21.9 C
Czech
Čtvrtek 25. července 2024

Evropská komise schválila Česku 75 miliard korun na modernizaci energetických zdrojů

Česká republika získala od Evropské komise schválení pro významný program státní podpory zaměřený na modernizaci energetických zdrojů. S celkovým rozpočtem 3,2 miliardy eur (75 miliard korun) se plánuje podpora nových a modernizovaných elektráren umožňujících kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.

Akcionáři Shellu schválili slabší cíle v oblasti emisí a odmítli sladění s Pařížskou dohodou

Akcionáři společnosti Shell schválili nový plán energetické transformace společnosti, který obsahuje mírnější cíle v oblasti emisí uhlíku. Zároveň odmítli usnesení, které by vyžadovalo, aby ropný a plynárenský gigant sladil své cíle s cíli Pařížské dohody o klimatu.

Co bude s tankery na moři? Nejasnosti kolem zastropování cen ruské ropy v Evropě zneklidňují pojišťovny

Pojišťovny mají obavy o tankery naložené ropou, které byly ponechány na moři. Chtějí objasnit nedokončený plán G7 a Evropské unie na omezení cen ruské ropy. Informovala o tom agentura Rueters či server Local Today.

Skupina G7, která zahrnuje i Spojené státy, Británii, Německo a Francii, se v září dohodla na prosazení cenového stropu na prodej ruské ropy.

Američtí představitelé uvedli, že tento krok má vejít v účinnost od 5. prosince. Cílem je odvrácení cenového šoku poté, co byly v červnu ratifikovány úplné zákazy EU.

Čas se krátí, zbývají pouhé tři týdny, abychom plně přesvědčili odvětví přepravních služeb, že to bude fungovat. Obavy se soustřeďují kolem scénáře, ve kterém pojišťovny zjistí, že ropa v tranzitu po moři, o níž se věřilo, že byla prodána pod cenovým stropem, byla ve skutečnosti prodávána nad ním.

To by vedlo ke zrušení pojistného krytí a rovněž k odmítnutí převzetí ze strany kupujících. Nastaly by nejen finanční, ale i logistické problémy a vzniklo riziko ohrožení životního prostředí.

„Pokud je málo času, myslím, že každý bude mít plán B, jak se zbavit rizika, ukončit ho, zůstat stranou, možná neuzavřít žádné nové smlouvy, dokud to nebude jasné,“ řekl George Voloshin, globální expert na boj proti finanční kriminalitě z ACAMS. Jedná se o asociaci certifikovaných specialistů na boj proti praní špinavých peněz, která konzultuje s bankéři, obchodníky a pojišťovnami z oblasti ropného průmyslu.

Pokud by bylo pojištění staženo uprostřed plavby, kupující a obchodníci by museli přijít na to, co dělat s uvízlým nákladem. Ten je potenciálně vystaven sankcím, což komplikuje strategii připravit Rusko o finanční prostředky kvůli jeho invazi na Ukrajinu.

„Pravděpodobně to bude dost chaotické,“ cituje Voloshina server Local Today.

Koordinace na úrovni G7

Úředník Evropské komise uvedl, že EU si je vědoma toho, že bude potřeba mnohem více podrobností, protože čas se krátí. Nicméně tento problém musí být řešen na úrovni G7. Úředník hovořil s agenturou Reuters pod podmínkou anonymity, protože není oprávněn o této záležitosti mluvit.

Velvyslanec amerického ministerstva zahraničí James O’Brien, který vede koordinaci sankcí proti Rusku, uvedl, že země G7 budou připraveny se všemi provozními detaily a že probíhají technická jednání o cenách a správě.

Tři „sankční ostrovy“ – USA, EU a Spojené království

Pokud však budou přetrvávat informační mezery, je možné, že tankery naplněné ropou by mohly zůstat bez pojištění a opuštěny poblíž přístavů. To představuje hlavní bezpečnostní problém pro blízké země v případě úniku, stejně jako náklady na čištění.

„V takové situaci plavidlo přestane riskovat, finanční a technické služby budou staženy a náklad nikdo nepřevezme,“ řekl agentuře Reuters Mike Salthouse z globální pojišťovny lodí North se sídlem v Británii.

„To by byl špatný vývoj, protože nikdo nebude chtít, aby nepojištěné lodě stály u pobřeží,“ dodal.

Salthouse také prohlásil, že majitel lodi, která po mnoho měsíců potenciálně nic nevydělávala, „to bude započítávat do jakéhokoli budoucího rozhodnutí o přepravě nákladu“. Což bude působit jako odrazující faktor. „Pokud se to stane častokrát, bude to v rozporu s tím, čeho se koalice EU/G7 snaží dosáhnout.“

Chybí podrobnosti

Ačkoli EU ratifikovala cenový strop minulý měsíc, pojistitelé poukazují na dosud nezveřejněné právní podrobnosti. Ty musí být v souladu s pokyny ministerstva financí USA, zejména pokud jde o záruky, že pojistitelé nebudou čelit překvapivým překážkám uprostřed plavby lodi.

„Potřebujeme regulaci v komunitě G7, která je podobná v USA (kde máme prozatímní pokyny), ve Spojeném království a EU,“ řekl Lars Lange, generální tajemník Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI).

„Obáváme se, že pokud od těchto tří ‚sankčních ostrovů‘ dostaneme rozdílné předpisy, budeme mít potíže s dodržováním všech současně,“ řekl Lange. Dodal, že pokud přístavy zavrhnou jakákoli plavidla, bude to mít vážné následky.

IUMI a samostatná pojišťovací asociace International Group oznámily vládám G7 a EU, že jejich směrnice musí obsahovat záruky, že důkaz, že ruský náklad byl prodán v souladu s limitem, je vše, co je vlastník povinen zkontrolovat, než souhlasí s naložením a přepravou nákladu.

Sledujte nás na sítích

Čtvrtletní zisk společnosti Ryanair klesl téměř o polovinu, ceny letenek se snížily

Oblíbená nízkonákladová letecká společnost Ryanair zaznamenala 46procentní pokles čtvrtletního zisku po zdanění, což vedlo k poklesu jejích akcií. Letecká společnost to přičítá nižšímu než očekávanému cenovému rozpětí letenek a načasování velikonoční sezóny.

NEJNOVĚJŠÍ

Čtvrtletní zisk společnosti Ryanair klesl téměř o polovinu, ceny letenek se snížily

Oblíbená nízkonákladová letecká společnost Ryanair zaznamenala 46procentní pokles čtvrtletního zisku po zdanění, což vedlo k poklesu jejích akcií. Letecká společnost to přičítá nižšímu než očekávanému cenovému rozpětí letenek a načasování velikonoční sezóny.