Na první pohled běžný produkt, na druhý vážné bezpečnostní riziko. Walmart stahuje z trhu stovky tisíc lahví, které mohou způsobit tržná zranění nebo dokonce trvalou ztrátu zraku. Pro obchodního giganta jde o další krizový moment, který otevírá otázky odpovědnosti, kontroly kvality i komunikace se zákazníky.
Walmart zahájil stahování z trhu více než 850 000 kusů nerezových lahví značky Ozark Trail. Důvodem jsou zranění zákazníků způsobená víčkem, které se může při otevření prudce uvolnit a zasáhnout obličej. Ve dvou případech šlo dokonce o trvalou ztrátu zraku.
Americká komise pro bezpečnost spotřebních výrobků (CPSC) uvedla, že lahev představuje „závažné riziko úrazu a tržných ran“. Kritické situace nastávají zejména tehdy, když spotřebitelé skladují uvnitř mléko, džus nebo sycené nápoje, které mohou uvnitř nádoby vytvářet tlak.
Riziko ukryté pod víčkem
Lahev má standardní vzhled – stříbrný kov, černé plastové víčko, logo značky. Modelové číslo 83-662 se nachází pouze na obalu, nikoliv na samotném výrobku. Výrobek se od roku 2017 prodával ve všech amerických prodejnách Walmartu a také online za zhruba 15 dolarů.
Zákazníci si tak lahev často pořizovali bez povědomí o tom, že může být citlivá na typ nápoje uvnitř. „Síla, s jakou se víčko vymrštilo, je extrémní,“ uvádí CPSC. Tři zranění lidé podali hlášení přímo Walmartu, dva z nich utrpěli zranění očí s trvalými následky.
#Recall: Walmart voluntarily recalls certain Ozark Trail 64 oz. water bottles due to impact and laceration hazards; receive refund. Visit https://t.co/p448kRS7eL to learn more.
— Walmart (@Walmart) July 10, 2025
Reakce firmy a reputační rizika
„Bezpečnost našich zákazníků je pro nás prioritou,“ uvedl Walmart ve vyjádření. Firma podle něj úzce spolupracuje s úřady a dodavatelem – kalifornskou společností Olympia Tools International. Výroba samotných lahví probíhá v Číně.
Walmart zákazníky vyzývá, aby lahve přestali okamžitě používat a vrátili je v jakékoliv prodejně. Nárok na plnou náhradu mají i ti, kdo už nemají obal nebo účtenku. Problém se týká výhradně uvedeného modelu.
Jeden výrobek, široké dopady
Incident přichází v době, kdy se Walmart – jako největší světový maloobchodní řetězec – snaží posilovat důvěru spotřebitelů i tlak na kvalitu dodavatelského řetězce. Počet stahovaných kusů, závažnost zranění a medializace celého případu z něj ale dělají víc než jen technické selhání.
Případ ukazuje, jak i malý, levný výrobek může vytvořit velké obchodní a právní riziko. Pro Walmart to znamená nejen logistickou operaci, ale také další test odolnosti reputace v době, kdy každý incident okamžitě obíhá sociální sítě i titulky médií.