Startupy autonomních vozidel získaly desítky miliard dolarů na základě slibů, že vyvinou skutečně samořídící auta. Průmysloví manažeři a odborníci však tvrdí, že mohou být trvale potřeba vzdálení lidští dozorci, aby pomohli robotickým řidičům v nesnázích. Článek přinesla agentura Reuters či server Tech Startups.
Server Tech Startups uvádí, že ústřední premisa autonomních vozidel byla, že počítače a umělá inteligence dramaticky sníží nehody způsobené lidskou chybou. Ta řídila velkou část výzkumu a investic.
Má to ale háček: Vyrábět robotická auta, která mohou řídit bezpečněji než lidé, je nesmírně obtížné, protože softwarové systémy s vlastním řízením jednoduše postrádají schopnost lidí rychle předvídat a vyhodnocovat rizika. Zvláště když se setkají s neočekávanými incidenty nebo „mezními případy“, uvedla agentura Reuters s odkazem na rozhovory s odborníky z oboru.
Truly autonomous cars may be impossible without helpful human touch – https://t.co/k6VaG1J08j
— Investing.com News (@newsinvesting) September 19, 2022
Dispečeři autonomních vozidel
„Moje otázka by zněla: ‚Proč?‘,“ odpověděl Kyle Vogt, generální ředitel Cruise, jednotky General Motors, na otázku, zda vidí horizont, kdy by vzdálení lidští dozorci mohli být odstraněni z provozu autonomních vozidel.
„Mohu svým zákazníkům poskytnout klid, protože vím, že je tam vždy člověk, který jim v případě potřeby pomůže,“ řekl Vogt. „Nevím, proč bych se toho chtěl někdy zbavit.“
Je to poprvé, co Cruise uznal dlouhodobou potřebu vzdálených lidských operátorů.
Podobně jako dispečeři letového provozu by takoví lidští dozorci mohli sedět desítky stovek kilometrů daleko a sledovat videa z více autonomních vozidel. Mohou mít volant a být připraveni zakročit a zastavit robotické řidiče v pohybu.
Společnosti Alphabet Inc Waymo a Argo, které podporují Ford Motor Co a Volkswagen AG, odmítly na stejnou otázku odpovědět.
Pochybnosti narůstají
GM tento měsíc stáhla a aktualizovala software v 80 samořízených vozidlech Cruise po červnové nehodě v San Franciscu, která si vyžádala dva zraněné. Americké bezpečnostní úřady uvedly, že stažený software může „nesprávně předpovědět“ dráhu přijíždějícího vozidla. Cruise však uvedl, že neobvyklý scénář se po aktualizaci nebude opakovat.
U některých vyvolává myšlenka, že by zde mohli zůstat lidští dozorci, celkové pochybnosti o technologii.
Elon Musk: „Vývoj byl náročnější, než jsem předpokládal„
V roce 2018 společnost GM požádala americkou vládu o schválení plně autonomního vozu bez volantu, brzdového nebo plynového pedálu. To mělo vstoupit do její komerční flotily pro sdílenou jízdu v roce 2019. Toto vozidlo, Cruise Origin, se nyní nemá začít vyrábět dříve než na jaře 2023.
V roce 2019 generální ředitel společnosti Tesla Inc Elon Musk slíbil milion robotických vozidel „příští rok určitě“. A to přesto, že nabídka jeho společnosti „Full Self Driving“ byla kritizována, protože její vozy nejsou schopny řídit samy bez člověka v pozadí.
V červnovém rozhovoru na YouTube Musk řekl, že vývoj samořídících aut byl „daleko těžší, než i původně myslel“. Ale když byl požádán o časový plán, řekl, že Tesla by to mohla stihnout „letos“.
Nesplněný příslib skutečné autonomie zvýšil podíl na průmyslu autonomních vozidel.
„Pokud tyto společnosti během příštích dvou let neuspějí, nebudou už existovat,“ řekl Mike Wagner, generální ředitel společnosti Edge Case Research, která pomáhá společnostem posuzovat, řídit a pojistit rizika.