Spirit Airlines ujišťuje cestující, že jejich lety i věrnostní body zůstávají v platnosti. Ve skutečnosti se ale aerolinka potácí v nejtěžší krizi za poslední roky. Po rychlém vystoupení z bankrotu na jaře firma znovu varuje, že bez čerstvé hotovosti nemusí rok přežít.
Společnost podala návrh na ochranu před věřiteli koncem roku 2024. Tvrdila, že běžný provoz i prodej letenek budou pokračovat. Chtěla uklidnit cestující, že ani během reorganizace nepřijdou o své rezervace, míle či kreditní karty.
Tvrdý návrat do reality
V březnu 2025 Spirit vyšel z bankrotu, ale brzy narazil na slabou poptávku. Americké aerolinky létaly s prázdnějšími sedačkami a optimistické prognózy braly za své. Spirit přitom nevyužil bankrotovou ochranu k větším řezům. Analytici připomínají, že nezměnil podmínky leasingů ani výrazně neomezil flotilu.
„Nepoužili nástroje, které jim Chapter 11 nabízel,“ řekl právník Brett Miller, který zastupoval věřitele. Podle Fitch Ratings to ztížilo šanci na úspěch. „Tím je ještě méně pravděpodobné, že uspějí, pokud tyto problémy neřešili,“ uvedl analytik Joe Rohlena.
Firma počítala s letošním ziskem přes 250 milionů dolarů. Místo toho po odchodu z bankrotu do konce června vykázala ztrátu podobně vysokou. Od té doby varovala, že bez další hotovosti nepřežije víc než rok. Její akcie spadly o desítky procent.
Hledání peněz a krácení letů
Spirit už připustil, že zmenší nabídku letů a prodá část majetku. Mluví se o letadlech, leasingových smlouvách i nemovitostech. Někteří pronajímatelé se podle zdrojů obrátili na konkurenci, zda by jejich Airbusy nepřevzala. „Kdyby snížili leasingové sazby o deset procent, mělo by to obrovský dopad na cash flow,“ upozornil ekonom Stuart Hatcher.
Pro zaměstnance přichází těžké časy. Aerolinka chystá další propouštění a stovky stevardů už odešly na neplacené volno, aby si udrželi zdravotní pojištění. Odbory varují, že situace je nejvážnější za poslední dva roky a vybízejí členy, aby se připravili na výpadky příjmů.
Vedení se snaží působit optimisticky. „Změny, které děláme, budou dál poskytovat zákazníkům hodnotu, na kterou jsou zvyklí,“ napsal šéf Dave Davis zaměstnancům. Firma dodala, že je „kritickou součástí amerického letectví“ a že uživatelům ušetřila stovky milionů dolarů, i když s ní necestovali.
Spirit ale čeká nelehký boj. Po neúspěšných pokusech o fúzi s Frontierem i JetBlue zůstává osamoceným hráčem na přeplněném trhu. Rostoucí náklady na mzdy a technické problémy s motory Airbusů podkopaly jeho levný model. Analytik Brett Snyder to shrnul: „Nemáte kde spát, když spálíte vlastní postel.“