Mladí lidé v Japonsku jsou střízliví, což je něco, co chtějí místní úřady změnit. Národní daňová agentura vyhlásila kreativní soutěž, v níž Japonci vymýšlejí, jak tento trend zvrátit. Nedostatečný zájem o alkoholické nápoje totiž vedl k nižším příjmům z daně za lihoviny. Informují o tom stanice BBC a CNN.
Mladí Japonci pijí méně alkohol než jejich rodiče, píše server BBC News. Národní daňová agentura proto přišla s kampaní, s níž chce mladší generace ke konzumaci alkoholu a podpoře japonské ekonomiky motivovat.
Kampaň se jmenuje „Sake Viva“. Jedná se o soutěž, v níž mohou osoby od 20 do 39 let vymýšlet, jak o alkoholické nápoje probudit zájem. V soutěži mohou přinášet podnikatelské nápady a mají možnost nastartovat v tomto segmentu poptávku, ať už se jedná o rýžové saké, pálenku Šóčú, whisky či víno.
Japan government authorities are hoping artificial intelligence can be harnessed to encourage young people to drink more alcohol. Desperate times require desperate measures. https://t.co/1eRRUVwvLJ
— Horace Dediu (@asymco) August 18, 2022
Japan government authorities are hoping artificial intelligence can be harnessed to encourage young people to drink more alcohol. Desperate times require desperate measures. https://t.co/1eRRUVwvLJ
— Horace Dediu (@asymco) August 18, 2022
Agentura zájemce žádá, aby vymysleli propagaci, branding a dokonce nejmodernější plány zahrnující umělou inteligenci. Své nápady mohou zasílat do konce září.
Japonská média však upozornila na kontroverzi kolem této myšlenky. Zatímco někteří lidé začali online zveřejňovat nápady, jiným se nelíbí, že agentura propaguje nezdravý návyk.
„Děláš si ze mě srandu? Držet se od alkoholu dál je dobrá věc,“ napsal podle webu CNN jeden uživatel na Twitteru. Jiní lidé zase poukazují na to, že je nevhodné, aby vládní agentura povzbuzovala mladé lidi v pití alkoholu. Kampaň podle nich navíc nezohledňuje zdravotní rizika pro osoby bojující s alkoholismem.
Japonsko stárne a nepije
Japonsko se potýká s poklesem prodeje alkoholu kvůli novým návykům lidí vzniklých během pandemie nemoci covid-19 a stárnutí populace. Téměř třetina japonské populace (29 procent) je ve věku 65 let a více. To je největší podíl na světě. Webová stránka kampaně uvádí, že trh s alkoholem v Japonsku se kvůli tomu zmenšuje.
Podle nedávných dat agentury pili Japonci v roce 2020 méně než v roce 1995. Čísla klesají z ročního průměru ze 100 litrů na 75 litrů na dospělého.
The government’s solution? Launch a contest to find new ways to encourage young people to drink more.https://t.co/pfRTWduH10
— CNN Philippines (@cnnphilippines) August 18, 2022
Deník The Japan Times uvedl, že daň za alkohol tvořila v roce 1980 pět procent celkových příjmů. V roce 2020 to bylo jen 1,7 procenta.
Oživení japonské ekonomiky je po přísných pandemických opatřeních pomalejší, než se očekávalo, píše CNN. Brzdí jej rostoucí inflace způsobená válkou na Ukrajině a dalším případům covidu-19.