Čína důrazně kritizovala rozhodnutí Evropské unie zvýšit cla na elektromobily vyráběné v Číně a označila tento krok za „mimořádně nespravedlivý“.
Oficiální tisková agentura čínské vlády Xinhua a Čínská rada pro podporu mezinárodního obchodu (CCPIT) označily navrhované zvýšení cel za „typické dvojí standardy“. Argumentují tím, že EU poskytuje významné dotace svému vlastnímu průmyslu elektrických vozidel a baterií.
Navzdory silným slovům ze strany Číny zatím nebyla oznámena žádná konkrétní odvetná opatření. Mluvčí CCPIT však uvedl, že čínský průmysl a podniky budou hájit svá zákonná práva, dokud nebudou uplatněny předpisy Světové obchodní organizace (WTO). Kritizoval „zneužívání pravidel WTO pro obchodní nápravná opatření“ s tím, že „podkopává tržní principy a narušuje stabilitu a bezpečnost globálního dodavatelského řetězce“.
🔵 EUROPEAN AUTO STOCKS FALL FURTHER ON CONCERNS OVER CHINA'S TARIFF RESPONSE
— PiQ (@PiQSuite) June 13, 2024
Some of Europe's biggest carmakers fell further on Thursday on concerns over how China will respond to new tariffs the European Commission slapped on imported Chinese electric cars in a bid to combat… pic.twitter.com/KKLgKMXMnI
Mluvčí rovněž poukázal na to, že cla měla být zavedena navzdory tomu, že evropský průmysl elektromobilů o šetření nepožádal. EU oznámila zavedení cel na začátku tohoto týdne. Obvinila elektromobily vyrobené v Číně z toho, že čínská vláda využívá „nespravedlivé dotace“.
Výše cla podle míry spolupráce
Tarify, které mají být zavedeny, se liší v závislosti na úrovni spolupráce společností během šetření. U společnosti BYD bude clo činit 17,4 procenta, u společnosti Geely 20 procent a u společnosti SAIC 38,1 procento. Maximální sazba byla pro nespolupracující firmy stanovena na 48,1 procenta, což je méně přísné než 100procentní sazba požadovaná USA.
Nedávná zpráva naznačila, že cla ve výši 30 procent pravděpodobně nebudou mít významný dopad na čínský dovoz elektromobilů do EU vzhledem k potenciálním ziskům. Vývozci z EU se však obávají možných protiopatření ze strany Pekingu.
V lednu 2024 zahájila Čína antidumpingové šetření týkající se brandy dovážené z EU. A to i navzdory snahám vývozců koňaku BNIC a FEVS prokázat svou nevinu. BNIC prohlásil: „Je zřejmé, že čínské úřady chtějí vyslat francouzské vládě vzkaz tím, že se zaměří na koňak.“ Mezi další vývozy z EU, které by mohly být postiženy odvetnými opatřeními, patří vepřové maso a mléčné výrobky.