3 C
Czech
Sobota 13. prosince 2025
TechnologiePlně autonomní vozidla? Pravděpodobně nemožné

Plně autonomní vozidla? Pravděpodobně nemožné

Startupy autonomních vozidel získaly desítky miliard dolarů na základě slibů, že vyvinou skutečně samořídící auta. Průmysloví manažeři a odborníci však tvrdí, že mohou být trvale potřeba vzdálení lidští dozorci, aby pomohli robotickým řidičům v nesnázích. Článek přinesla agentura Reuters či server Tech Startups.

Server Tech Startups uvádí, že ústřední premisa autonomních vozidel byla, že počítače a umělá inteligence dramaticky sníží nehody způsobené lidskou chybou. Ta řídila velkou část výzkumu a investic.

Má to ale háček: Vyrábět robotická auta, která mohou řídit bezpečněji než lidé, je nesmírně obtížné, protože softwarové systémy s vlastním řízením jednoduše postrádají schopnost lidí rychle předvídat a vyhodnocovat rizika. Zvláště když se setkají s neočekávanými incidenty nebo „mezními případy“, uvedla agentura Reuters s odkazem na rozhovory s odborníky z oboru.

Dispečeři autonomních vozidel

„Moje otázka by zněla: ‚Proč?‘,“ odpověděl Kyle Vogt, generální ředitel Cruise, jednotky General Motors, na otázku, zda vidí horizont, kdy by vzdálení lidští dozorci mohli být odstraněni z provozu autonomních vozidel.

„Mohu svým zákazníkům poskytnout klid, protože vím, že je tam vždy člověk, který jim v případě potřeby pomůže,“ řekl Vogt. „Nevím, proč bych se toho chtěl někdy zbavit.“

Je to poprvé, co Cruise uznal dlouhodobou potřebu vzdálených lidských operátorů.

Podobně jako dispečeři letového provozu by takoví lidští dozorci mohli sedět desítky stovek kilometrů daleko a sledovat videa z více autonomních vozidel. Mohou mít volant a být připraveni zakročit a zastavit robotické řidiče v pohybu.

Společnosti Alphabet Inc Waymo a Argo, které podporují Ford Motor Co a Volkswagen AG, odmítly na stejnou otázku odpovědět.

Pochybnosti narůstají

GM tento měsíc stáhla a aktualizovala software v 80 samořízených vozidlech Cruise po červnové nehodě v San Franciscu, která si vyžádala dva zraněné. Americké bezpečnostní úřady uvedly, že stažený software může „nesprávně předpovědět“ dráhu přijíždějícího vozidla. Cruise však uvedl, že neobvyklý scénář se po aktualizaci nebude opakovat.

U některých vyvolává myšlenka, že by zde mohli zůstat lidští dozorci, celkové pochybnosti o technologii.

Elon Musk: „Vývoj byl náročnější, než jsem předpokládal

V roce 2018 společnost GM požádala americkou vládu o schválení plně autonomního vozu bez volantu, brzdového nebo plynového pedálu. To mělo vstoupit do její komerční flotily pro sdílenou jízdu v roce 2019. Toto vozidlo, Cruise Origin, se nyní nemá začít vyrábět dříve než na jaře 2023.

V roce 2019 generální ředitel společnosti Tesla Inc Elon Musk slíbil milion robotických vozidel „příští rok určitě“. A to přesto, že nabídka jeho společnosti „Full Self Driving“ byla kritizována, protože její vozy nejsou schopny řídit samy bez člověka v pozadí.

V červnovém rozhovoru na YouTube Musk řekl, že vývoj samořídících aut byl „daleko těžší, než i původně myslel“. Ale když byl požádán o časový plán, řekl, že Tesla by to mohla stihnout „letos“.

Nesplněný příslib skutečné autonomie zvýšil podíl na průmyslu autonomních vozidel.

„Pokud tyto společnosti během příštích dvou let neuspějí, nebudou už existovat,“ řekl Mike Wagner, generální ředitel společnosti Edge Case Research, která pomáhá společnostem posuzovat, řídit a pojistit rizika.

Reklama

Doporučujeme

Krypto podvodník Do Kwon odsouzen k 15 letům vězení za krach kryptoměny v hodnotě 40 miliard dolarů

Americký soud poslal Do Kwona na 15 let do vězení za podvod, který připravil investory o zhruba 40 miliard dolarů. Jihokorejský podnikatel stál za kryptoměnami TerraUSD a Luna, jejichž pád v roce 2022 otřásl celým kryptotrhem.

Disney spojilo síly s OpenAI

Disney uzavřelo zásadní dohodu s OpenAI. Její ikoničtí hrdinové se přesunou do nástrojů generativní umělé inteligence a fanoušci je budou moci vkládat do vlastních videí a obrázků. Krok otevírá obrovský trh, ale zároveň vzbuzuje obavy v celém kreativním průmyslu.

Magazín Time ocenil tvůrce umělé inteligence titulem Osobnost roku 2025

Rok 2025 potvrdil, že umělá inteligence hýbe světem i byznysem. Magazín Time proto udělil titul Osobnost roku skupině, která tuto změnu řídí – tvůrcům nejpokročilejších AI modelů. Jejich práce zasáhla ekonomiku, politiku i každodenní život miliard lidí.

Fed pravděpodobně sníží úrokovou sazbu. Co však přijde dál?

Americký Fed míří k dalšímu snížení úroků a trhy netrpělivě sledují, jaký kurz nastaví pro příští rok. Investoři počítají s poklesem o 25 bazických bodů, ale skutečné drama se odehrává v pozadí. Záleží, co řekne Jerome Powell o dalším vývoji měnové politiky.

Stávky ve Starbucks sílí, baristé po čtyřech letech stále čekají na první smlouvu

Starbucks čelí největší odborové krizi ve své historii. Baristé v USA už týdny stávkují a k jejich protestům se nově připojují i pracovníci z dalších deseti zemí. Spor o mzdy, směny a pracovní podmínky se vleče čtyři roky a brzdí ho neúspěšná jednání o první kolektivní smlouvě.

EU zahájila vyšetřování Google kvůli využívání obsahu pro umělou inteligenci

Evropská komise spustila rozsáhlé antimonopolní řízení, které má prověřit, zda Google při vývoji svých nástrojů umělé inteligence nepoškozuje vydavatele, tvůrce na YouTube a konkurenci. Spor může zásadně ovlivnit pravidla pro provozování AI služeb i celé digitální podnikání v Evropě.

Trump dal Nvidii zelenou k prodeji pokročilých čipů pro umělou inteligenci do Číny

Spojené státy mění přístup k exportu pokročilých AI technologií. Prezident Donald Trump oznámil, že umožní společnosti Nvidia prodávat do Číny čipy H200, a to za přísných podmínek a s vysokým poplatkem pro americkou vládu. Rozhodnutí může ovlivnit vztahy velmocí i rovnováhu na trhu s čipy.

Pegasus Airlines kupují Smartwings

Turecký nízkonákladový dopravce Pegasus Airlines kupuje českou společnost Smartwings i s mateřskou firmou České aerolinie. Obchod za 154 milionů eur má změnit rozložení sil na evropském trhu.

Společnost Magnum vstoupila na burzu a testuje chuť investorů

Magnum Ice Cream Company má za sebou svůj první samostatný obchodní den. V Amsterdamu otevřela pod očekáváním, ale stala se největším samostatným zmrzlinovým hráčem na světě. Firma věří, že jí samostatnost dodá rychlost a fokus. Investoři řeší něco úplně jiného: zdravý životní styl, drahé oddělení od Unileveru a fakt, že v roce 2026 nepřijde žádná dividenda.

IKEA otevřela první obchod na Novém Zélandu a hned první den padaly rekordy

IKEA po letech čekání otevřela první prodejnu na Novém Zélandu. V Aucklandu se z toho stala událost, na kterou přišel i premiér Christopher Luxon. Značka slibuje další expanzi v regionu a zároveň připomíná, že její nábytek často spojuje celý svět stejnou zkouškou trpělivosti.

Apple zažívá největší otřes ve vedení od roku 2011

Apple se v posledních týdnech rychle přeskupuje na vrcholu. Odchody se řetězí napříč AI, designem, právem, provozem i agendou životního prostředí. Meta navíc přetahuje lidi přímo z Cupertino a sílí debata o tom, kdy skončí Tim Cook.

EU udělila síti X pokutu 120 milionů eur kvůli modrým fajfkám a reklamám

Evropská komise potrestala sociální síť X pokutou 120 milionů eur. Vadí jí způsob, jak X pracuje s modrým odznakem, reklamním archivem i přístupem výzkumníků k datům. Podle Bruselu jde o první sankci za porušení pravidel Digitálního aktu o službách.

IndiGo čelí největší provozní krizi. Tisíce cestujících uvízly na letištích

Indie zažívá jeden z největších leteckých kolapsů posledních let. Největší domácí dopravce IndiGo ruší denně stovky letů a nedokáže stabilizovat provoz. Chaos zasáhl letiště napříč zemí a odhalil slabiny v řízení posádek i přípravu na nová pilotní pravidla.

Paramount zpochybňuje průběh aukce Warner Bros

Napětí kolem prodeje Warner Bros. sílí. Paramount tvrdě napadl postup vedení WBD a obvinil ho z nadržování jednomu zájemci. Do hry vstoupily i zprávy o náklonnosti managementu k nabídce Netflixu, která podle médií získává náskok.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama