11 C
Czech
Pátek 14. listopadu 2025

Éra fosilních paliv nekončí. Podle IEA poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050

Mezinárodní energetická agentura přehodnotila svůj výhled. Namísto rychlého ústupu od fosilních paliv nyní očekává, že poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050. Hlavním motorem zůstává technologický rozvoj, energetická jistota států a pomalý pokrok v klimatických opatřeních.

OPEC+ zvýší těžbu méně než se čekalo. Ceny ropy vyskočily o 1,5 procenta

OPEC+ oznámil, že od listopadu zvýší produkci ropy o 137 tisíc barelů denně. Jde o stejný přírůstek, jaký schválil i v říjnu. Skupina tak pokračuje v opatrné strategii, přestože na trhu sílí obavy z přebytku nabídky.

Co bude s tankery na moři? Nejasnosti kolem zastropování cen ruské ropy v Evropě zneklidňují pojišťovny

Reklama
Reklama

Pojišťovny mají obavy o tankery naložené ropou, které byly ponechány na moři. Chtějí objasnit nedokončený plán G7 a Evropské unie na omezení cen ruské ropy. Informovala o tom agentura Rueters či server Local Today.

Reklama

Skupina G7, která zahrnuje i Spojené státy, Británii, Německo a Francii, se v září dohodla na prosazení cenového stropu na prodej ruské ropy.

Američtí představitelé uvedli, že tento krok má vejít v účinnost od 5. prosince. Cílem je odvrácení cenového šoku poté, co byly v červnu ratifikovány úplné zákazy EU.

Čas se krátí, zbývají pouhé tři týdny, abychom plně přesvědčili odvětví přepravních služeb, že to bude fungovat. Obavy se soustřeďují kolem scénáře, ve kterém pojišťovny zjistí, že ropa v tranzitu po moři, o níž se věřilo, že byla prodána pod cenovým stropem, byla ve skutečnosti prodávána nad ním.

To by vedlo ke zrušení pojistného krytí a rovněž k odmítnutí převzetí ze strany kupujících. Nastaly by nejen finanční, ale i logistické problémy a vzniklo riziko ohrožení životního prostředí.

„Pokud je málo času, myslím, že každý bude mít plán B, jak se zbavit rizika, ukončit ho, zůstat stranou, možná neuzavřít žádné nové smlouvy, dokud to nebude jasné,“ řekl George Voloshin, globální expert na boj proti finanční kriminalitě z ACAMS. Jedná se o asociaci certifikovaných specialistů na boj proti praní špinavých peněz, která konzultuje s bankéři, obchodníky a pojišťovnami z oblasti ropného průmyslu.

Pokud by bylo pojištění staženo uprostřed plavby, kupující a obchodníci by museli přijít na to, co dělat s uvízlým nákladem. Ten je potenciálně vystaven sankcím, což komplikuje strategii připravit Rusko o finanční prostředky kvůli jeho invazi na Ukrajinu.

„Pravděpodobně to bude dost chaotické,“ cituje Voloshina server Local Today.

Koordinace na úrovni G7

Úředník Evropské komise uvedl, že EU si je vědoma toho, že bude potřeba mnohem více podrobností, protože čas se krátí. Nicméně tento problém musí být řešen na úrovni G7. Úředník hovořil s agenturou Reuters pod podmínkou anonymity, protože není oprávněn o této záležitosti mluvit.

Velvyslanec amerického ministerstva zahraničí James O’Brien, který vede koordinaci sankcí proti Rusku, uvedl, že země G7 budou připraveny se všemi provozními detaily a že probíhají technická jednání o cenách a správě.

Tři „sankční ostrovy“ – USA, EU a Spojené království

Pokud však budou přetrvávat informační mezery, je možné, že tankery naplněné ropou by mohly zůstat bez pojištění a opuštěny poblíž přístavů. To představuje hlavní bezpečnostní problém pro blízké země v případě úniku, stejně jako náklady na čištění.

„V takové situaci plavidlo přestane riskovat, finanční a technické služby budou staženy a náklad nikdo nepřevezme,“ řekl agentuře Reuters Mike Salthouse z globální pojišťovny lodí North se sídlem v Británii.

„To by byl špatný vývoj, protože nikdo nebude chtít, aby nepojištěné lodě stály u pobřeží,“ dodal.

Salthouse také prohlásil, že majitel lodi, která po mnoho měsíců potenciálně nic nevydělávala, „to bude započítávat do jakéhokoli budoucího rozhodnutí o přepravě nákladu“. Což bude působit jako odrazující faktor. „Pokud se to stane častokrát, bude to v rozporu s tím, čeho se koalice EU/G7 snaží dosáhnout.“

Chybí podrobnosti

Ačkoli EU ratifikovala cenový strop minulý měsíc, pojistitelé poukazují na dosud nezveřejněné právní podrobnosti. Ty musí být v souladu s pokyny ministerstva financí USA, zejména pokud jde o záruky, že pojistitelé nebudou čelit překvapivým překážkám uprostřed plavby lodi.

„Potřebujeme regulaci v komunitě G7, která je podobná v USA (kde máme prozatímní pokyny), ve Spojeném království a EU,“ řekl Lars Lange, generální tajemník Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI).

„Obáváme se, že pokud od těchto tří ‚sankčních ostrovů‘ dostaneme rozdílné předpisy, budeme mít potíže s dodržováním všech současně,“ řekl Lange. Dodal, že pokud přístavy zavrhnou jakákoli plavidla, bude to mít vážné následky.

IUMI a samostatná pojišťovací asociace International Group oznámily vládám G7 a EU, že jejich směrnice musí obsahovat záruky, že důkaz, že ruský náklad byl prodán v souladu s limitem, je vše, co je vlastník povinen zkontrolovat, než souhlasí s naložením a přepravou nákladu.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Stávka v Starbucks: baristé požadují vyšší mzdy a lepší podmínky

Více než tisíc baristů v USA se postavilo proti vedení Starbucks. Odbory zahájily stávku, která zasáhla desítky měst i den s největším obratem v roce tzv. Red Cup Day. Zaměstnanci požadují spravedlivější mzdy, lepší pracovní podmínky a konečně uzavřenou kolektivní smlouvu.

Éra fosilních paliv nekončí. Podle IEA poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050

Mezinárodní energetická agentura přehodnotila svůj výhled. Namísto rychlého ústupu od fosilních paliv nyní očekává, že poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050. Hlavním motorem zůstává technologický rozvoj, energetická jistota států a pomalý pokrok v klimatických opatřeních.

Trump varuje před ekonomickou katastrofou, pokud Nejvyšší soud zruší cla

Donald Trump stupňuje tlak před klíčovým rozhodnutím Nejvyššího soudu o zákonnosti jeho cel na téměř všechny obchodní partnery USA. Tvrdí, že případná prohra by způsobila „ekonomickou“ i „bezpečnostní“ katastrofu a zhatila plán vyplácet Američanům dvoutisícový „celní dividendový šek“.

Visa a Mastercard snižují poplatky po 20 letech sporů s obchodníky

Visa a Mastercard se po dvaceti letech právních sporů dohodly s americkými obchodníky na snížení poplatků z plateb kartou. Dohoda by mohla změnit pravidla hry nejen pro obchody, ale i pro zákazníky.

Americký Senát dosáhl dohody, která může vést k ukončení 40denního shutdownu

Po čtyřiceti dnech ochromení vlády se Senát přiblížil dohodě, která může už během týdne znovu otevřít federální úřady. Cena kompromisu je ale vysoká: demokraté ustupují od okamžitého prodloužení daňových úlev na zdravotní pojištění podle Obamacare.

Omada Health začne předepisovat léky na hubnutí

Digitální zdravotní firma Omada Health rozšiřuje své služby. Od roku 2026 začne předepisovat populární léky na obezitu, známé jako GLP-1. Společnost tím reaguje na rostoucí zájem o preparáty jako Ozempic či Wegovy, jejichž cena se má výrazně snížit díky programu TrumpRx. Omada tak vstupuje do jednoho z nejrychleji rostoucích segmentů zdravotního trhu.

Cla zdražují svatby v Americe

Americké páry letos plánují svatby s kalkulačkou v ruce. Inflace sice zpomaluje, ale nové dovozní tarify zvyšují ceny od prstýnků po šampaňské. Podle průzkumů si většina párů všímá, že rozpočty bobtnají, i když se snaží šetřit. Zahraniční obchodní politika se tak nečekaně stala součástí svatebních příprav.

NEJNOVĚJŠÍ

Stávka v Starbucks: baristé požadují vyšší mzdy a lepší podmínky

Více než tisíc baristů v USA se postavilo proti vedení Starbucks. Odbory zahájily stávku, která zasáhla desítky měst i den s největším obratem v roce tzv. Red Cup Day. Zaměstnanci požadují spravedlivější mzdy, lepší pracovní podmínky a konečně uzavřenou kolektivní smlouvu.

Éra fosilních paliv nekončí. Podle IEA poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050

Mezinárodní energetická agentura přehodnotila svůj výhled. Namísto rychlého ústupu od fosilních paliv nyní očekává, že poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050. Hlavním motorem zůstává technologický rozvoj, energetická jistota států a pomalý pokrok v klimatických opatřeních.
Reklama
Reklama
Reklama