Po mnohaletých sporech získali řidiči aplikace Uber v Británii práva, o něž tak dlouho bojovali. Firma jim kvůli soudnímu rozhodnutí z února bude muset od středy zaručit minimální mzdu, placenou dovolenou a příspěvky na penzi. Uvedla to agentura Reuters.
Asi 70 tisíc Britů pracujících přes Uber však bude nadále požadovat vyplácení odměn i za dobu, kdy na zákazníka čekají. Ta totiž dosahuje až třetiny jejich pracovní doby, ale nyní se do ní nezapočítává.
Ve Velké Británii mohou být vydělávající lidé buď zaměstnanci, „workers“, tedy pracovníci, anebo osoby samostatně výdělečně činné. Řidiči Uberu si nedávno vybojovali vstup do druhé kategorie, přesto jim pořád chybí například právo na vyplácení mzdy po dobu nemoci.
Společnost Uber před Nejvyšším soudem v Británii minulý měsíc uhájila takzvanou třetí cestu, tedy způsob jak spojit výhody zaměstnanců s flexibilitou jednorázové práce jako je právě odvoz uživatelů aplikace Uber. Do té doby byli řidiči považováni za pracovníky na volné noze. Uber také potvrdil, že se novými změnami nijak nezvýší poplatky za jeho službu.
I když budou mít řidiči nad 25 let zaručený minimální plat, nad který si budou moct dál vydělávat, dostanou dovolenou a zapojí se do plánu na penzi, rozhodli se za svá práva bojovat dál. Všechny výhody totiž platí jenom v době, kdy za zákazníkem jedou a odváží ho na jím určené místo.
Čekání na žádost o jejich služby, které dosahuje asi třetinu jejich pracovní doby, tak placené mít nebudou. Podle Uberu totiž nikdo nezaručí, co bude pracovník po tento čas skutečně dělat. Slíbená minimální hodinová mzda pak činí 8,72 liber, v přepočtu tedy asi 260 korun českých.
Boj za práva tím nekončí. Podobné požadavky mají i pracovníci v Evropské unii
„Uber je jenom jeden z mnoha velkých firem, které si soukromě pracovníky najímají. Doufáme proto, že se k nám všichni ostatní přidají a zvýší tím kvalitu práce pro ty z nás, kteří tvoří důležitou součást našich všedních dnů,“ uvedl ke změnám manažer Uberu pro severní Evropu Jamie Heywood pro BBC.
Další práva budou možná nyní v reakci na zaměstnaneckou politiku Uberu žádat i další pracovníci v Británii. Jedná se především o lidi, kteří jednorázově pracují pro jednu či více společností, například u rozvážkových služeb. Pokrok u zaměstnanců Uberu by je tak mohl inspirovat k vlastním požadavkům.
Boj za pracovní výhody zahájili dva bývalí řidiči Uberu James Farrar a Yaseen Aslam v roce 2016. Od té doby se soudní spor vyšplhal až k Nejvyššímu soudu, který závěrečné rozhodnutí v jejich prospěch vydal minulý měsíc. Až nyní ale spoelčnost Uber zveřejnila detaily nařízené reformy.
„Rozhodnutí Uberu vítáme, ale musíme upozornit na to, že přišlo až příliš pozdě,“ zhodnotili pak oba řidiči podle TechCrunch své vítězství. Zároveň potvrdili, že tím snaha narovnat práva řidičů v Británii nekončí. Podobnou bitvu vedou také zaměstnanci jinde po světě, například v Kalifornii či Francii, kde tamní soud loni řidiče za zaměstnance uznal. Na úrovni Evropské unie jsou tato jednání zatím neukončená.