Desítky lodí přepravujících zkapalněný zemní plyn (LNG) krouží u španělských břehů. Nejsou volné sloty pro vykládku. Informovala o tom agentura Reuters či server Tank Storage.
Evropa čelí energetické krizi, protože Rusko omezilo dodávky plynu poté, co na zemi uvalil Západ sankce v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu.
Region musel najít alternativní zdroje, mezi ně patří i LNG. Ale obří náklad chlazeného paliva odhalil nedostatek kapacity pro „zpětné zplynování“ v Evropě. Elektrárny, které přeměňují kapalné palivo zpět na plyn, pracují podle serveru Tank Storage na maximum.
Pokud se problém rychle nevyřeší, mohou tyto lodě začít hledat alternativní přístavy mimo Evropu, kde by vyložily svůj náklad.
U španělských břehů a jinde ve Středozemním moři se nachází více než 35 lodí s LNG, přičemž jen u Cádizského zálivu kotví nejméně osm plavidel. Uvedli to v pondělí obchodníci, analytici a zdroje z terminálů LNG obeznámení se situací.
"Dozens of LNG ships are piling up off Spain's coast"
— M. Selçuk Sümengen (@SumengenSelcuk) October 18, 2022
"More and more ships loaded with liquefied natural gas (LNG) are piling up on Spain's coast. The reason: You can't find a place to unload. If the backlog isn't cleared soon, these ships could look t…"https://t.co/lKj7ZgAIDt
Nedostatek zařízení i plynovodů v Evropě
Podle agentury Reuters Španělsko tento týden nabízí pouze šest slotů na svých terminálech pro zpětné zplynování. To je pro méně než pětinu z počtu plavidel stojících ve frontě u jeho pobřeží. Země má celkem šest terminálů.
V prohlášení vydaném v pondělí a nazvaném „prohlášení o výjimečné provozní situaci“ španělský národní provozovatel plynárenské sítě Enagas uvedl, že možná bude muset odmítnout vykládání LNG kvůli nedostatečné kapacitě svých terminálů.
Dodal, že vysoká míra obsazenosti v tamních zařízeních na zpětné zplynování by měla zůstat minimálně do prvního listopadového týdne.
V blízkosti dalších evropských zemí také kotví plavidla se zkapalněným zemním plynem. To by podle agentury Reuters mohlo znamenat, že další desítky lodí čekají na vykládku.
Nedostatek zařízení pro přeměnu LNG na plyn a plynovodů spojujících země, které mají tato zařízení, s jinými evropskými trhy, znamená, že LNG plovoucí na moři nelze použít. „Viděli jsme vysoký počet nákladů čekajících na moři v jižním Španělsku nebo kroužících ve Středomoří. Další lodě také čekající mimo Spojené království,“ uvedl Alex Froley, analytik LNG ve společnosti ICIS pro datové zpravodajství.
S blížící se zimou poroste cena
K problémům se také přidala nižší průmyslová poptávka, kvůli zpomalující evropské ekonomice. Neobvykle teplé počasí ve Španělsku zase snížilo domácí spotřebu.
Froley z ICIS uvedl, že dalším důvodem přetížení je předpoklad růstu cen s blížící se zimou. Poptávka po topení se zvyšuje, takže některé lodě čekají, že později prodají svůj náklad za vyšší cenu. Ta by vykompenzovala dodatečné náklady na přepravu vzniklé čekáním na moři.
„Tato strategie částečně funguje, protože některé společnosti mají flexibilitu ve svých přepravních portfoliích kvůli výpadkům, jako je uzavření závodu Freeport v USA,“ řekl Froley. Naráží tak na druhého největšího vývozce LNG v USA, který v červnu po výbuchu a požáru zastavil provoz.
V pondělí také Čína zastavila prodej LNG zahraničním odběratelům, aby si zajistila vlastní dodávky.
Španělsko má největší kapacitu pro přeměnu LNG na plyn v Evropské unii. Představuje 33 % veškerého LNG a 44 % skladovací kapacity. Tento týden se mají lídři Francie, Německa, Španělska a Portugalska sejít, aby se pokusili dosáhnout dohody o plynovodu MidCat, který by mohl přepravovat španělský plyn do střední Evropy.