Největší výrobce šperků na světě v úterý oznámil posun k etičtějšímu a udržitelnějšímu podnikání. Značka Pandora nadále nebude pro své výrobky využívat těžené diamanty, ale pouze ty vyrobené v laboratořích. Chce tím reflektovat poptávku zákazníků, kteří nechtějí kupovat diamanty s rizikem, že při jejich těžení byla porušena lidská práva. Uvedl to server BBC. Taková produkce je ale zároveň levnější a tedy dostupnější.
Šéf značky Pandora Alexander Lacik při úterním oznámení dodal, že se jedná o širší krok k udržitelnosti značky. Minulý rok se totiž podobně zavázala k využívání pouze recyklovaného zlata a stříbra od roku 2025. Laboratorní diamanty se vyrábějí z uhlíku za použití vysokého tlaku a teploty. Zároveň je ale při produkci potřeba velké množství elektřiny. Asi 50 až 60 procent takto vytvořených drahých kamenů pochází z Číny. Například ve Spojených státech amerických se ale využívá energie obnovitelná. Podobně bude postupovat i Pandora, jelikož z ní nová kolekce bude vyrobená z 60 procent.
Do příštího roku, kdy chce novou kolekci Pandora začít prodávat globálně, už by však její výroba měla být udržitelná stoprocentně. Diamanty bude prozatím vyrábět ve Velké Británii, kde se jich také zákazníci dočkají jako první. Podle šéfa Pandory Alexandra Lacika se dostupností jejich diamantů poptávka po nich zvedne. Předpokládá proto, že lidé šperky nebudou kupovat jenom jako dárky, ale budou více odměňovat i sebe. Výrobky by totiž měly být levnější. „Můžeme vytvořit něco esenciálně stejného jako dokáže příroda, ale za velice, velice jinou cenu,“ upřesnil Lacik pro BBC.
Pandora chce svými diamanty pomoci přírodě i lidským právům. Zákazníkům ale sejde víc na designu a nízké ceně
Podle autorky výzkumu o uměle vytvořených diamantech Olyi Linde mohou s přírodními diamanty na trhu dobře koexistovat. Poptávka je totiž stále po obou. Upozorňuje ale, že důvody, proč se k těm laboratorním zákazníci obracejí jsou spíše levnější cena a lepší design. Vyrobit se totiž dají asi za třetinu toho, co by jinak značky musely zaplatit za jejich vytěžení. Starosti o udržitelnost a etický dopad výrobku tak nejsou podle výzkumu Linde ani mezi pěti nejčastějšími příčinami takového rozhodnutí. Jak nákup šperků přírodu či lidská práva ovlivní trápí spíše mileniály a generaci Z.
Prodej šperků a tedy i diamantů se vrací do starých kolejí poté, co kvůli ekonomické nejistotě a dlouhotrvajícím lockdownům značně poklesl. Letos tak největší diamantová společnost na světě De Beers prodala nejvíce těchto drahých kamenů od roku 2018. Podle ní pak mladí i nadále zůstanou u přírodně vytěžených diamantů. Značky však vnímají, že posun k udržitelnosti je alespoň v nějaké míře třeba. Například minulý rok společnost Tiffany & Co oznámila, že bude veškeré diamanty trasovat. Zabránit tím chce zmíněnému porušování lidských práv a nelegálnímu kupčení s drahými kameny. Zákazník se tak může dozvědět přesnou lokalitu toho, kde se ozdoba pro jeho šperk vytěžila a zpracovala.