1.6 C
Czech
Úterý 25. listopadu 2025
TechnologiePlně autonomní vozidla? Pravděpodobně nemožné

Plně autonomní vozidla? Pravděpodobně nemožné

Startupy autonomních vozidel získaly desítky miliard dolarů na základě slibů, že vyvinou skutečně samořídící auta. Průmysloví manažeři a odborníci však tvrdí, že mohou být trvale potřeba vzdálení lidští dozorci, aby pomohli robotickým řidičům v nesnázích. Článek přinesla agentura Reuters či server Tech Startups.

Server Tech Startups uvádí, že ústřední premisa autonomních vozidel byla, že počítače a umělá inteligence dramaticky sníží nehody způsobené lidskou chybou. Ta řídila velkou část výzkumu a investic.

Má to ale háček: Vyrábět robotická auta, která mohou řídit bezpečněji než lidé, je nesmírně obtížné, protože softwarové systémy s vlastním řízením jednoduše postrádají schopnost lidí rychle předvídat a vyhodnocovat rizika. Zvláště když se setkají s neočekávanými incidenty nebo „mezními případy“, uvedla agentura Reuters s odkazem na rozhovory s odborníky z oboru.

Dispečeři autonomních vozidel

„Moje otázka by zněla: ‚Proč?‘,“ odpověděl Kyle Vogt, generální ředitel Cruise, jednotky General Motors, na otázku, zda vidí horizont, kdy by vzdálení lidští dozorci mohli být odstraněni z provozu autonomních vozidel.

„Mohu svým zákazníkům poskytnout klid, protože vím, že je tam vždy člověk, který jim v případě potřeby pomůže,“ řekl Vogt. „Nevím, proč bych se toho chtěl někdy zbavit.“

Je to poprvé, co Cruise uznal dlouhodobou potřebu vzdálených lidských operátorů.

Podobně jako dispečeři letového provozu by takoví lidští dozorci mohli sedět desítky stovek kilometrů daleko a sledovat videa z více autonomních vozidel. Mohou mít volant a být připraveni zakročit a zastavit robotické řidiče v pohybu.

Společnosti Alphabet Inc Waymo a Argo, které podporují Ford Motor Co a Volkswagen AG, odmítly na stejnou otázku odpovědět.

Pochybnosti narůstají

GM tento měsíc stáhla a aktualizovala software v 80 samořízených vozidlech Cruise po červnové nehodě v San Franciscu, která si vyžádala dva zraněné. Americké bezpečnostní úřady uvedly, že stažený software může „nesprávně předpovědět“ dráhu přijíždějícího vozidla. Cruise však uvedl, že neobvyklý scénář se po aktualizaci nebude opakovat.

U některých vyvolává myšlenka, že by zde mohli zůstat lidští dozorci, celkové pochybnosti o technologii.

Elon Musk: „Vývoj byl náročnější, než jsem předpokládal

V roce 2018 společnost GM požádala americkou vládu o schválení plně autonomního vozu bez volantu, brzdového nebo plynového pedálu. To mělo vstoupit do její komerční flotily pro sdílenou jízdu v roce 2019. Toto vozidlo, Cruise Origin, se nyní nemá začít vyrábět dříve než na jaře 2023.

V roce 2019 generální ředitel společnosti Tesla Inc Elon Musk slíbil milion robotických vozidel „příští rok určitě“. A to přesto, že nabídka jeho společnosti „Full Self Driving“ byla kritizována, protože její vozy nejsou schopny řídit samy bez člověka v pozadí.

V červnovém rozhovoru na YouTube Musk řekl, že vývoj samořídících aut byl „daleko těžší, než i původně myslel“. Ale když byl požádán o časový plán, řekl, že Tesla by to mohla stihnout „letos“.

Nesplněný příslib skutečné autonomie zvýšil podíl na průmyslu autonomních vozidel.

„Pokud tyto společnosti během příštích dvou let neuspějí, nebudou už existovat,“ řekl Mike Wagner, generální ředitel společnosti Edge Case Research, která pomáhá společnostem posuzovat, řídit a pojistit rizika.

Reklama

Doporučujeme

Prodej automobilů v Evropě v říjnu vzrostl o 4,9 procent, uvádí ACEA

Evropské automobilky po náročném roce nabírají dech. Říjnová čísla ukazují růst prodejů, silnější nástup elektromobilů i návrat důvěry v klíčových zemích. Přesto zůstává trh vzdálený jistotám před pandemií.

Semaglutid v Alzheimerových studiích propadl. Novo Nordisk čelí další ráně

Hodně očekávání, málo výsledků. Semaglutid, látka známá z léků Ozempic a Wegovy, neprokázal v rozsáhlých klinických studiích schopnost zpomalit Alzheimerovu chorobu. Pro Novo Nordisk jde o nepříjemné zjištění v době, kdy firma čelí tlakům investorů i sílící konkurenci.

USA požadují od EU „vyvážená“ digitální pravidla, než sníží cla na ocel

Spojené státy požadují po Evropské unii úpravu digitálních pravidel, pokud chce dosáhnout snížení amerických cel na ocel a hliník. Washington předal tento vzkaz při jednání v Bruselu, kde unijní ministři tlačili na realizaci dohody z července. EU chce snížení 50procentní sazby na ocel a rozšíření seznamu zboží s nižšími sazbami. USA však čekají na krok druhé strany.

Trump tlačí na levnější hypotéky a Američané sahají po riskantních variantách

Vysoké úrokové sazby tlačí Američany k netradičním a rizikovějším hypotékám. Rostou počty ARM úvěrů, politici mluví o padesátiletých splatnostech a trh zkouší přenositelné či převoditelné půjčky. Levnější měsíční splátky ale často znamenají vyšší nejistotu i dlouhodobější zadlužení

Saúdská rozhodnutí přitahují nejvlivnější lídry světa

Rijád znovu ukázal, že patří mezi centra, kde se dnes rozhoduje o směru technologií i světové ekonomiky. Setkání nejbohatšího muže planety, šéfa nejhodnotnější firmy a saúdských představitelů vyvolalo otázky, ale i jasný signál, že země chce stát v čele příští technologické éry. A americké společnosti v tom vidí šanci, která se neodmítá.

Reeves stojí před největší zkouškou. Musí zalepit rozpočet a uklidnit trhy

Británie míří do nejtěžšího rozpočtu za poslední roky. Rachel Reeves bojuje o politické přežití, důvěru trhů i voličů. Plány jí spadly pod stůl jen pár dní před představením, uvnitř strany sílí napětí a státní finance potřebují desítky miliard. Z chystaného uklidnění se stal boj o autoritu.

YouTube mění pravicovou reklamu ve výnosný byznys

YouTube se stal nejvýkonnější reklamní arénou americké pravice. Populární konzervativní podcasty propojují politiku, identitu a osobní loajalitu s nejběžnějšími produkty. Influenceři tak prodávají nejen zboží, ale i příslušnost. A firmy zjišťují, že tato směs funguje lépe než klasická reklama.

Eli Lilly jako první farmaceutická firma překročila hodnotu jednoho bilionu dolarů

Farmaceutická skupina Eli Lilly vstoupila do exkluzivního klubu firem s valuací přes jeden bilion dolarů. Za prudkým růstem stojí rekordní poptávka po lécích na obezitu a diabetes, které během dvou let překreslily mapu celého zdravotnického trhu.

Walmart mění burzu. Největší americký řetězec míří na Nasdaq

Walmart vstupuje do zásadní fáze své transformace. Firma překvapila trh oznámením, že po více než padesáti letech opustí New York Stock Exchange a přesune své akcie na Nasdaq. Tah přichází ve chvíli, kdy společnost hlásí mimořádně silný růst tržeb a dává jasně najevo, že budoucnost vidí v technologiích, automatizaci a umělé inteligenci.

Akcie Nvidie po zveřejnění čtvrtletních výsledků rostou

Nvidia znovu rozhýbala trhy. Firma oznámila skvělé výsledky za třetí čtvrtletí a trh reagoval prudkým růstem ceny akcií. Přestože se kolem umělé inteligence mluví o možné bublině, generální ředitel Jensen Huang tvrdí, že realita je jiná.

Proč se Západu nedaří zaplnit mezeru v oblasti vzácných zemin

Západ chce postavit vlastní řetězec „od dolu po magnet“ a zbavit se závislosti na Číně. Uvízl ale na nejužším hrdle celého systému: nedostatku těžkých vzácných zemin, hlavně dysprosia a terbia, bez kterých se neobejdou moderní motory, zbraně ani větrné elektrárny.

Cloudflare vyřadilo část internetu z provozu

Masivní technický problém u jednoho z největších poskytovatelů internetové infrastruktury způsobil krátkodobý kolaps stovek populárních webů. Uživatelé se nedostali k běžným službám a firmy musely čekat, až se síť postupně obnoví. Událost znovu ukázala, jak citlivé je propojení digitálního světa na několik klíčových hráčů.

Bitcoin se propadl pod 90 000 dolarů, poprvé za sedm měsíců

Bitcoin poprvé po sedmi měsících klesl pod hranici 90 tisíc dolarů. Investoři začínají couvat, likvidita slábne a nálada na trzích se rychle mění. Kryptoměny tak znovu potvrzují, že i po rekordních maximech stačí pár týdnů k prudkému obratu.

Emirates rozšiřují flotilu a tlačí na vývoj větších dálkových letadel

Dubaj se znovu stává centrem leteckého světa. Emirates oznámily obří nákup 65 Boeingů 777 9 a potvrdily ambice dál dominovat dálkové dopravě. Zájem o létání přes jejich globální uzel dál roste a aerolinka využívá rekordních zisků k dalšímu rozšíření sítě.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama