Dánská farmaceutická jednička zažívá těžký týden. Oznámila nižší růst tržeb, výměnu generálního ředitele a naráží na sílící konkurenci v segmentu léků na obezitu. Investoři zareagovali tvrdě.
Hodnota akcií Novo Nordisk během jediného dne klesla až o 30 %. Investoři tak firmě během několika hodin smazali přes 70 miliard dolarů z tržní kapitalizace. I když akcie později část ztrát umazaly, za letošek jsou stále ve více než 40% mínusu.
Slabší prodeje, změna vedení
Firma upravila výhled růstu tržeb pro rok 2025. Nově počítá s růstem mezi 8 až 14 %, původně plánovala až 21 %. Zisková očekávání klesla podobně. Klíčové léky Wegovy a Ozempic prodávají v USA méně, než firma čekala – a konkurence mezitím získává půdu pod nohama.
Současně s varováním o poklesu tržeb firma oznámila změnu vedení. Novým generálním ředitelem bude od 7. srpna Maziar Mike Doustdar. Ve firmě pracuje od roku 1992 a naposledy vedl mezinárodní divizi. Sám vzkázal investorům: „Potřebujeme větší tah na branku a nový přístup.“
Novo Nordisk shares plunged over a quarter on the day it issued a profit warning and announced a new CEO. The maker of weight-loss drug Wegovy is struggling to convince investors it can stay competitive in the obesity drug boom.
— Reuters Business (@ReutersBiz) July 29, 2025
Read more: https://t.co/nl0th3FDMR pic.twitter.com/jtnSo7xNll
Nelegální napodobeniny kazí byznys
Novo čelí tlaku i z jiné strany. V USA se dál prodávají tzv. compounded verze léků – tedy individuálně připravované napodobeniny originálních GLP-1 přípravků. I přes zákaz amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) je stále používá více než milion pacientů. Firma jedná s regulátory, ale zatím bez většího efektu.
Tlak na změnu
Zatímco Novo zpomaluje, konkurence šlape na plyn. Zepbound od Eli Lilly už předčil Wegovy v počtu receptů o více než 100 000 týdně. Analytici navíc kritizují slabou reakci firmy na vývoj trhu i nepřesvědčivé výsledky nových experimentálních léků.
Po letech úspěchů se společnost Novo Nordisk dostává pod tlak. Nový CEO přebírá firmu ve chvíli, kdy je třeba obnovit důvěru investorů, vyjasnit strategii a znovu získat pozici lídra na trhu.