Od soboty se ve Francii nesmí prodávat okurky, mrkve, banány či pórky v plastových obalech. Zákon je součástí několikaletého programu Macronovy vlády s cílem vyřadit plasty. Ekologické organizace vyzývají dle The Guardian ostatní země, aby Francii následovaly.
Okurky, pomeranče či mrkev už ve Francii od začátku roku 2022 nekoupíte zabalené v plastových obalech. Kolem 30 druhů ovoce a zeleniny totiž dle nového zákona, který vstoupil v platnost na Nový rok, nesmí být v plastu.
Tamní ministerstvo životního prostředí v prohlášení uvedlo, že v našem každodenním životě používáme „nehorázné množství jednorázových plastů“, a že cílem nového zákazu je právě „snížit používání plastů na jedno použití a podpořit jejich nahrazení jinými materiály nebo opakovaně použitelnými a recyklovatelnými obaly“. Prezident Emmanuel Macron označil zákaz za „skutečnou revoluci“.
Dle Macrona to ukazuje závazek země postupně vyřadit plasty na jedno použití do roku 2040 a Francie se tímto zákonem ujímá celosvětového vedení.
Zeleninu či ovoce zabalené v plastu tak nyní nemohou prodávat jak supermarkety, tak další obchody. Přitom do současné chvíle byla dle odhadů takto prodávána v zemi více než třetina ovoce a zeleniny.
Zákaz se týká známých okurek balených jednotlivě do plastu, ale i paprik, cuket, lilků, hrušek, citronů, pomerančů, kiwi či banánů balených do samostatných plastových sáčků.
Výjimku budou mít velká balení a krájené ovoce
Nicméně bude existovat výjimka. A to v případě, že se bude jednat o balení nad 1,5 kilogramu nebo o nakrájené a zpracované ovoce.
Co je ještě v budoucnu potřeba vyřešit, je ovoce jako jsou například borůvky nebo maliny. Těch se zákaz prozatím netýká a je poskytnuta delší lhůta, aby producenti našli alternativy k plastu. Během dalších čtyř let, do roku 2026, budou ale plastové obaly postupně odstraněny u veškerého celého ovoce a zeleniny, dodává deník.
„Dávat některým druhům ovoce a zeleniny více času je trochu škoda. Nastala klimatická nouze. Lidé si uvědomují, že je třeba v této otázce urychleně jednat,“ uvedla pro deník Moïra Tourneur, manažerka nevládní organizace Zero Waste France. Na seznamu vyňatého ovoce jsou totiž také například zelené fazolky, broskve a meruňky, které se mnohdy již běžně prodávají volně.
V minulém roce Francie zakázala plastová brčka, kelímky a příbory, a polystyrenové krabice s sebou. Letošní rok budou pak také například veřejná prostranství nucena zajistit vodní fontány, aby se omezilo používání plastových lahví. Restaurace rychlého občerstvení v roce 2022 pak nebudou moci nabízet bezplatné plastové hračky, dodává BBC.
V příštím roce se přidá Španělsko
Ekologičtí aktivisté ale i rozlobení lidé, kteří se nad absurditou některých plastových obalů pozastavují na sociálních sítích, lobují za podobná pravidla i v ostatních zemích. Dle nich zbytečné plastové obaly způsobují škody na životním prostředí.
Kupříkladu Španělsko zavede zákaz plastových obalů na ovoce a zeleninu od roku 2023. Chtějí totiž umožnit podnikům najít alternativní řešení.
V samotné Francii se dle odhadů v roce 2021 prodalo 37 % ovoce a zeleniny zabalené v plastových obalech. Zákaz by nyní dle vlády měl snížit množství jednorázových plastových obalů o více než 1 miliardu kusů ročně.
59 % Britů si dle červnového průzkumu Friends of the Earth a City to Sea myslí, že supermarkety a značky nedělají dost pro to, aby nabízely výrobky, které lze znovu naplnit, opakovaně použít nebo které neobsahují obaly, dodává The Guardian.
Více než 2 miliony lidí pak podepsaly petici Světového fondu na ochranu přírody (WWF). Ta světové vlády vyzývá, aby zastavily krizi znečištění plasty. WWF France uvedla dle deníku, že je důležité nový zákon přivítat jako „pozitivní krok správným směrem“. Je však třeba udělat více práce, aby se skoncovalo se znečištěním plasty, dodala organizace.
„Jsme ještě velmi daleko od ekonomiky bez plastů a od všech kroků potřebných k vymýcení znečištění plasty,“ uvedl Pierre Cannet z WWF France.
Ozývají se nicméně i oponenti, že je to moc rychlé a prodejci se nemohou přizpůsobit, či, že prodej volného ovoce je komplikovaný, neboť mnoho zákazníků se ovoce dotýká a lidé nechtějí, aby se jejich ovoce dotýkali jiní zákazníci.