8.1 C
Czech
Sobota 25. října 2025

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Pokémonové karty táhnou. Obchodům vydělávají miliardy

Papírové kartičky s obrázky pokémonů nebo sportovců se znovu mění ve zlatý důl. Prodeje sběratelských karet letos vystřelily o desítky procent a řetězce jako Target či Walmart hlásí rekordní čísla. Oslovují nejen děti, ale i dospělé, kteří si chtějí splnit dávné sny z dětství.

Americká ekonomika se dělí na dvě části

Reklama
Reklama

Američané utrácejí čím dál rozdílněji. Bohatší vrstvy dál posilují, zatímco domácnosti s nižšími příjmy začínají brzdit. Na jedné straně rostou zisky firem, prémiové produkty i luxusní služby, na druhé se šetří na potravinách, autech i cestování. Ekonomové tomu říkají „K-shaped“ – dvě větve, z nichž jedna stoupá, druhá klesá.

Reklama

Nejbohatších deset procent Američanů dnes tvoří téměř polovinu veškerých výdajů v zemi. Jejich příjmy rostou rychleji než kdy dřív a těží z rekordních burzovních hodnot a drahých nemovitostí. Naproti tomu střední a nižší třída čelí dražším potravinám, vysokým úrokům a ochlazujícímu se trhu práce. „Existují dvě Ameriky – malé ostrůvky nedotknutelných uprostřed moře zoufalství,“ popsal situaci ekonom Peter Atwater.

Drahá auta, levné obědy

Rozdíl je vidět napříč odvětvími. Automobilky hlásí rekordní průměrnou cenu nového vozu, a to poprvé přes padesát tisíc dolarů. Podle analytiků ji drží hlavně zámožní zákazníci, kteří mají přístup k výhodným půjčkám. Levnější modely mizí z trhu a méně majetní kupci se přesouvají do bazarů. Zároveň přibývá lidí, kteří dluží víc, než jejich auto stojí, a zvyšuje se počet nesplacených úvěrů.

Podobné napětí panuje i v pohostinství a dopravě. Delta a United vydělávají na prémiových sedadlech víc než na běžných letech, zatímco nízkonákladové aerolinky jako Spirit nebo Frontier bojují se ztrátami. Hotely Hiltonu hlásí úspěch hlavně u luxusních značek, zatímco levnější ubytování slábne. „Vyšší segment funguje skvěle,“ uvedl šéf Hiltonu Chris Nassetta.

Dva světy u jednoho stolu

Křivka „K“ se objevuje i v běžných nákupech. Coca-Cola roste díky dražším značkám, jako je Topo Chico nebo Fairlife, ale zároveň zaznamenává větší zájem v levných diskontech. McDonald’s rozšiřuje slevové menu, protože zákazníci s nižšími příjmy „buď vynechávají jídlo, nebo jedí doma“, přiznal ředitel Chris Kempczinski. Podobné signály přicházejí i z Procter & Gamble – bohatší lidé kupují větší balení, chudší se vracejí do obchodů až po vyprázdnění zásob.

Ekonomové varují, že americký růst stojí na čím dál užším základu. Většinu poptávky teď táhnou výdaje vyšších vrstev a investice do technologií. Harvardův ekonom Jason Furman spočítal, že přes devadesát procent růstu poptávky letos tvoří jen dvě oblasti – hardware a software. „Pokud horní část přestane utrácet, ekonomika má problém,“ napsal Mark Zandi z Moody’s Analytics.

Americká ekonomika tak zůstává silná, ale nerovnováha mezi dvěma větvemi se prohlubuje. Jedna Amerika létá první třídou, druhá počítá drobné u pokladny.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.

Pokémonové karty táhnou. Obchodům vydělávají miliardy

Papírové kartičky s obrázky pokémonů nebo sportovců se znovu mění ve zlatý důl. Prodeje sběratelských karet letos vystřelily o desítky procent a řetězce jako Target či Walmart hlásí rekordní čísla. Oslovují nejen děti, ale i dospělé, kteří si chtějí splnit dávné sny z dětství.

NEJNOVĚJŠÍ

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.
Reklama
Reklama
Reklama