Nejen kimono a origami se nedílně pojí se Zemí vycházejícího slunce. Rychlé japonské vlaky sledují s údivem a záviděníhodným pohledem mnozí. Británie se nyní chystá vyrábět vysokorychlostní vlaky ve své domovině. HS2 Ltd, jež za projektem stojí, podepsala se společnostmi Hitachi a Alstom smlouvu v hodnotě 2 miliardy liber na jejich výrobu. Informuje o tom BBC.
Vysokorychlostní vlaky pohybující se rychlostí 225 km/h by měly cestování po britské železnici proměnit. „Cestujícím nabídnou bezkonkurenční úroveň spolehlivosti, rychlosti a pohodlí a pomohou v boji proti změně klimatu,“ píše se na webové stránce projektu.
Za rozvoj a propagaci nové britské vysokorychlostní železniční sítě odpovídá dle vládních stránek společnost High Speed Two (HS2) Ltd. V první části plánu by měla trasa vést z Londýna do hrabství West Midlands.
HS2 Ltd stojící za projektem, jež má v zemi vytvořit a podpořit 2 500 pracovních míst, nyní podepsala kontrakt v hodnotě 2 miliardy liber s japonskou nadnárodní společností Hitachi a francouzskou nadnárodní společností Alstom.
Dle dohody by měly firmy vyrobit 54 vlaků. Začít vyrábět by se mělo v závodě Hitachi v Newton Aycliffe a dokončení jako je testování a druhá fáze vybavení by mělo probíhat v závodech Alstom v Derby a Crewe, uvádí BBC.
Konkurenční společnost Siemens se vůči smlouvě ohradila. Bude nyní požadovat náhradu škody způsobené výběrovým řízením. HS2 se ale bude „důrazně“ bránit, uvádí BBC.
Dle ministra dopravy Granta Shappse to znamená britskou železniční revoluci. „Dnešní oznámení staví Británii pevně do čela revoluce vysokorychlostní železnice s miliardovou investicí do nejmodernějších vlaků, které budou sloužit komunitám po celé zemi od Londýna až po Glasgow,“ uvedl.
Vzorem Japonsko i zkušenosti evropských vysokorychlostních sítí
Stavět se dle prohlášení HS2 ale nebude jen na japonské technologii rychlovlaků, ale i na zkušenostech evropských vysokorychlostních sítí. Vzniknout by tak měly jedny z nejrychlejších, nejtišších a energeticky nejúčinnějších vlaků na světě, kritických pro budoucnost nízkouhlíkové dopravy Spojeného království.
Jednotlivé vlaky budou dlouhé kolem 200 m. Bude ale možné dva spojit a mít tak 400 m dlouhý vlak s až 1 100 místy k sezení. Jezdit budou po nové síti HS2 i na stávajících tratích. Díky vysoké rychlosti zkrátí dobu jízdy mezi některými stanicemi i o polovinu.
Očekává se, že první vlak by měl být hotový kolem roku 2027 a po testování by se první cestující mohli svézt o dva až šest let později, dodává BBC.