Přední světové luxusní značky v pátek uvedly, že plánují dočasně uzavřít své obchody v Rusku. Společnost Hermès, která vyrábí kabelky s názvem Birkin, a Richemont, jíž patří Cartier, byly prvními firmami, které se k tomuto kroku odhodlaly. Následovaly je společnosti LVMH, Kering a Chanel.
Podnikání v Rusku se po ruské invazi na Ukrajinu, která přiměla Spojené státy, Británii a Evropskou unii k zavedení rozsáhlých sankcí, výrazně komplikuje.
„Vzhledem k našim rostoucím obavám ze současné situace, rostoucí nejistotě a složitosti fungování se Chanel rozhodl dočasně pozastavit své podnikání v Rusku,“ uvedl francouzský módní dům v příspěvku na profesní sociální síti LinkedIn.
Koncern LVMH se sídlem v Paříži, který mimo jiné vlastní značky jako Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy, Kenzo, TAG Heuer a Bulgari, od neděle v Rusku uzavře svých 124 butiků. Společnost však bude nadále vyplácet mzdy svým zaměstnancům v zemi, kterých má zhruba 3500, řekl mluvčí společnosti agentuře Reuters.
Francouzská nadnárodní společnost Kering, pod níž spadají luxusní brandy jako Gucci, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta nebo Boucheron, má v Ruské federaci dva obchody a 180 zaměstnanců. Své prodejny dočasně uzavře kvůli „rostoucím obavám ohledně současné situace v Evropě“, informoval server Vogue Business.
Švýcarská společnost Richemont, která vlastní značky jako Dunhill, Jaeger-LeCoultre, Montblanc, Piaget a Van Cleef & Arpels, má kolem desítky obchodů, které přímo provozuje, přičemž nejvíce jich je v Moskvě. V prohlášení firma uvedla, že 3. března pozastavila komerční aktivity v Rusku poté, co 24. února ukončila činnost na Ukrajině.
Francouzský módní dům Hermès v pátek sdílel prohlášení na síti LinkedIn, v němž oznámil, že uzavře své obchody v Rusku a pozastaví veškeré komerční aktivity v zemi.
Rusko pro většinu luxusních značek klíčový trh nepředstavuje
Podíl prodejů luxusních značek generovaný ruskými státními příslušníky je malý ve srovnání s hlavní hnací silou růstu odvětví, Čínou a Spojenými státy, tvrdí podle Reuters analytici.
Analytik Luca Solca z Bernstein Research uvedl, že luxusní móda v Rusku tvoří zhruba 2 procenta celosvětových tržeb většiny společností. Dle jeho slov je možné, že se značky pokoušejí vytěžit co nejvíce z výdajů Rusů dřív, než sektor postihnou sankce, informoval server BBC. „Dochází k obrovské devalvaci rublu. Jedním ze způsobů, jak se ho snaží zmírnit, by mohl být nákup drahých šperků,“ poznamenal.
Investiční banka Jefferies dle Reuters odhaduje, že Rusové odpovídají za roční tržby za luxusní zboží ve výši 9 miliard dolarů, což představuje zhruba 6 procent čínských výdajů a 14 procent amerických výdajů na luxusní zboží.