Společnost General Motors se překvapivě rozhodla ukončit rozsáhlou investici do autonomních taxíků Cruise. Od své akvizice v roce 2016 investovala více než 8 miliard dolarů. Nyní však přesouvá své zdroje na vývoj plně autonomních osobních vozidel.
Rozhodnutí společnosti General Motors ukončit projekt samořízeného taxi znamená významnou změnu ve strategii společnosti. Generální ředitelka Mary Barra na nedávném hovoru s investory oznámila, že automobilka již nebude vkládat peníze do Cruise, své dceřiné společnosti zaměřené na autonomní taxislužbu.
„Vzhledem ke značnému času a nákladům potřebným k rozšíření podnikání v oblasti robotických taxi na stále konkurenčnějším trhu by bylo efektivnější spojit síly,“ uvedla. Vzhledem k tomu, že se nyní pozornost přesune jinam, spojí Cruise své úsilí s týmy GM, které již pracují na technologiích asistence řidiče.
General Motors Pulls The Plug On Multibillion-Dollar Cruise Robotaxi Planshttps://t.co/rhcBFot3oi pic.twitter.com/GjaSkNrr6o
— Forbes (@Forbes) December 10, 2024
Následky tragické nehody
Toto rozhodnutí přichází v důsledku znepokojivého incidentu z října loňského roku, kdy se vozidlo Cruise střetlo s chodcem, který byl sražen vedlejším vozem. Incident vyvolal vážné otázky ohledně bezpečnostních protokolů, protože vyšlo najevo, že vozidlo táhlo sraženého chodce více než 20 metrů pod svými koly. Kalifornské úřady reagovaly odebráním povolení k provozu společnosti Cruise, což následně vedlo k tomu, že společnost zastavila své služby po celé zemi. Po tomto neúspěchu rezignovalo několik jejích vedoucích pracovníků a společnost GM musela propustit téměř 25 procent svých zaměstnanců.
Vzhledem k tomu, že se Cruise snaží restrukturalizovat, bude technologie dříve určená pro službu robotaxi nyní použita k vylepšení stávajících funkcí asistence řidiče GM, konkrétně technologie „Super Cruise“. Barra upřesnila budoucí plány a uvedla, že GM usiluje o vývoj vozidel „úrovně 4“, která budou schopna plně autonomní jízdy ve specifických prostředích. „Víme, že lidé všude na světě rádi řídí svá vozidla sami, ale ne v každé situaci,“ dodala.
Tato náhlá změna poukazuje na velké výzvy, kterým čelí společnosti v oblasti samořízených vozidel. Zatímco konkurenti, jako je Waymo, pokračují ve vývoji svých autonomních taxíků, GM se snaží překonat související ekonomické a logistické překážky. Zaměřením se na osobní vozidla hodlá GM zefektivnit svou činnost a přesměrovat úsilí na proveditelnější a ziskovější automobilové inovace.