Britské aerolinky Flybe již podruhé zkrachovaly. Pomoc jejich bývalým zaměstnancům nabídli dva letečtí giganti Ryanair a EasyJet. Lákají na pozice palubního personálu, pilotů, inženýrů, pozemního a kancelářského personálu. Aerolinkám se po pandemii daří, do leteckého průmysl se vrací optimismus. Informují o tom BBC News a Financial Times.
Britské regionální aerolinky Flybe poprvé zkrachovaly v roce 2020, když pandemie utlumila letecký průmysl. Společnost byla vzkříšena v roce 2022 díky firmě Thyme Opco napojené na americký hedgeový fond Cyrus Capital.
V sobotu společnost Flybe zkolabovala podruhé, uvedla televize BBC. O práci tak přišlo 277 lidí, kteří nevěděli, co si počít. Britská asociace pilotů leteckých společností (Balpa) uvedla, že již v sobotu brzy ráno obdržela telefonáty od znepokojených zaměstnanců Flybe.
Ryanair and EasyJet ready to snap up Flybe staff https://t.co/Y9L63vcsos
— BBC News (UK) (@BBCNews) January 29, 2023
Předseda odborů Martin Chalk však všechny uklidnil se slovy, „že tam venku pracovní místa jsou“. Následovalo oficiální vyjádření leteckého giganta Ryanair, který povzbudil bývalý personál Flybe k ucházení se o jeho volná pracovní místa.
„Ryanair má pozice pro vás všechny ve všech oblastech našeho podnikání, včetně letové posádky, palubního personálu, inženýrů, pozemního a kancelářského personálu,“ uvedla v prohlášení společnost.
Zareagoval také další letecký obr EasyJet. Ten uvedl, že v současnosti nehledá piloty, nabídl však 250 volných pracovních pozic v podobě palubního personálu na dvou letištích v Gatwick a Luton.
EasyJet také láká na rychlé uvedení do pracovního provozu. Úspěšný palubní personál by mohl začít pracovat po 10 dnech, uchazeči o pozici v centrále po 14 dnech.
Optimismus v letectví
„Očekávám, že letecké společnosti nedokončily všechny své nábory na léto,“ domnívá se analytik aerolinek John Strickland a dodal, že většina zaměstnanců Flybe na suchu nezůstane.
„Dobrou zprávou je, že protože byl Flybe tak malý, prakticky všechny jeho trasy budou letos v létě určitě nahrazeny,“ doplnil ředitel správní rady letiště Airport Newquay Tim Jeans s tím, že krach aerolinek nemá ani zdaleka takový dopad jako během pandemie.
Strickland na něj navázal a řekl, že před pandemií měla společnost Flybe asi 70 letadel. „A my jsme se právě dostali v celém odvětví do šoku, jehož covid způsobil,“ řekl Strickland. „Oproti tomu obnovený Flybe měl asi jen pět letadel,“ dodal.
Letecké společnosti jsou nyní poměrně optimistické a po pandemii nabírají pracovní síly, aby se již neopakoval pandemický chaos na letištích kvůli chybějícímu personálu. Kromě toho se aerolinkám daří i co se tržeb týče, čerstvé pracovní síly si tak mohou dovolit.
Šéf Ryanar Micheal O’Leary serveru Financial Times řekl, že u leteckých společností nepozoruje žádné známky ekonomického zpomalení. Šéf EasyJet Johan Lundgren zase oznámil návrat k ziskovosti svých aerolinek.
Strickland se domnívá, že aerolinky Flybe neustály tvrdou konkurenci a zdražující pohonné hmoty. Kvůli tomu jednoduše nedokázaly využít návratu poptávky po pandemii. Kromě toho podle něj firmě chyběla jasná a obhajitelná obchodní strategie.