Cílem je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Na tom se během klimatického summitu COP26 v Glasgow dohodlo 23 zemí. Efektivnější využívání energií, udržitelná letecká paliva, elektrická letadla. To však znamená nemalé náklady, které budou hradit všichni, řekl v rozhovoru pro BBC Ed Bastian.
„Jsme v odvětví, které je klasifikováno jako obtížně dekarbonizovatelné, protože zatím nemáme potřebná biopaliva ani udržitelná letecká paliva (SAF),“ prohlásil šéf americké letecké společnosti Delta, Ed Bastian. „Postupem času nás to bude všechny stát víc. Je to nicméně správný přístup, který musíme zvolit,“ uvedl pro BBC.
Mnohé letecké a palivové společnosti do SAF již investují. Usilují také o přeměnu potravinového odpadu na letecké palivo, snaží se čistit vzduch od oxidu uhličitého. To však v takovém množství stojí více než tradiční trysková paliva.
Letectví momentálně představuje pouhá 2,5 % celosvětových emisí uhlíku. Podle vlády USA se má ovšem celosvětová poptávka po leteckém palivu do roku 2050 více než zdvojnásobit.
Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) má oproti době před pandemií počet osobních letů do roku 2050 vyskočit z 4,5 miliardy na 10 miliard. Generální ředitel IATA Willie Walsh řekl BBC, že ačkoli je výroba speciálních leteckých paliv velkou výzvou, lze toho díky správné spolupráci vlády a průmyslu docílit.
„V posledních desetiletích jsme byli svědky podobné expanze ve vývoji solární a větrné energie,“ připomněl Walsh a naznačil, že snížení emisí v letectví je jen další podobnou etapou.
Zajisté nic není nemožné. Profesor energetiky a dopravy na University College London Andreas Schafer se však pozastavuje nad tím, že se to dotkne financí všech, kteří budou chtít leteckou dopravu využívat. Budou k tomu dle jeho slov zapotřebí ne miliardy, ale dokonce biliony dolarů.
Ekologická organizace Greenpeace ustanovení summitu COP26 napadá. Prý jde o podvod
Podle předběžných výsledků průzkumu profesorova týmu by se ceny letenek musely zvýšit o 10 až 20 procent, aby pokryly potřebné náklady. Ozývá se i organizace Greenpeace, která ve své kampani nazývá ekologickou dohodu ,bezostyšným greenwashingem‘, což jsou dezinformace šířené organizací za účelem prezentovat environmentálně zodpovědný veřejný obraz sama sebe.
„Tato dohoda je plná podvodů v podobě kompenzací a přehnaného optimismu ohledně takzvaných ‚udržitelných leteckých paliv‘ a budoucích návrhů letadel,“ říká Klara Maria Schenk z Greenpeace. „Ale chybí jedna věc, která je potřeba k dosažení cíle omezit nárůst teploty na 1,5 °C. Tou je hmatatelné upřednostnění zeleného cestování a omezení letů,“ uvádí.
To se částečně dařilo během pandemie. Mnoho podniků a jednotlivců výrazně zmenšilo svou uhlíkovou stopu. Ed Bastian je však přesvědčen, že počet letů se vrátí na úroveň před pandemií.