V pondělí nad ránem se zastavila výroba ve třech klíčových obranných závodech Boeingu v oblasti St. Louis a Illinois. Do stávky nastoupilo víc než 3 200 zaměstnanců sdružených v odborech International Association of Machinists (IAM). Druhý návrh čtyřleté smlouvy, který Boeing předložil těsně před víkendem, jim opět nestačil.
Firma nabízela mimo jiné průměrné zvýšení platů o 40 procent, jednorázový bonus 5 000 dolarů a úpravy v oblasti volna a nemocenské. Pro mnohé ale zůstala klíčovým problémem pracovní doba a tlak na rovnováhu mezi zaměstnáním a soukromím. Návrh nové smlouvy většina odmítla. Dle vedení odborů nešlo o peníze, ale o pracovní režim, který se netýkal všech stejně.
„3 200 vysoce kvalifikovaných členů IAM vstoupilo do stávky, protože toho už mají dost,“ uvedla unie na síti X. Boeing mezitím nasadil záložní plán a dočasně využívá zaměstnance mimo odbory, aby minimalizoval dopad stávky.
Boeing Defense Workers Set To Strike For First Time Since 1996 After Rejecting Contract Offerhttps://t.co/s9YN40xyRo pic.twitter.com/nxxkTk9sAX
— Forbes (@Forbes) August 3, 2025
Boeing ve ztrátě
Stávka se týká výroby stíhaček F-15 a F/A-18, výcvikového letounu T-7 a tankovacího dronu MQ-25. V oblasti St. Louis se zároveň rozšiřují kapacity pro výrobu nové generace stíhaček F-47A pro americké letectvo, i když zatím není jasné, který konkrétní závod se do produkce zapojí.
Boeing se v posledních letech potýká s výraznými ztrátami. Provozní ztráty činí od poloviny roku 2019 už přes 42 miliard dolarů. Kromě problémů s komerčními letadly zápasí firma i s prodraženými armádními kontrakty. Navzdory tomu zatím letos obranná divize funguje v zisku.
Firma dokáže stávku pokrýt
Šéf místní odborové organizace Tom Boelling uvedl, že zaměstnanci si zaslouží smlouvu, která odpovídá jejich dovednostem a odpovědnosti. Boeing sice tvrdí, že jeho nabídka byla štědrá, ale ve výsledku ji podpořilo méně než 5 procent zaměstnanců. Zůstali tak jednotní i proti mírně upravené verzi.
Výkonný ředitel Boeingu Kelly Ortberg se stávky příliš neobává. “Tohle není nic ve srovnání s loňským podzimem,” řekl při prezentaci výsledků. Odkazoval na sedmitýdenní stávku 33 000 pracovníků komerční divize na severozápadě USA.
Ačkoliv firma momentálně zvládá náraz pokrýt, prodloužení výluky by mohlo zkomplikovat dodávky armádních zakázek. Boeing ale spoléhá na to, že velký objem kontraktů a rozsáhlá síť subdodavatelů ho udrží nad vodou.