Americká pošta hledá rychlé peníze a zkouší nový trik. Otevře své distribuční uzly i konkurenci a nabídne jim přístup k takzvané poslední míli. Tedy k doručování až ke dveřím zákazníka. USPS doufá, že tím zacelí díru v rozpočtu. Jenže zároveň rozkýve vztah s Amazon, svým největším komerčním klientem.
Amazon posílá přes USPS část zásilek už roky. Pro poštu to patří mezi vzácné dobré zprávy. Kontrakt jí má ročně přinášet zhruba 6 miliard dolarů. Teď ale do hry vstupuje nejistota. USPS chce koncem ledna nebo začátkem února 2026 spustit férové přihazování, které určí, kdo a za kolik bude moci využívat poštovní centra.
Aukce, která mění pravidla
USPS tvrdí, že nabídne trhu jasná pravidla a nechá cenu vzniknout soutěží. Šéf pošty David Steiner to shrnuje jako snahu nastavit férový proces přihazování. Podle něj si dopravci sami vyberou nejlepší mix rychlosti, spolehlivosti a lokálních možností. Pošta si od toho slibuje vyšší objemy a lepší výnosy.
Amazon ale slyší hlavně to, že se mu mění hřiště uprostřed hry. Firma mluví o překvapení a o tom, že zvažuje alternativy. „Byli jsme překvapeni, že chtějí spustit aukci, a kvůli nejistotě vyhodnocujeme všechny možnosti,“ vzkazuje mluvčí Steve Kelly. V překladu: Amazon může část balíků přesměrovat jinam, pokud mu nová pravidla přestanou dávat smysl.
USPS přitom nemá moc prostoru pro chyby. Jen za posledních 12 měsíců do konce září prohloubila ztrátu zhruba na 9 miliard dolarů. Steiner otevřeně varuje, že bez změn může pošta narazit na dno hotovosti během 12 až 24 měsíců. Škrtání samo o sobě podle něj problém nevyřeší.
Univerzální služba jako drahá povinnost
Důvod, proč Amazon poštu tolik využívá, zní jednoduše. USPS musí doručovat všude a za stejnou cenu. I do odlehlých venkovských oblastí, i na místa, kam se soukromým dopravcům nechce. Pro Amazon to často vychází levněji, když poslední kus cesty odvede právě pošta.
Jenže pro USPS je tahle povinnost zároveň finanční koule na noze. Ve výroční zprávě sama připouští, že bez dostatečné likvidity může mít problém plnit zákonné závazky, splácet dluhy a ještě investovat do infrastruktury. A balíky, které měly poště pomoct, už taky nerostou jako dřív. V posledním fiskálním roce objem balíků klesl téměř o 6 procent.
Dlouhodobý trend vypadá ještě ostřeji. Balíky sice za 20 let narostly skoro pětinásobně, jenže klasické dopisy padají mnohem rychleji. Lidé platí online, úřady posílají dokumenty digitálně a papír mizí z běžného života. Poště zůstává síť, kterou musí udržet, ale ubývá jí tradiční příjem.
Proto se dnes hraje o dvě věci zároveň. USPS potřebuje nové zdroje a nechce u toho přijít o největšího partnera. Amazon naopak potřebuje stabilní doručovací síť a nechce platit za nejistotu. Aukce na přístup do hubů může přinést peníze. Stejně tak ale může spustit odchod klienta, kterého si pošta nemůže dovolit ztratit.

