Přechod na udržitelné letecké palivo prodraží kvůli vysokým nákladům na jeho výrobu letenky, což sníží poptávku po létání, uvedla skupina pro udržitelnost zastupující britský letecký průmysl. Spojené království chce dosáhnout nulových emisí v leteckém průmyslu do roku 2050. Informují o tom BBC News a News18.
Skupina Sustainable Aviation tvořená letišti, leteckými společnostmi a výrobci leteckých technologií upozornila, že dekarbonizace leteckého průmyslu povede ke zdražení letenek a poklesu poptávky po létání, uvedla televize BBC News.
Výroba udržitelného leteckého paliva (SAF) je totiž v současnosti drahá. Tyto náklady se podle skupiny nevyhnutelně přenesou do cen lístků. Ekologické palivo je ovšem zásadní pro boj s klimatickými změnami.
Greener flights will cost more, says industry https://t.co/zGo4PxS6Lv
— BBC News (UK) (@BBCNews) April 17, 2023
Vyrábí se z plodin a zemědělského odpadu a v porovnání s tradičním leteckým palivem snižuje provozní emise uhlíku o 80 procent, píše server News18. Jenom ve Spojeném království bude SAF do roku 2050 představovat 75 procent veškerého leteckého paliva.
Ředitel udržitelnosti letiště Heathrow Matthew Gorman přiznal, že SAF bude mít na letecký průmysl významný dopad. Uvedl však, že letecké odvětví stále může růst i dosáhnout čisté nuly. Většina lidí si totiž podle něj za ekologické cestování „ráda“ připlatí.
Důležitý hráč v zeleném letectví
Do roku 2050 vzroste podle průzkumu Mezinárodní energetické agentury (IEA) počet cestovatelů využívajících britský letecký průmysl na 250 milionů ročně. Lidé se totiž nehledě na „mírné zvýšení“ letenek nebudou chtít vzdát cestování do vzdálených destinací.
Přechod na SAF je pro Spojené království velkou příležitostí. Disponuje totiž třetí největší sítí letecké dopravy na světě. Britská vláda proto hodlá investovat do čtyř až pěti nových výrobních závodů na udržitelné letecké palivo.
Skupina nicméně varovala, že investory mohou nalákat lepší daňové podmínky v USA a Evropě. Vyzvala proto britskou vládu, aby jednala o „odstranění“ rozdílu v cenách mezi ekologickým a tradičním palivem.
Letecký průmysl tvoří 2,4 procenta globálních emisí skleníkových plynů a 8 procent pouze ve Spojeném království. Kondenzační stopy za letadly navíc v kritické výšce v atmosféře zadržují teplo a přispívají k oteplování.