Společnost Nike Inc. oznámila významný krok zaměřený na řešení přetrvávajících problémů, a to odchod generálního ředitele Johna Donahoea do důchodu. Dojde k němu již příští měsíc.
Toto rozhodnutí přichází v době, kdy společnost čelí rostoucí konkurenci novějších značek a změnám v chování spotřebitelů, které přispěly k poklesu tržeb. Funkci generálního ředitele převezme Elliott Hill, zkušený manažer společnosti Nike, což pro sportovního giganta znamená zásadní okamžik.
Problémy společnosti Nike jsou v letošním roce stále zřetelnější. Hodnota jejích akcií výrazně poklesla o 24 procent, a to i přes 9procentní nárůst po oznámení vedení společnosti. Analytici tento pokles přičítají stagnaci tržeb a odklonu od zbytných výdajů spotřebitelů, kteří nyní dávají přednost základnímu zboží a zážitkovým nákupům, jako je cestování a zábava, před drahým sportovním vybavením. Tržby společnosti se v posledním čtvrtletí nezměnily. Prognózy naznačují možný 10procentní pokles v nadcházejícím čtvrtletí. Ikonické produktové řady nadále slábnou.
Nike's CEO John Donahoe is stepping down and will be replaced by longtime Nike veteran Elliott Hill effective October 14. Stay tuned for updates. pic.twitter.com/OBwNu2awou
— Complex Sneakers (@ComplexSneakers) September 19, 2024
Přechod na přímý prodej měl negativní dopad
Donahoeovo odvolání je signálem pro inovaci a revitalizaci. Analytici jako Brian Nagel ze společnosti Oppenheimer poznamenali, že výběr Elliotta Hilla odráží vážné odhodlání představenstva společnosti Nike zahájit obrat. „To signalizuje mnohem významnější závazek představenstva společnosti Nike podniknout obrat,“ poznamenal Nagel. Zdůraznil Hillovu rozsáhlou praxi ve společnosti od roku 1988 jako bývalého prezidenta pro spotřebitele a trh.
V posledních letech se strategie společnosti Nike zaměřená na zefektivnění distribučních kanálů setkala s neúspěchy. Společnost se rozhodla drasticky omezit svá maloobchodní partnerství a přešla na přímý prodej většího množství výrobků prostřednictvím vlastních platforem. Cílem tohoto přístupu bylo maximalizovat ziskovost. Při přímém prodeji se údajně dosahuje více než dvojnásobných zisků ve srovnání s velkoobchodem. Náhlá změna však poškodila přístup zákazníků a celkový prodej.
Analytik Neil Saunders ze společnosti GlobalData Retail poznamenal: „Nike zašel příliš daleko a podcenil význam maloobchodních prodejců třetích stran.“ Poukázal na nedávné rozhodnutí společnosti obnovit některá dříve přerušená maloobchodní partnerství.
Širší trh se sportovním oblečením je vystaven podobným tlakům. Hlavní hráči jako Lululemon a Under Armour se potýkají s vlastním poklesem akcií o 46 procent, resp. 8 procent. Při přípravě na tuto změnu ve vedení se Nike zaměří na oživení značky a řešení vyvíjejících se preferencí moderních spotřebitelů, což může v konečném důsledku určit budoucí trajektorii této ikonické společnosti.