Začátek letní sezóny přinesl aerolinkám místo zisků nepříjemné ztráty. Dvoudenní stávka francouzských dispečerů ochromila leteckou dopravu napříč Evropou a stála dopravce miliony eur. Napětí roste, tlak na Brusel sílí.
Začátek prázdnin přinesl aerolinkám místo zisků těžké ztráty. Francouzští letoví dispečeři vstoupili do dvoudenní stávky a ochromili provoz v celé Evropě. Aerolinky jako Ryanair, Air France nebo Lufthansa musely zrušit přes 1 500 letů. Zasaženo bylo na 300 tisíc cestujících.
Ryanair odvolal 400 spojů, většinu z nich tvořily přelety přes francouzský vzdušný prostor. „Je to neobhajitelné. Rušíme lety z Irska do Itálie, z Německa do Španělska, z Portugalska do Polska – jen kvůli Francii,“ rozčiloval se šéf aerolinky Michael O’Leary.
French Air Traffic Control Strikes…
— Ryanair (@Ryanair) July 3, 2025
❌ 400+ flights cancelled
❌ 70K+ passengers affected
❌ Zero action from EU Commission
Full story in comments pic.twitter.com/sAlLHojVIL
Přetížení, dohled a odbory
Stávku svolaly dvě odborové organizace, které protestují proti nedostatku personálu, stárnoucím technologiím a nové biometrické docházce. Podle francouzského úřadu civilního letectví DGAC bylo zajištěno jen 60 % provozu na pařížských letištích. V regionálních centrech jako Nice, Marseille nebo Lyon byly rušeny až poloviny všech spojů.
Problémy s nedostatkem dispečerů nejsou nové. Už v roce 2022 vyšetřovatelé upozornili, že právě kvůli podstavu málem došlo ke srážce dvou letadel u Bordeaux. Podle odborářů se stav od té doby nezlepšil.
Tlak na Brusel roste
Letecké společnosti žádají EU, aby v případě stávek umožnila přelet přes území stávkujícího státu. Podle O’Learyho to dělají Španělsko, Itálie i Řecko – ale Francie ne. „Komise tvrdila, že jednotný trh je posvátný. Tak kde je teď?“ ptá se.
O’Leary ostře kritizoval i šéfku Evropské komise: „Ursula von der Leyen je k ničemu. Radši řeší Palestinu nebo obchod s USA, než aby chránila lety evropských turistů.“ Vyzval ji dokonce k rezignaci, pokud nezajistí reformu řízení letového provozu.
Dopady na byznys i reputaci
Air France spočítala, že stávka jí stála miliony eur. „Pro Francii je to otřesný obraz,“ řekl šéf skupiny Benjamin Smith. „Začátek léta, turismus, plné hotely – a cestující stojí na letištích bez informací.“
Na tabulích odletů napříč Evropou přibývaly červené záznamy o zrušených spojích. Hotely byly plné, vlaky vyprodané, půjčovny aut prázdné. „Jsme rukojmí Paříže,“ shrnul situaci jeden z uvázlých turistů.
Nejde o výjimku
Francouzské stávky nejsou v létě žádnou výjimkou. V posledních letech se opakují s železnou pravidelností a zasahují nejen národní, ale i mezinárodní provoz. Letecký sektor přitom čelí nárůstu poptávky, nedostatku personálu i tlaku na udržitelnost.
Evropská komise sice připouští, že problém sleduje, ale zároveň tvrdí, že řízení letového provozu zůstává v gesci členských států. Řešení je tak stále v nedohlednu – stejně jako spoje, které měly odletět.