Indonésie slavnostně otevřela svou první vysokorychlostní železnici, projekt za 7,3 miliardy dolarů podporovaný Čínou. Její název je „Whoosh“. Informovala o tom agentura Reuters či server BBC.
Prezident Joko Widodo slavnostně inauguroval železnici, která spojuje hlavní město Jakartu s Bandungem, předním ekonomickým centrem v Indonésii. Železnice se jmenuje Whoosh, což je zkratka, která v indonéštině znamená úsporu času a spolehlivost.
„Název je inspirován zvukem řítícího se vysokorychlostního vlaku,“ řekl podle agentury Reuters Jokowi, jak se prezidentovi lidově říká, při inauguraci.
Indonesian President Joko Widodo inaugurates Southeast Asia’s first high-speed railway, a key project under China’s Belt and Road infrastructure initiative that will drastically reduce travel time between two key citieshttps://t.co/aC0RUcS0h1
— TRT World (@trtworld) October 2, 2023
Primárním cílem jednoho z prezidentových vlajkových projektů infrastruktury je zmírnit vážné dopravní zácpy v zemi. Projekt je podporovaný Čínou, dlouhodobě se ale potýká s problémy a čelil obrovskému zpoždění.
Železnice měla být původně otevřena v roce 2019, ale kvůli sporům o pozemky, pandemii covid-19 a překročení rozpočtu ve výši 1,2 miliardy dolarů byla zpožděna. Pondělní inaugurace byla odložena z neděle, aby vyhovovala rozvrhu prezidenta země, uvádí server BBC.
Vlaky jsou poháněny elektřinou
Whoosh provozuje PT KCIC, společný podnik složený ze čtyř indonéských státních společností a pekingské China Railway International. Jeho název je zkratkou pro „Waktu Hemat, Operasi Optimal, Sistem Handal“ nebo „Timesaving, Optimal Operation, Reliable System“. Dokáže vyvinout rychlost až 350 kilometrů v hodině. Její trasa je dlouhá 142 kilometrů.
Indonéští představitelé tvrdí, že vysokorychlostní železnice by měla zlepšit ekonomickou produktivitu. Vychvalují také skutečnost, že vlaky jsou poháněny elektřinou, což pomůže snížit emise uhlíku v zemi.
Bandung, hlavní město provincie Západní Jáva, je indonéskou odpovědí na Silicon Valley. Luhut Pandjaitan, vysoký ministr dohlížející na projekt, při zahájení provozu uvedl, že bezplatné zkušební jízdy vlakem, které probíhají od druhého zářijového týdne, budou prodlouženy. Jízdenky mají být zpoplatněny až v polovině října.
Zároveň probíhají jednání o rozšíření projektu Whoosh do Surabayi, hlavního města provincie Východní Jáva a hlavního přístavního města země.
Propojení Asie s Afrikou a Evropou
Někteří kritici tvrdí, že pouhé náklady na projekt mohou zatížit indonéské veřejné finance, které jsou již tak napjaté v důsledku pandemie covid-19. Widodo souhlasil s využitím státních prostředků, aby pomohl projektu překonat zpoždění.
Projekt je součástí 10leté iniciativy Belt and Road čínského prezidenta Si Ťin-pchinga, ambiciózního plánu na propojení Asie s Afrikou a Evropou prostřednictvím řady pozemních a námořních sítí prostřednictvím investic do místní infrastruktury.
Indonésie, největší ekonomika jihovýchodní Asie, aktivně hledá investice z Číny, svého největšího obchodního partnera.