6.5 C
Czech
Pondělí 8. prosince 2025
EnergetikaCo bude s tankery na moři? Nejasnosti kolem zastropování cen ruské ropy v Evropě...

Co bude s tankery na moři? Nejasnosti kolem zastropování cen ruské ropy v Evropě zneklidňují pojišťovny

Pojišťovny mají obavy o tankery naložené ropou, které byly ponechány na moři. Chtějí objasnit nedokončený plán G7 a Evropské unie na omezení cen ruské ropy. Informovala o tom agentura Rueters či server Local Today.

Skupina G7, která zahrnuje i Spojené státy, Británii, Německo a Francii, se v září dohodla na prosazení cenového stropu na prodej ruské ropy.

Američtí představitelé uvedli, že tento krok má vejít v účinnost od 5. prosince. Cílem je odvrácení cenového šoku poté, co byly v červnu ratifikovány úplné zákazy EU.

Čas se krátí, zbývají pouhé tři týdny, abychom plně přesvědčili odvětví přepravních služeb, že to bude fungovat. Obavy se soustřeďují kolem scénáře, ve kterém pojišťovny zjistí, že ropa v tranzitu po moři, o níž se věřilo, že byla prodána pod cenovým stropem, byla ve skutečnosti prodávána nad ním.

To by vedlo ke zrušení pojistného krytí a rovněž k odmítnutí převzetí ze strany kupujících. Nastaly by nejen finanční, ale i logistické problémy a vzniklo riziko ohrožení životního prostředí.

„Pokud je málo času, myslím, že každý bude mít plán B, jak se zbavit rizika, ukončit ho, zůstat stranou, možná neuzavřít žádné nové smlouvy, dokud to nebude jasné,“ řekl George Voloshin, globální expert na boj proti finanční kriminalitě z ACAMS. Jedná se o asociaci certifikovaných specialistů na boj proti praní špinavých peněz, která konzultuje s bankéři, obchodníky a pojišťovnami z oblasti ropného průmyslu.

Pokud by bylo pojištění staženo uprostřed plavby, kupující a obchodníci by museli přijít na to, co dělat s uvízlým nákladem. Ten je potenciálně vystaven sankcím, což komplikuje strategii připravit Rusko o finanční prostředky kvůli jeho invazi na Ukrajinu.

„Pravděpodobně to bude dost chaotické,“ cituje Voloshina server Local Today.

Koordinace na úrovni G7

Úředník Evropské komise uvedl, že EU si je vědoma toho, že bude potřeba mnohem více podrobností, protože čas se krátí. Nicméně tento problém musí být řešen na úrovni G7. Úředník hovořil s agenturou Reuters pod podmínkou anonymity, protože není oprávněn o této záležitosti mluvit.

Velvyslanec amerického ministerstva zahraničí James O’Brien, který vede koordinaci sankcí proti Rusku, uvedl, že země G7 budou připraveny se všemi provozními detaily a že probíhají technická jednání o cenách a správě.

Tři „sankční ostrovy“ – USA, EU a Spojené království

Pokud však budou přetrvávat informační mezery, je možné, že tankery naplněné ropou by mohly zůstat bez pojištění a opuštěny poblíž přístavů. To představuje hlavní bezpečnostní problém pro blízké země v případě úniku, stejně jako náklady na čištění.

„V takové situaci plavidlo přestane riskovat, finanční a technické služby budou staženy a náklad nikdo nepřevezme,“ řekl agentuře Reuters Mike Salthouse z globální pojišťovny lodí North se sídlem v Británii.

„To by byl špatný vývoj, protože nikdo nebude chtít, aby nepojištěné lodě stály u pobřeží,“ dodal.

Salthouse také prohlásil, že majitel lodi, která po mnoho měsíců potenciálně nic nevydělávala, „to bude započítávat do jakéhokoli budoucího rozhodnutí o přepravě nákladu“. Což bude působit jako odrazující faktor. „Pokud se to stane častokrát, bude to v rozporu s tím, čeho se koalice EU/G7 snaží dosáhnout.“

Chybí podrobnosti

Ačkoli EU ratifikovala cenový strop minulý měsíc, pojistitelé poukazují na dosud nezveřejněné právní podrobnosti. Ty musí být v souladu s pokyny ministerstva financí USA, zejména pokud jde o záruky, že pojistitelé nebudou čelit překvapivým překážkám uprostřed plavby lodi.

„Potřebujeme regulaci v komunitě G7, která je podobná v USA (kde máme prozatímní pokyny), ve Spojeném království a EU,“ řekl Lars Lange, generální tajemník Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI).

„Obáváme se, že pokud od těchto tří ‚sankčních ostrovů‘ dostaneme rozdílné předpisy, budeme mít potíže s dodržováním všech současně,“ řekl Lange. Dodal, že pokud přístavy zavrhnou jakákoli plavidla, bude to mít vážné následky.

IUMI a samostatná pojišťovací asociace International Group oznámily vládám G7 a EU, že jejich směrnice musí obsahovat záruky, že důkaz, že ruský náklad byl prodán v souladu s limitem, je vše, co je vlastník povinen zkontrolovat, než souhlasí s naložením a přepravou nákladu.

Reklama

Doporučujeme

Pegasus Airlines kupují Smartwings

Turecký nízkonákladový dopravce Pegasus Airlines kupuje českou společnost Smartwings i s mateřskou firmou České aerolinie. Obchod za 154 milionů eur má změnit rozložení sil na evropském trhu.

Společnost Magnum vstoupila na burzu a testuje chuť investorů

Magnum Ice Cream Company má za sebou svůj první samostatný obchodní den. V Amsterdamu otevřela pod očekáváním, ale stala se největším samostatným zmrzlinovým hráčem na světě. Firma věří, že jí samostatnost dodá rychlost a fokus. Investoři řeší něco úplně jiného: zdravý životní styl, drahé oddělení od Unileveru a fakt, že v roce 2026 nepřijde žádná dividenda.

IKEA otevřela první obchod na Novém Zélandu a hned první den padaly rekordy

IKEA po letech čekání otevřela první prodejnu na Novém Zélandu. V Aucklandu se z toho stala událost, na kterou přišel i premiér Christopher Luxon. Značka slibuje další expanzi v regionu a zároveň připomíná, že její nábytek často spojuje celý svět stejnou zkouškou trpělivosti.

Apple zažívá největší otřes ve vedení od roku 2011

Apple se v posledních týdnech rychle přeskupuje na vrcholu. Odchody se řetězí napříč AI, designem, právem, provozem i agendou životního prostředí. Meta navíc přetahuje lidi přímo z Cupertino a sílí debata o tom, kdy skončí Tim Cook.

EU udělila síti X pokutu 120 milionů eur kvůli modrým fajfkám a reklamám

Evropská komise potrestala sociální síť X pokutou 120 milionů eur. Vadí jí způsob, jak X pracuje s modrým odznakem, reklamním archivem i přístupem výzkumníků k datům. Podle Bruselu jde o první sankci za porušení pravidel Digitálního aktu o službách.

IndiGo čelí největší provozní krizi. Tisíce cestujících uvízly na letištích

Indie zažívá jeden z největších leteckých kolapsů posledních let. Největší domácí dopravce IndiGo ruší denně stovky letů a nedokáže stabilizovat provoz. Chaos zasáhl letiště napříč zemí a odhalil slabiny v řízení posádek i přípravu na nová pilotní pravidla.

Paramount zpochybňuje průběh aukce Warner Bros

Napětí kolem prodeje Warner Bros. sílí. Paramount tvrdě napadl postup vedení WBD a obvinil ho z nadržování jednomu zájemci. Do hry vstoupily i zprávy o náklonnosti managementu k nabídce Netflixu, která podle médií získává náskok.

Trump chce zmírnit pravidla pro spotřebu paliva, aby podpořil vozidla na benzín

Donald Trump představil plán, který má zásadně snížit tempo zpřísňování spotřeby nových aut a otevřít cestu k širší nabídce benzinových modelů. Administrativa tvrdí, že krok sníží ceny nových vozů. Kritici varují před dražším tankováním i vyššími emisemi.

Dellovi pošlou miliardy do „Trumpových účtů“ pro americké děti

Michael a Susan Dellovi věnují miliardy dolarů na investiční účty pro miliony amerických dětí. Program, který nese Trumpovo jméno, má dětem dát první finanční základ a přístup k penězům na vzdělání, bydlení nebo podnikání.

Apple mění šéfa AI, vsází na bývalého lídra z Microsoftu

Apple oznámil jednu z největších personálních změn poslední doby. Dlouholetý šéf AI John Giannandrea končí a firma předává řízení vývoje umělé inteligence do nových rukou. Stojí za tím tlak trhu i nutnost dohnat konkurenci.

Prada koupila Versace za téměř 1,4 miliardy eur

Dohoda, která se připravovala roky, je konečně uzavřená. Prada posiluje svou pozici na trhu akvizicí značky Versace, která v posledních letech hledala nový dech. Co znamená spojení dvou italských ikon pro celý luxusní segment?

Amazon snižuje poplatky pro evropské prodejce v souboji se Shein a Temu

Amazon zlevňuje prodej na svých evropských tržištích, aby ubránil pozici před agresivní konkurencí z Číny. Shein a Temu lákají zákazníky ultralevným zbožím i nízkými poplatky pro prodejce. Cenová válka vstupuje do další fáze a americký gigant začíná přiostřovat.

Google zrychluje v závodě o umělou inteligenci

Google v posledních týdnech razantně mění rovnováhu v globálním AI závodě. Nový model Gemini 3, vlastní čipy a silná cloudová infrastruktura posouvají firmu zpět do role těžké váhy, která znovu budí respekt konkurence i investorů
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama