Američané utrácejí čím dál rozdílněji. Bohatší vrstvy dál posilují, zatímco domácnosti s nižšími příjmy začínají brzdit. Na jedné straně rostou zisky firem, prémiové produkty i luxusní služby, na druhé se šetří na potravinách, autech i cestování. Ekonomové tomu říkají „K-shaped“ – dvě větve, z nichž jedna stoupá, druhá klesá.
Nejbohatších deset procent Američanů dnes tvoří téměř polovinu veškerých výdajů v zemi. Jejich příjmy rostou rychleji než kdy dřív a těží z rekordních burzovních hodnot a drahých nemovitostí. Naproti tomu střední a nižší třída čelí dražším potravinám, vysokým úrokům a ochlazujícímu se trhu práce. „Existují dvě Ameriky – malé ostrůvky nedotknutelných uprostřed moře zoufalství,“ popsal situaci ekonom Peter Atwater.
Drahá auta, levné obědy
Rozdíl je vidět napříč odvětvími. Automobilky hlásí rekordní průměrnou cenu nového vozu, a to poprvé přes padesát tisíc dolarů. Podle analytiků ji drží hlavně zámožní zákazníci, kteří mají přístup k výhodným půjčkám. Levnější modely mizí z trhu a méně majetní kupci se přesouvají do bazarů. Zároveň přibývá lidí, kteří dluží víc, než jejich auto stojí, a zvyšuje se počet nesplacených úvěrů.
Podobné napětí panuje i v pohostinství a dopravě. Delta a United vydělávají na prémiových sedadlech víc než na běžných letech, zatímco nízkonákladové aerolinky jako Spirit nebo Frontier bojují se ztrátami. Hotely Hiltonu hlásí úspěch hlavně u luxusních značek, zatímco levnější ubytování slábne. „Vyšší segment funguje skvěle,“ uvedl šéf Hiltonu Chris Nassetta.
Dva světy u jednoho stolu
Křivka „K“ se objevuje i v běžných nákupech. Coca-Cola roste díky dražším značkám, jako je Topo Chico nebo Fairlife, ale zároveň zaznamenává větší zájem v levných diskontech. McDonald’s rozšiřuje slevové menu, protože zákazníci s nižšími příjmy „buď vynechávají jídlo, nebo jedí doma“, přiznal ředitel Chris Kempczinski. Podobné signály přicházejí i z Procter & Gamble – bohatší lidé kupují větší balení, chudší se vracejí do obchodů až po vyprázdnění zásob.
Ekonomové varují, že americký růst stojí na čím dál užším základu. Většinu poptávky teď táhnou výdaje vyšších vrstev a investice do technologií. Harvardův ekonom Jason Furman spočítal, že přes devadesát procent růstu poptávky letos tvoří jen dvě oblasti – hardware a software. „Pokud horní část přestane utrácet, ekonomika má problém,“ napsal Mark Zandi z Moody’s Analytics.
Americká ekonomika tak zůstává silná, ale nerovnováha mezi dvěma větvemi se prohlubuje. Jedna Amerika létá první třídou, druhá počítá drobné u pokladny.

