20.9 C
Czech
Úterý 18. června 2024

Čínský bateriový gigant sází na levnější vstupy. Prohlubuje tak pokles cen lithia

Vzácné slevy, které čínský bateriový gigant CATL nabízí výrobcům automobilů, urychlily propad cen lithia. Trh má klesnout o dalších 25 %, přičemž růst nabídky převyšuje poptávku, říkají analytici a obchodníci. Informovala o tom agentura Reuters či The Economic Times.

Zběsilá snaha výrobců elektrických vozidel v posledních dvou letech o zajištění surovin zvýšila ceny uhličitanu lithného více než šestinásobně a spodumenu téměř desetinásobně. Nyní bublina praskla, píše agentura Reuters.

„Nabídka přichází rychleji, než můžete říct ‚bú‘,“ řekl analytik Dylan Kelly z Ord Minnett v Sydney. „Poptávka zůstává silná, ale ceny jsou již nějakou dobu neudržitelné.“

Zlom pro ceny lithia nastal koncem loňského roku, kdy se poptávka po elektrických vozidlech v Číně prudce zpomalila. Došlo k tomu z důvodu zastavení dotací Pekingu ve výši 87 miliard dolarů pro průmysl, který je největším a nejrychleji rostoucím na světě.

Nabídka lithia poroste o 34 % ročně, předpovídá Goldman Sachs

Podle analytiků pokles zesílil, protože investory vyděsil pokles lednových prodejů elektrických vozidel v Číně a podmínky slevy CATL. Ty zahrnovaly předpoklad, že ceny uhličitanu lithného, klíčové složky v autobateriích, klesnou o více než polovinu.

Ale i když obavy z poptávky otřásly trhy, jsou to právě rýsující se dodávky z Číny, Austrálie a Chile, co vrátí ceny zpět na zem, říkají analytici.

Rystad Energy uvádí, že se deficit na globálním trhu s lithiem letos zmenšil na přibližně 20 000 až 30 000 tun ekvivalentu uhličitanu lithného ze 76 000 tun LCE v roce 2022.

Vzhledem k rostoucí nabídce vidí Goldman Sachs pokles ceny uhličitanu lithného, prekurzoru sloučeniny používané při výrobě lithium-iontových baterií, v příštích 12 měsících na 34 000 USD za tunu z průměrných 53 304 USD v letošním roce. Do roku 2025 očekává, že nabídka lithia poroste v průměru o 34 % ročně oproti ročnímu tempu růstu poptávky 25 %.

„Pravděpodobný prudký nárůst nabídky a nadměrná kapacita navazujících výrobců ve střednědobém horizontu následně sníží ceny lithia,“ uvedla společnost v prohlášení z 23. února.

Záleží na prodeji elektromobilů v Číně

Pokles prodeje nových aut, včetně plně elektrických aut a plug-in hybridů v Číně v lednu o 6,3 %, poté, co v roce 2022 vzrostl o 90 %, vyvolal obavy ze zmírnění růstu, který by omezil poptávku po bateriích a bateriových materiálech.

„Zatímco zůstáváme pozitivní, co se týče dlouhodobého výhledu lithia, krátkodobý výhled je méně jasný. K potlačení obav trhu je potřebné zrychlení prodeje elektromobilů v Číně,“ uvedli analytici Barrenjoey ve zprávě ze 17. února.

Pokles cen lithia v Číně, která je největším spotřebitelem na světě, zasáhl producenty lithia v zámoří. Akcie Albemarle a australských Pilbara Minerals od listopadu klesly o čtvrtinu, zatímco akcie Allkem klesly přibližně o 30 %, informuje server The Economic Times.

Nicméně ředitel prodeje a marketingu společnosti Allkem, Christian Barbier, řekl, že cenový pokles v Číně „musel nastat“ a byl „užitečný“. Dodává, že jej zhoršili výrobci baterií v zemi bojující o podíl na trhu.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ