23.3 C
Czech
Úterý 28. května 2024

Pokuta a odškodnění pasažérů: Qantas souhlasí s vyplacením 120 milionů dolarů kvůli „letům duchů“

Letecká společnost Qantas Airways souhlasila s tím, že zaplatí rekordní pokutu 100 milionů australských dolarů a 20 milionů dolarů jako odškodnění pro cestující, aby urovnala soudní spor týkající se letenek, které prodávala na zrušené lety.

Létání se kvůli změně klimatu prodraží. Peníze půjdou z kapes nás všech, míní šéf Delty

Cílem je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Na tom se během klimatického summitu COP26 v Glasgow dohodlo 23 zemí. Efektivnější využívání energií, udržitelná letecká paliva, elektrická letadla. To však znamená nemalé náklady, které budou hradit všichni, řekl v rozhovoru pro BBC Ed Bastian.

„Jsme v odvětví, které je klasifikováno jako obtížně dekarbonizovatelné, protože zatím nemáme potřebná biopaliva ani udržitelná letecká paliva (SAF),“ prohlásil šéf americké letecké společnosti Delta, Ed Bastian. „Postupem času nás to bude všechny stát víc. Je to nicméně správný přístup, který musíme zvolit,“ uvedl pro BBC.

Mnohé letecké a palivové společnosti do SAF již investují. Usilují také o přeměnu potravinového odpadu na letecké palivo, snaží se čistit vzduch od oxidu uhličitého. To však v takovém množství stojí více než tradiční trysková paliva.

Letectví momentálně představuje pouhá 2,5 % celosvětových emisí uhlíku. Podle vlády USA se má ovšem celosvětová poptávka po leteckém palivu do roku 2050 více než zdvojnásobit.

Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) má oproti době před pandemií počet osobních letů do roku 2050 vyskočit z 4,5 miliardy na 10 miliard. Generální ředitel IATA Willie Walsh řekl BBC, že ačkoli je výroba speciálních leteckých paliv velkou výzvou, lze toho díky správné spolupráci vlády a průmyslu docílit.

„V posledních desetiletích jsme byli svědky podobné expanze ve vývoji solární a větrné energie,“ připomněl Walsh a naznačil, že snížení emisí v letectví je jen další podobnou etapou.

Zajisté nic není nemožné. Profesor energetiky a dopravy na University College London Andreas Schafer se však pozastavuje nad tím, že se to dotkne financí všech, kteří budou chtít leteckou dopravu využívat. Budou k tomu dle jeho slov zapotřebí ne miliardy, ale dokonce biliony dolarů.

Ekologická organizace Greenpeace ustanovení summitu COP26 napadá. Prý jde o podvod

Podle předběžných výsledků průzkumu profesorova týmu by se ceny letenek musely zvýšit o 10 až 20 procent, aby pokryly potřebné náklady. Ozývá se i organizace Greenpeace, která ve své kampani nazývá ekologickou dohodu ,bezostyšným greenwashingem‘, což jsou dezinformace šířené organizací za účelem prezentovat environmentálně zodpovědný veřejný obraz sama sebe.

„Tato dohoda je plná podvodů v podobě kompenzací a přehnaného optimismu ohledně takzvaných ‚udržitelných leteckých paliv‘ a budoucích návrhů letadel,“ říká Klara Maria Schenk z Greenpeace. „Ale chybí jedna věc, která je potřeba k dosažení cíle omezit nárůst teploty na 1,5 °C. Tou je hmatatelné upřednostnění zeleného cestování a omezení letů,“ uvádí.

To se částečně dařilo během pandemie. Mnoho podniků a jednotlivců výrazně zmenšilo svou uhlíkovou stopu. Ed Bastian je však přesvědčen, že počet letů se vrátí na úroveň před pandemií.

Sledujte nás na sítích

Evropská komise schválila Česku 75 miliard korun na modernizaci energetických zdrojů

Česká republika získala od Evropské komise schválení pro významný program státní podpory zaměřený na modernizaci energetických zdrojů. S celkovým rozpočtem 3,2 miliardy eur (75 miliard korun) se plánuje podpora nových a modernizovaných elektráren umožňujících kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.

Kontroverze kolem zákazu spalovacích motorů po roce 2035 rozděluje Evropu a zvyšuje tlak na politiky

O budoucnosti automobilového průmyslu se vedou zvýšené debaty v souvislosti se schváleným zákazem prodeje nových aut se spalovacím motorem po roce 2035. Toto opatření vyvolává silné emoce a rozděluje veřejnost i politickou scénu napříč evropskými státy, včetně Německa.

SEC učinila důležitý krok ke schválení spotových ETF na ethereum

Americká Komise pro cenné papíry (SEC) zpřístupnila další investiční možnosti v kryptoměnovém sektoru. Schválila změnu pravidel pro fondy obchodované na burze (ETF) vázané na druhou největší digitální měnu světa, ethereum. Toto rozhodnutí následuje po nedávném schválení bitcoinových ETF a přináší nové příležitosti pro investory.

Akcionáři Shellu schválili slabší cíle v oblasti emisí a odmítli sladění s Pařížskou dohodou

Akcionáři společnosti Shell schválili nový plán energetické transformace společnosti, který obsahuje mírnější cíle v oblasti emisí uhlíku. Zároveň odmítli usnesení, které by vyžadovalo, aby ropný a plynárenský gigant sladil své cíle s cíli Pařížské dohody o klimatu.

NEJNOVĚJŠÍ

Evropská komise schválila Česku 75 miliard korun na modernizaci energetických zdrojů

Česká republika získala od Evropské komise schválení pro významný program státní podpory zaměřený na modernizaci energetických zdrojů. S celkovým rozpočtem 3,2 miliardy eur (75 miliard korun) se plánuje podpora nových a modernizovaných elektráren umožňujících kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.

Kontroverze kolem zákazu spalovacích motorů po roce 2035 rozděluje Evropu a zvyšuje tlak na politiky

O budoucnosti automobilového průmyslu se vedou zvýšené debaty v souvislosti se schváleným zákazem prodeje nových aut se spalovacím motorem po roce 2035. Toto opatření vyvolává silné emoce a rozděluje veřejnost i politickou scénu napříč evropskými státy, včetně Německa.

SEC učinila důležitý krok ke schválení spotových ETF na ethereum

Americká Komise pro cenné papíry (SEC) zpřístupnila další investiční možnosti v kryptoměnovém sektoru. Schválila změnu pravidel pro fondy obchodované na burze (ETF) vázané na druhou největší digitální měnu světa, ethereum. Toto rozhodnutí následuje po nedávném schválení bitcoinových ETF a přináší nové příležitosti pro investory.

Akcionáři Shellu schválili slabší cíle v oblasti emisí a odmítli sladění s Pařížskou dohodou

Akcionáři společnosti Shell schválili nový plán energetické transformace společnosti, který obsahuje mírnější cíle v oblasti emisí uhlíku. Zároveň odmítli usnesení, které by vyžadovalo, aby ropný a plynárenský gigant sladil své cíle s cíli Pařížské dohody o klimatu.