřejnost pamatuje i z politiky, když Hillary Clinton v kampani u turniketu zápasila na několik pokusů.
OMNY už vyhrál, otázky ale zůstávají
MTA mezitím tlačí na bezkontaktní OMNY, který zavedl v roce 2019. Dnes přes něj lidé platí drtivou většinu jízd, přes 90 procent spojů v metru i autobusech. Stačí přiložit kartu, telefon nebo chytré hodinky. Kdo nechce bankovní kartu, může si koupit dobíjecí OMNY kartu, i když část cestujících si stěžuje na složitější dobíjení a méně přehledný zůstatek.
Dopravce slibuje úspory nejméně 20 milionů dolarů ročně díky konci výroby, servisu automatů i práce s hotovostí. OMNY navíc zavádí týdenní strop, po 12 jízdách už další cesty v sedmidenním okně neúčtuje. Od ledna má strop činit 35 dolarů týdně, protože jízdné má vzrůst na 3 dolary. Zároveň se ozývají obavy z dat a dohledu, a také z toho, co systém jednou udělá s hotovostí a lidmi bez účtu.
MetroCard ještě nezmizí ze dne na den. Stávající karty budou fungovat i v roce 2026, MTA ale finální termín jejich úplného konce teprve oznámí. Pro mnoho lidí to bude jen další technologický krok. Pro jiné konec malého rituálu, který se v New Yorku dědil stejně spolehlivě jako věta „znovu přejeďte kartu“.

