Vztahy mezi Elonem Muskem a administrativou Donalda Trumpa ochladly. Hlavní důvod? Nová vlna cel a výrok jednoho z prezidentových nejvěrnějších poradců. Výbušná výměna názorů mezi dvěma klíčovými postavami republikánského křídla odhaluje hlubší spory uvnitř americké vlády i napětí mezi byznysem a politikou.
Peter Navarro, poradce pro obchod a průmyslový rozvoj, označil Teslu za „montážní firmu“, nikoliv výrobce. V rozhovoru pro CNBC řekl: „Není to výrobce aut – je to montovna,“ a dodal, že firma „ve velké míře spoléhá na zahraniční díly“. Podle něj by měly být tyto součástky vyráběny v budoucnu v USA.
Elon Musk and Trump’s tariff advisor Peter Navarro are now fighting publicly, with Navarro attacking Tesla and Musk calling Navarro a “moron” who’s “dumber than a sack of bricks.” pic.twitter.com/vqagS28f5h
— No Lie with Brian Tyler Cohen (@NoLieWithBTC) April 8, 2025
Musk si v reakci nebral servítky
Elon Musk na sociální síti X odpověděl sérií ostrých výroků. Navarrovi vzkázal, že je „opravdu blbec“ a „hloupější než pytel cihel“. V jiném příspěvku ho označil jako „Peter Retarrdo“. Zdůraznil, že Tesla vyrábí většinu komponent v USA, a odkázal na studii Kelley Blue Book z roku 2023. V ní se píše, že vozy Tesla mají nejvyšší podíl amerických dílů mezi automobilkami.
Musk napsal: „Podle jakékoli definice je Tesla nejvíce vertikálně integrovaný výrobce aut v Americe s nejvyšším podílem dílů z USA.“
Tento konflikt ukazuje, že ani uvnitř Trumpova týmu nepanuje jednotný názor na ekonomické směřování země. Ministr financí Scott Bessent dokonce odletěl na Floridu, aby prezidenta přesvědčil ke změně strategie. Obavy z dopadu cel na trhy i americké výrobce se stupňují.
Navarro je dlouholetý zastánce tvrdé obchodní politiky a jeden z hlavních autorů Trumpovy celní strategie. Stejně jako prezident hájí cla snahou o obnovu americké výroby. Během rozhovoru uvedl: „Dostaneme se do bodu, kdy Amerika zase bude něco vyrábět, mzdy porostou a zisky také.“
Musk však varuje, že aktuální politika ohrožuje dodavatelské řetězce i konkurenceschopnost. Analytik Dan Ives řekl, že „cla v současné podobě poškodí Teslu, celý dodavatelský řetězec i její globální působení“.
Celní politika znovu ukázala napětí mezi podnikatelským světem a politickým vedením. Musk, který dříve s kroky administrativy většinou souhlasil, teď mluví o „méně protekcionismu a více svobodného trhu“. Bílý dům se k ostré výměně názorů zatím staví zdrženlivě.