Společnost IKEA prodávající levný nábytek ve středu oznámila pokles ročního zisku. Na vině jsou zvyšující se ceny surovin potřebných na výrobu zboží a rovněž jejich dražší dovoz, což se v příštím roce pravděpodobně promítne i ve vyšších cenách pro zákazníky. Uvedl to server BBC.
Krize dodavatelských řetězců bude pravděpodobně pokračovat i v dalším roce. Z toho důvodu společnost IKEA ve středu varovala před možným zvyšováním cen svého zboží. Platit totiž musela v druhé polovině fiskálního roku víc jak za suroviny, tak jejich dopravu. Uvedl to server BBC.
Důvodem je celosvětová ekonomická krize, ale také pandemie, která výrobu značně komplikuje. Nejvíce je nedostatkem surovin zasažená Severní Amerika, hned po ní pak Evropa.
V minulosti si korporace prodávající levný nábytek nakupovala vlastní kontejnery a najímala speciální vlaky. Nyní už si ale nemůže dovolit zvyšování cen absorbovat a rozhodla se je proto „poslat dál“ svým franšízám. Jestli a do jaké míry ceny porostou i pro zákazníky už zůstává na jednotlivých obchodnících. Švédská společnost z toho důvodu rovně oznámila pokles ročního zisku do začátku září o 16 procent na 1,7 miliard eur.
„Udržet naše obchody a sklady naplněné pro nás představovalo opravdu velkou výzvu. Narušení dodavatelského řetězce tak způsobilo pokles dostupnosti některých našich produktů. Očekáváme, že tento stav potrvá i do roku 2022,“ uvedla ve svém oznámení společnost Inter IKEA Group zastřešující jednotlivé prodejny. Prodejny proto musely v posledním roce stahovat nedostupné zboží z nabídky, aby na něj zákazníci nemuseli marně čekat.
Společnost IKEA hlásí nižší zisky, tržby přitom v pandemii rostly
Udržet nízké ceny je pro švédskou prodejnu nábytku důležité také proto, že „dostupnost“ považuje za svou hlavní poznávací značku. Hodlá proto také vstoupit na trh například i v Indii. V příštím roce už ale nebude moct zákazníkům nabízet fixní ceny. Jejich případné zvýšení bude první od roku 2019, nejspíše ale bude ještě vyšší než tehdy.
Paradoxně se ale od začátku pandemie společnosti IKEA zvýšily tržby. Zákazníci nucení zůstat v přísných uzávěrách si totiž chtěli své domovy zpříjemnit. Od začátku letošního roku do konce srpna se proto online prodej produktů značky IKEA podle serveru the Financial Times zvýšil o 75 procent. Šéf financí společnost Martin van Dam ale uvedl, že kvůli online nakupování zákazníci tolik impulzivně neutráceli jako před pandemií.