Evropská unie ustupuje od původního plánu zakázat od roku 2035 prodej všech nových benzinových a naftových aut. Evropská komise navrhuje, aby bezemisní bylo 90 procent nových vozů, nikoli sto. Změna má vyjít vstříc automobilkám, ale vyvolává kritiku ekologických organizací.
Evropská komise chce zmírnit povinnost vyrábět od roku 2035 výhradně bezemisní auta. Nově by mělo stačit, aby devět z deseti prodaných vozů neprodukovalo emise. Zbývajících deset procent mohou tvořit hybridy nebo auta se spalovacím motorem, pokud výrobci emise vykompenzují jinými opatřeními.
Komise tvrdí, že reaguje na realitu trhu. Podle automobilek je poptávka po elektromobilech stále slabá a hrozí vysoké pokuty. Sdružení výrobců ACEA varuje před „miliardovými sankcemi“ a žádá „naléhavou flexibilitu“, protože infrastruktura ani pobídky zatím nestačí.
Europe poised to water down landmark 2035 ban on new diesel and gasoline cars https://t.co/lwDN5hAels
— CNBC (@CNBC) December 16, 2025
Tlak průmyslu a ústup od zelených ambicí
Ke změně přispěl silný tlak zejména z Německa a Itálie. Evropský komisař pro klima Wopke Hoekstra mluví o „win win řešení“ pro spotřebitele i průmysl. Podle Komise má Evropa zůstat na cestě k elektromobilitě, ale s větším manévrovacím prostorem.
Součástí návrhu jsou i kompenzace. Automobilky mají víc využívat nízkouhlíkovou ocel vyrobenou v EU, biopaliva a e-paliva ze zachyceného oxidu uhličitého. Tyto kroky mají vyrovnat emise z vozů se spalovacími motory.
Změnu vítá například Volkswagen, který návrh označil za „ekonomicky smysluplný“. Ocenil hlavně větší flexibilitu cílů pro rok 2030 a podporu malých elektrických aut. Podle firmy jde o pragmatický krok odpovídající situaci na trhu.
Kritika ekologů a varování pro Británii
Ekologické organizace mluví o oslabení klimatických cílů. Transport and Environment varuje, že ústupky mohou zpomalit přechod k elektromobilům a oslabit konkurenceschopnost Evropy. Greenpeace označuje návrh za krok zpět.
Silná kritika míří i do Británie. Aktivisté vyzývají vládu, aby evropský obrat nenásledovala. Podle nich jasná a stabilní pravidla dávají investorům jistotu. „Slabší cíle by vyslaly špatný signál,“ zaznívá z britkého sektoru elektromobility.
Návrh teď čeká schválení členskými státy a Evropským parlamentem. Jde o nejvýraznější ústup od zelených závazků EU za poslední roky. Debata o budoucnosti aut po roce 2035 tím ale nekončí.

